WERSJA DLA OSÓB
SŁABOWIDZĄCYCH
INFORMACJA DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rozmiar czcionki:
powiększwyzerujpomniejsz
 
zaawansowane
 
 
 
 

PROGRAM WYCHOWAWCZY Policealnej Szkoły Medycznej i Internatu na rok szkolny 2013/2014

Ostrzeżenie: Stara wersja artykułu!
  • Ten artykuł ma nowszą wersję dostępną tutaj

Podstawy prawne:

  1. Konstytucja RP ( 1997r. )
  2. Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r., z późniejszymi zmianami
  3. Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r., z późniejszymi zmianami
  4. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
  5. Ramowy Statut Szkoły.

Podstawowe założenia programu:

  1. Szkoła kształtuje system moralnych wartości człowieka, wychowuje zgodnie z etyką zawodów Policealnej Szkoły Medycznej.
  2. Każdy członek społeczności szkolnej i internackiej, świadomie wstępując do niej, decyduje się na jej współtworzenie, będąc odpowiedzialnym za dokonywanie wyboru.
  3. Podstawowym prawem i obowiązkiem w szkole i internacie jest nauka, uczestniczenie w zajęciach, zdobywanie jak najwyższych kwalifikacji zawodowych.
  4. Szkoła przygotowuje do:a) samodzielnego podejmowania zadań w życiu społecznym i publicznymb) prawidłowego funkcjonowania w życiu rodzinnym oraz tworzenia zdrowych środowisk życia, pracy i odpoczynku.

Cele programu:

  1. Sprzyjanie wszechstronnemu rozwojowi osobowości ucznia.
  2. Przygotowanie ucznia do dokonywania wyborów, wartości i odpowiedzialnego dokonywania decyzji.
  3. Prowadzenie ucznia do samorealizacji w oparciu o rzetelną samoocenę i wykorzystanie własnych możliwości oraz zdolności.
  4. Uczenie odpowiedzialności za innych, współpracy, empatii, wzajemnego poczucia solidarności, pomaganie sobie, tolerancji i szacunku.
  5. Przygotowanie do uczestnictwa w kulturze narodu, Europy i świata, szanowanie i kultywowanie tradycji.
  6. Uwrażliwienie na piękno i estetykę w otaczającym świecie.
  7. Wzmacnianie mocnych stron osobowego rozwoju ucznia.

Formy oddziaływań wychowawczych:

Przyjmuje się do pracy wychowawczej niżej wymienione formy oddziaływań:

  • kontakty z rodzicam
  • apele szkolne
  • prelekcje i spotkania z ciekawymi ludźmi
  • szkolne konkursy tematyczne
  • realizowanie programów profilaktycznych
  • wycieczki klasowe
  • wycieczki specjalistyczno – zawodowe
  • rocznicowe i okazjonalne imprezy szkolne
  • imprezy klasowe
  • zajęcia pozalekcyjne
  • samorządność szkolna

Powinności wychowawcze każdego nauczyciela:

  1. Kształtowanie u uczniów umiejętności wymaganych przez podstawę programową.
  2. Stwarzanie uczniowi warunków wszechstronnego rozwoju osobowego.
  3. Rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w otaczającym ich świecie.
  4. Uczenie samodzielności w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym.
  5. Kształtowanie postaw moralnych, budzenie odpowiedzialności za swój kraj, budzenie poczucia dumy za bycie Polakiem, aktywny udział w Świętach Narodowych.
  6. Kształtowanie umiejętności, odpowiedzialności za siebie i innych.
  7. Uczenie umiejętności poszukiwania, odkrywania i dążenia na drodze rzetelnej pracy do osiągania celów życiowych.
  8. Uczenie dialogu z innymi, kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia poglądów drugich.

Model absolwenta:

  • posiada kwalifikacje zgodne ze standardami obowiązującymi na rynku pracy
  • jest świadomy własnych kompetencji i możliwości
  • jest przygotowany do podejmowania ważnych decyzji życiowych
  • jest wyposażony w umiejętności samokształcenia
  • jest przygotowany do pracy zespołowej i indywidualnej
  • umie zaplanować własny rozwój
  • dba o kulturę języka i zachowanie
  • postępuje zgodnie z przyjętymi normami
  • pozytywnie nastawiony do siebie i innych ludzi
  • preferuje zdrowy styl życia
  • jest przygotowany do rozwiązywania problemów życiowych
  • posiada przygotowanie do pełnienia różnorodnych ról życiowych
  • posiada przygotowanie do pełnienia różnorodnych ról społecznych
  • potrafi korzystać z różnych rodzajów technik gromadzenia i przekazywania informacji.

ZADANIA WYCHOWAWCZE W RÓŻNYCH OBSZARACH ŻYCIA SZKOŁY

Obszar życia szkoły: Organizacja życia w internacie.

Zadania wychowawcze:

  1. Wprowadzenie zasad punktualnego rozpoczynia zajęć.
  2. Systematyczne sprawdzanie listy obecności na początku zajęć w celu wyeliminowania spóźnień.
  3. Wprowadzenie zasad noszenia identyfikatorów na zajęciach praktycznych.
  4. Wprowadzenie i egzekwowanie noszenia zmiennego obuwia w celu zapewnienia odpowiednich warunków higienicznych w szkole.
  5. Przydzielenie szatni szkolnych dla słuchaczy zajęć praktycznych.
  6. Stała kontrola frekwencji uczniów, obserwacja uczniów z dużą ilością nieobecności. Analiza frekwencji uczniów, badanie przyczyn absencji, współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami.
  7. Opracowanie harmonogramu dyżurów uczniów w internacie.

Przewidywane efekty wychowania:

  1. Kształtowanie etyki pracy poczucia obowiązku, aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej. Uczniowie chcą respektować przyjęte zasady, rozumieją ich konieczność i ważność w ich życiu.
  2. Zmniejszenie do minimum liczby uczniów nie przestrzegających zasad regulaminu, statutu szkoły i internatu.

Obszar życia szkoły: Odniesienie osobowe nauczyciel - uczeń.

Zadania wychowawcze:

  1. Poznanie środowiska rodzinnego swoich wychowanków.
  2. Organizowanie pomocy uczniom mającym trudną sytuację materialną, zapomogi, zwolnienia z opłat, dopłaty do wyżywienia.
  3. Opieka nad młodzieżą mającą trudności w nauce.
  4. Otoczenie specjalną troską i opieką młodzieży korzystającej z poradnii specjalistycznych.
  5. Rozpoznanie sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów.
  6. Zapewnienie opieki w czasie zajęć lekcyjnych i praktycznych oraz wycieczek.
  7. Realizacja procesów dydaktycznych z uwzględnieniem oddziaływań wychowawczych.

Przewidywane efekty wychowania:

  1. Uczniowie czują sie bezpieczni w swojej klasie, ze swoim wychowawcą w szkole i internacie.
  2. Maksymalna liczba uczniów potrzebujących, która uzyskała pomoc materialną ze strony szkoły.
  3. Uczniowie widzą w nauczycielu osobę, która chętnie okaże im pomoc.
  4. Wielopłaszczyznowy dialog pomiędzy nauczycielem i uczniem z uwzględnieniem zainteresowań i problemów ucznia zarówno w szkole, jak i w internacie.

Obszar życia szkoły: Wpływ grupy rówieśniczej.

Zadania wychowawcze:

  1. Diagnozowanie problemów związanych z agresją, kradzieżami, kłamstwami, wagarami, wulgarnością uczniów.
  2. Wyzwalanie inicjatyw twórczych, organizowanie szkolnego pokazu zainteresowań młodzieży.
  3. Opracowanie harmonogramu uroczystości szkolnych.
  4. Praca w grupie rówieśniczej, płaszczyzna dokonywania wyborów i konfrontacji ocen moralnych.
  5. Udział w organizowaniu uroczystości szkolnych będących tradycją szkoły.

Przewidywane efekty wychowania:

  1. Wyeliminowanie na terenie szkoły i w internacie zachowań nieporządanych.
  2. Dobra atmosfera pracy w szkole.
  3. Uwrażliwienie na potrzeby innych, uczenie ofiarowywania czasu, poświęcenie dóbr osobistych, zmiana hierarchii ważności spraw.
  4. Powiększenie grona osób, którym udzielono pomocy.
  5. Umożliwienie każdemu uczniowi zaprezentowania tego, co stanowi jego atut, dowartościowanie go.
  6. Wprowadzenie nowych form działania do tradycji szkoły.
  7. Szkoła i internat staja sie miejscem wspólnościowym, słuchacze czuja sie współgospodarzami i organizatorami życia w klasie, szkole i internacie.
  8. Posiadają umiejetność radzenia sobie w różnych sytuacjach, rozluźnienie atmosfery, wszyscy stają się sobie bardziej bliscy.
  9. Uczenie sie dobrej organizacji i dobrego zarządzania.
  10. Organizowanie uroczystości szkolnych z udziałem gości.
  11. Ankieta potwierdzająca zadowolenie słuchaczy.
  12. Uczeń lubi przychodzic do szkoły w godzinach pozalekcyjnych.

Obszar życia szkoły: Oddziaływania wychowawcze w dydaktyce.

Zadania wychowawcze:

  1. Realizacja programów profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie uzależnieniom.
  2. Organizowanie na terenie szkoły i internatu turniejów, konkursów.
  3. Uświadamianie uczniów o konieczności utrzymywania higieny osobistej.
  4. Udział i organizowanie części artystycznej obchodów Dnia Patrona, Święta Niepodległości itp.
  5. Udział młodzieży w akcjach regionalnych, sprzątanie świata, uczestnictwo w imprezach organizowanych przez Urząd Gminy Morawica.

Przewidywane efekty wychowania:

  1. Uczeń posiada świadomość wynikającą z zagrożeń związanych z uzależnieniami.
  2. Uczeń zna korzyści płynące z prowadzenia zdrowego stylu życia.
  3. Uczeń posiada poczucie więzi narodowej.

Obszar życia szkoły: Tematyka zajęć wychowawczych.

Zadania wychowawcze:

  1. Uczenie rzetelnej pracy i zdobywanie wiedzy poprzez realizację z młodzieżą tematów zajęć wychowawczych.
  2. Praca w grupie rówieśniczej płaszczyzną dokonywania wyborów i konfrontacja ocen moralnych, zajęcia do dyspozacji wychowawcy.
  3. Prowadzenie zajęć wychowawczych dotyczących tematu szkodliwości nikotyny, alkoholu oraz narkotyków i wynikających stąd zagrożeń.
  4. Szkolenia i mieszkania dla osób sprawnych inaczej. Organizowanie spotkań samorządów klasowych i samorządu szkolnego, spotkań mieszkańców internatu.

Przewidywane efekty wychowania:

  1. Uczeń dostrzega potrzebę pracy nad sobą, rozumie ważność kształtowania własnego wewnetrznego rozwoju.
  2. Uczeń staje się odpowiedzialny za swoje życie, przebieg, wartosci i piękno, dostrzega jak dużo zależy od niego samego.
  3. Uczeń czuje potrzebę stawania się lepszym i poszanowania własności cudzej.
  4. Zmniejszenie liczby osób palących.
  5. Wyeliminowanie na terenie szkoły i internatu zachowań niepożądanych.
  6. Brak przypadków zachowań patologicznych i aspołecznych w szkole i internacie.
  7. Uczeń potrafi pomagać i współdziałać z osobami sprawnymi inaczej.
  8. Systematyczna współpraca uczeń - nauczyciel.

Obszar życia szkoły: Współpraca szkoły z rodzicami.

Zadania wychowawcze:

  1. Systematyczny kontakt z rodzicami uczniów mającymi problemy zdrowotne.
  2. Informowanie rodziców o niewłaściwych postawach ich dzieci.

Przewidywane efekty wychowania:

  1. Wychwycenie w początkowym stadium niepokojących objawów.

 

Adres redakcji strony podmiotowej BIP:

Marek Stemplewski
Policealna Szkoła Medyczna im. Hanny Chrzanowskiej w Morawicy
ul. Kielecka 7, 26-026 Morawica

telefon/fax: 41 311-46-80
adres poczty elektronicznej: szkolamedyczna@o2.pl

Załączone pliki:

Nazwa pliku Typ Rozmiar Data dodania Pobrany
Program wychowawczo-profilaktyczny PDF411.38 Kb5 października 2018115 raz(y)
Artykuł przeczytano: 3068 raz(y)
Wprowadził(a): Marek Stemplewski, 5 grudnia 2007, 10:48
Zmienił(a): Marek Stemplewski, 5 grudnia 2007, 10:48
Zatwierdził(a): Paweł Krajewski, 5 grudnia 2007, 11:12
 
 
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
 

Informacja o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.

Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.