Ulgi w spłacie zobowiązań z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska oraz opłaty produktowej
Rodzaje opłat |
§ za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza § za wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi § za pobór wody § za składowania odpadów § opłata produktowa
|
Opis spraw |
W przypadkach uzasadnionych „ważnym interesem podatnika” lub „ważnym interesem publicznym” marszałek województwa, na wniosek podatnika, w myśl zapisów ustawy Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 z późn. zm.) może decyzją:
§ odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji - art. 67a § 1 pkt 2 § odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty - art. 67a § 1 pkt 1 § umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną - art. 67a § 1 pkt 3
|
Podstawa prawna |
1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (j. t. Dz. U. z 2008 r., Nr 25 poz.150 z późn. zm.) 2. Ustawa z dnia 10 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie depozytowej (j.t. Dz. U. z 2007r. Nr 90 poz. 607) 3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz.60 z późn. zm.) 4. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j. t. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) 5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (j. t. Dz. U. z 2006r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) 6. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (j. t. Dz. U. z 2007 r., Nr 59 poz. 404 z późn. zm.) 7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010r., Nr 53, poz. 311) 8. Rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE z 2006r. L 379/5) – obowiązuje do dn. 31.12.2013r. 9. Rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) Nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. WE z 2007r. L 337/35) ) – obowiązuje do dn. 31.12.2013r.
|
Podmioty uprawnione
|
Podmioty zobowiązane do uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz przedsiębiorcy lub organizacje uiszczające opłatę produktową na podstawie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
|
Wymagane dokumenty |
1. Wniosek o otrzymanie ulgi powinien zawierać następujące informacje:
§ nazwa podmiotu ubiegającego się o ulgę w ramach opłat za korzystanie ze środowiska, § adres wnioskodawcy, § numer REGON, § numer NIP, § klasa PKD, § aktualna forma organizacyjno – prawna podmiotu, § określenie szczegółowego przedmiotu i obszaru działania, § aktualny stan zatrudnienia, § zarysu planowanych działań mających na celu poprawę sytuacji ekonomicznej podmiotu, § dokładne wskazanie rodzaju ulgi o jaką wnioskodawca się ubiega wraz z podaniem rodzaju i wysokości zobowiązania wobec którego udzielona ma być ulga,
§
przedstawić propozycję terminu spłaty w przypadku ubiegania się o odroczenie terminu płatności lub harmonogramu spłaty rat § dokładne uzasadnienie wniosku ważnym interesem podmiotu lub interesem publicznym w myśl art.67a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, § formy pomocy i przeznaczenia wnioskowanej pomocy (nazewnictwo zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzielaniu pomocy - (Dz. U. Nr 174, poz. 1081)), § formularz ORD-HZ „Oświadczenie o nieruchomościach i prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego”, zgodne z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie wzoru oświadczenia o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, mogących być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (Dz. U. Nr 237, poz. 1660), złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
2. Dokumenty potwierdzające istnienie okoliczności opisanych we wniosku ze szczególnym uwzględnieniem dokumentów potwierdzających sytuację finansową przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie ulgi w opłatach (np. sprawozdań finansowych, bilansów, rachunków zysków i strat, informacji o przepływie środków pieniężnych, sald kont firmowych, itp.).
3. W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis, w oparciu o art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:
a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, b) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
4. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, w oparciu o art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:
a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, b) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, c) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
5. W oparciu o rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis dopuszczalna kwota pomocy de minimis została podniesiona do wysokości 200 tys. euro, ale nie może być udzielana przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji finansowej (w rozumieniu Wytycznych Wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE C 244 z 1.10.2004r. str.2). Rozporządzenie dotyczy również sektora transportu drogowego – jednak maksymalna wartość pomocy nie może w tym przypadku przekroczyć 100 tys. euro, a wsparcia nie będzie można otrzymać na zakup pojazdów, oraz przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych – dotychczas regulowały to oddzielne przepisy. Zgodnie z art. 3 pkt 2 Rozporządzenia Komisji WE Nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. U. WE L 337 z dnia 21.12.2007 r.) łączna kwota pomocy de minimis przyznana jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 7 500 EUR w okresie trzech lat obrotowych. Pułap ten stosuje się bez względu na formę pomocy i jej cel.
6. Podmioty ubiegające się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie są zobowiązane do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o jej udzielenie, zgodnie z art. 37 ust. 5 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, informacji dotyczących wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy.
7. Dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej na wniosek strony.
|
Opłata skarbowa |
Zgodnie z ustawą
o opłacie skarbowej
z dnia 16 listopada 2006 r. ( j. t. Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej. Organem właściwym miejscowo
(wpłata winna zawierać opis czego dotyczy, ponieważ jest to podstawa jednoznacznej identyfikacji dokonanej opłaty ze sprawą, do której została wniesiona)
Z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej są zwolnione:
§ jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego, § organizacje pożytku publicznego, jeżeli występują z wnioskiem o dokonanie czynności urzędowej lub z wnioskiem o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia, wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, § osoby przedstawiające zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa, § osoby fizyczne prowadzące czynną ochronę gatunkową oraz osoby fizyczne, których gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie narażone jest na szkody wyrządzane przez gatunki zwierząt chronionych nieobjęte odszkodowaniem Skarbu Państwa – wyłącznie w zakresie przedmiotów opłaty skarbowej związanych z ochroną przyrody.
|
Miejsce składania dokumentów |
Wymienione wyżej dokumenty należy przynieść osobiście lub wysłać pocztą na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego Oddział Opłat Ekologicznych Al. IX Wieków Kielc 3, 25-516 Kielce
Godziny pracy:
poniedziałek – piątek 7:30–15:30
Budynek C2, I piętro, pokój nr 113 tel. (041) 342-11-27, fax. (041) 344-36-10 oraz budynek C2, IV piętro, pokój nr 434 tel. (041) 342-12-74 |
Termin załatwienia sprawy |
Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm):
|
Adres redakcji strony podmiotowej BIP:
Marzena Morawska
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Al. IX Wieków Kielc 3, 25-516 Kielce
telefon: 041-342-12-74
telefax: 041-344-36-10
adres poczty elektronicznej:
morawska@sejmik.kielce.pl
Wprowadził(a): | Paweł Krajewski, 15 grudnia 2003, 15:43 |
Zmienił(a): | Karolina Leder, 23 kwietnia 2010, 14:45 |
Zatwierdził(a): | Karolina Leder, 23 kwietnia 2010, 14:46 |
Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.
Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.