Podstawy prawne:
- Konstytucja RP ( 1997r. )
- Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r., z późniejszymi zmianami
- Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r., z późniejszymi zmianami
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Ramowy Statut Szkoły.
Podstawowe założenia programu:
- Szkoła kształtuje system moralnych wartości człowieka, wychowuje zgodnie z etyką zawodów Policealnej Szkoły Medycznej.
- Każdy członek społeczności szkolnej i internackiej, świadomie wstępując do niej, decyduje się na jej współtworzenie, będąc odpowiedzialnym za dokonywanie wyboru.
- Podstawowym prawem i obowiązkiem w szkole i internacie jest nauka, uczestniczenie w zajęciach, zdobywanie jak najwyższych kwalifikacji zawodowych.
- Szkoła przygotowuje do:a) samodzielnego podejmowania zadań w życiu społecznym i publicznymb) prawidłowego funkcjonowania w życiu rodzinnym oraz tworzenia zdrowych środowisk życia, pracy i odpoczynku.
Cele programu:
- Sprzyjanie wszechstronnemu rozwojowi osobowości ucznia.
- Przygotowanie ucznia do dokonywania wyborów, wartości i odpowiedzialnego dokonywania decyzji.
- Prowadzenie ucznia do samorealizacji w oparciu o rzetelną samoocenę i wykorzystanie własnych możliwości oraz zdolności.
- Uczenie odpowiedzialności za innych, współpracy, empatii, wzajemnego poczucia solidarności, pomaganie sobie, tolerancji i szacunku.
- Przygotowanie do uczestnictwa w kulturze narodu, Europy i świata, szanowanie i kultywowanie tradycji.
- Uwrażliwienie na piękno i estetykę w otaczającym świecie.
- Wzmacnianie mocnych stron osobowego rozwoju ucznia.
Formy oddziaływań wychowawczych:
Przyjmuje się do pracy wychowawczej niżej wymienione formy oddziaływań:
- kontakty z rodzicam
- apele szkolne
- prelekcje i spotkania z ciekawymi ludźmi
- szkolne konkursy tematyczne
- realizowanie programów profilaktycznych
- wycieczki klasowe
- wycieczki specjalistyczno – zawodowe
- rocznicowe i okazjonalne imprezy szkolne
- imprezy klasowe
- zajęcia pozalekcyjne
- samorządność szkolna
Powinności wychowawcze każdego nauczyciela:
- Kształtowanie u uczniów umiejętności wymaganych przez podstawę programową.
- Stwarzanie uczniowi warunków wszechstronnego rozwoju osobowego.
- Rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w otaczającym ich świecie.
- Uczenie samodzielności w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym.
- Kształtowanie postaw moralnych, budzenie odpowiedzialności za swój kraj, budzenie poczucia dumy za bycie Polakiem, aktywny udział w Świętach Narodowych.
- Kształtowanie umiejętności, odpowiedzialności za siebie i innych.
- Uczenie umiejętności poszukiwania, odkrywania i dążenia na drodze rzetelnej pracy do osiągania celów życiowych.
- Uczenie dialogu z innymi, kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia poglądów drugich.
Model absolwenta:
- posiada kwalifikacje zgodne ze standardami obowiązującymi na rynku pracy
- jest świadomy własnych kompetencji i możliwości
- jest przygotowany do podejmowania ważnych decyzji życiowych
- jest wyposażony w umiejętności samokształcenia
- jest przygotowany do pracy zespołowej i indywidualnej
- umie zaplanować własny rozwój
- dba o kulturę języka i zachowanie
- postępuje zgodnie z przyjętymi normami
- pozytywnie nastawiony do siebie i innych ludzi
- preferuje zdrowy styl życia
- jest przygotowany do rozwiązywania problemów życiowych
- posiada przygotowanie do pełnienia różnorodnych ról życiowych
- posiada przygotowanie do pełnienia różnorodnych ról społecznych
- potrafi korzystać z różnych rodzajów technik gromadzenia i przekazywania informacji.
ZADANIA WYCHOWAWCZE W RÓŻNYCH OBSZARACH ŻYCIA SZKOŁY
Obszar życia szkoły: Organizacja życia w internacie.
Zadania wychowawcze:
- Wprowadzenie zasad punktualnego rozpoczynia zajęć.
- Systematyczne sprawdzanie listy obecności na początku zajęć w celu wyeliminowania spóźnień.
- Wprowadzenie zasad noszenia identyfikatorów na zajęciach praktycznych.
- Wprowadzenie i egzekwowanie noszenia zmiennego obuwia w celu zapewnienia odpowiednich warunków higienicznych w szkole.
- Przydzielenie szatni szkolnych dla słuchaczy zajęć praktycznych.
- Stała kontrola frekwencji uczniów, obserwacja uczniów z dużą ilością nieobecności. Analiza frekwencji uczniów, badanie przyczyn absencji, współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami.
- Opracowanie harmonogramu dyżurów uczniów w internacie.
Przewidywane efekty wychowania:
- Kształtowanie etyki pracy poczucia obowiązku, aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej. Uczniowie chcą respektować przyjęte zasady, rozumieją ich konieczność i ważność w ich życiu.
- Zmniejszenie do minimum liczby uczniów nie przestrzegających zasad regulaminu, statutu szkoły i internatu.
Obszar życia szkoły: Odniesienie osobowe nauczyciel - uczeń.
Zadania wychowawcze:
- Poznanie środowiska rodzinnego swoich wychowanków.
- Organizowanie pomocy uczniom mającym trudną sytuację materialną, zapomogi, zwolnienia z opłat, dopłaty do wyżywienia.
- Opieka nad młodzieżą mającą trudności w nauce.
- Otoczenie specjalną troską i opieką młodzieży korzystającej z poradnii specjalistycznych.
- Rozpoznanie sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów.
- Zapewnienie opieki w czasie zajęć lekcyjnych i praktycznych oraz wycieczek.
- Realizacja procesów dydaktycznych z uwzględnieniem oddziaływań wychowawczych.
Przewidywane efekty wychowania:
- Uczniowie czują sie bezpieczni w swojej klasie, ze swoim wychowawcą w szkole i internacie.
- Maksymalna liczba uczniów potrzebujących, która uzyskała pomoc materialną ze strony szkoły.
- Uczniowie widzą w nauczycielu osobę, która chętnie okaże im pomoc.
- Wielopłaszczyznowy dialog pomiędzy nauczycielem i uczniem z uwzględnieniem zainteresowań i problemów ucznia zarówno w szkole, jak i w internacie.
Obszar życia szkoły: Wpływ grupy rówieśniczej.
Zadania wychowawcze:
- Diagnozowanie problemów związanych z agresją, kradzieżami, kłamstwami, wagarami, wulgarnością uczniów.
- Wyzwalanie inicjatyw twórczych, organizowanie szkolnego pokazu zainteresowań młodzieży.
- Opracowanie harmonogramu uroczystości szkolnych.
- Praca w grupie rówieśniczej, płaszczyzna dokonywania wyborów i konfrontacji ocen moralnych.
- Udział w organizowaniu uroczystości szkolnych będących tradycją szkoły.
Przewidywane efekty wychowania:
- Wyeliminowanie na terenie szkoły i w internacie zachowań nieporządanych.
- Dobra atmosfera pracy w szkole.
- Uwrażliwienie na potrzeby innych, uczenie ofiarowywania czasu, poświęcenie dóbr osobistych, zmiana hierarchii ważności spraw.
- Powiększenie grona osób, którym udzielono pomocy.
- Umożliwienie każdemu uczniowi zaprezentowania tego, co stanowi jego atut, dowartościowanie go.
- Wprowadzenie nowych form działania do tradycji szkoły.
- Szkoła i internat staja sie miejscem wspólnościowym, słuchacze czuja sie współgospodarzami i organizatorami życia w klasie, szkole i internacie.
- Posiadają umiejetność radzenia sobie w różnych sytuacjach, rozluźnienie atmosfery, wszyscy stają się sobie bardziej bliscy.
- Uczenie sie dobrej organizacji i dobrego zarządzania.
- Organizowanie uroczystości szkolnych z udziałem gości.
- Ankieta potwierdzająca zadowolenie słuchaczy.
- Uczeń lubi przychodzic do szkoły w godzinach pozalekcyjnych.
Obszar życia szkoły: Oddziaływania wychowawcze w dydaktyce.
Zadania wychowawcze:
- Realizacja programów profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie uzależnieniom.
- Organizowanie na terenie szkoły i internatu turniejów, konkursów.
- Uświadamianie uczniów o konieczności utrzymywania higieny osobistej.
- Udział i organizowanie części artystycznej obchodów Dnia Patrona, Święta Niepodległości itp.
- Udział młodzieży w akcjach regionalnych, sprzątanie świata, uczestnictwo w imprezach organizowanych przez Urząd Gminy Morawica.
Przewidywane efekty wychowania:
- Uczeń posiada świadomość wynikającą z zagrożeń związanych z uzależnieniami.
- Uczeń zna korzyści płynące z prowadzenia zdrowego stylu życia.
- Uczeń posiada poczucie więzi narodowej.
Obszar życia szkoły: Tematyka zajęć wychowawczych.
Zadania wychowawcze:
- Uczenie rzetelnej pracy i zdobywanie wiedzy poprzez realizację z młodzieżą tematów zajęć wychowawczych.
- Praca w grupie rówieśniczej płaszczyzną dokonywania wyborów i konfrontacja ocen moralnych, zajęcia do dyspozacji wychowawcy.
- Prowadzenie zajęć wychowawczych dotyczących tematu szkodliwości nikotyny, alkoholu oraz narkotyków i wynikających stąd zagrożeń.
- Szkolenia i mieszkania dla osób sprawnych inaczej. Organizowanie spotkań samorządów klasowych i samorządu szkolnego, spotkań mieszkańców internatu.
Przewidywane efekty wychowania:
- Uczeń dostrzega potrzebę pracy nad sobą, rozumie ważność kształtowania własnego wewnetrznego rozwoju.
- Uczeń staje się odpowiedzialny za swoje życie, przebieg, wartosci i piękno, dostrzega jak dużo zależy od niego samego.
- Uczeń czuje potrzebę stawania się lepszym i poszanowania własności cudzej.
- Zmniejszenie liczby osób palących.
- Wyeliminowanie na terenie szkoły i internatu zachowań niepożądanych.
- Brak przypadków zachowań patologicznych i aspołecznych w szkole i internacie.
- Uczeń potrafi pomagać i współdziałać z osobami sprawnymi inaczej.
- Systematyczna współpraca uczeń - nauczyciel.
Obszar życia szkoły: Współpraca szkoły z rodzicami.
Zadania wychowawcze:
- Systematyczny kontakt z rodzicami uczniów mającymi problemy zdrowotne.
- Informowanie rodziców o niewłaściwych postawach ich dzieci.
Przewidywane efekty wychowania:
- Wychwycenie w początkowym stadium niepokojących objawów.
Adres redakcji strony podmiotowej BIP:
Anna Kędziora
Policealna Szkoła Medyczna im. Hanny Chrzanowskiej w Morawicy
ul. Kielecka 7, 26-026 Morawica
telefon/fax: 41 311-46-80
adres poczty elektronicznej: szkolamedyczna@o2.pl