Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r.
Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz.627 z póź.zm.),
2.Ustawa z dnia 11 maja 2001 r.
o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie depozytowej(Dz.U.Nr 63 z 2001 r. poz.639 z póź.zm.),
3.Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz.926 z póź. zm),
4.Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r.
Prawo działalności gospodarczej (Dz.U.Nr 101, poz.1178 z póź.zm.),
5.Ustawa z dnia 9 września 2000 r.
o opłacie skarbowej(Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 960 z póź.zm.),
6.Ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Nr 123 poz.1291),
7.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 roku
w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej innej pomoc de minimis (Dz.U. Nr 191 poz.1960),
8.Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 roku
w sprawie zastosowania art.87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.),
9.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 roku
w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis (Dz.U. Nr 187, poz.1930).
Kogo dotyczą:
Podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz przedsiębiorców lub organizacje uiszczających opłaty na podstawie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
W myśl zapisów ustawy Ordynacja podatkowa mogą ubiegać się o ulgi w postaci:
1.Umorzenia zaległości i odsetek za zwłokę (
art.67 §1),
2.Odroczenia terminu płatności opłaty lub rozłożenia zapłaty opłaty na raty (
art.48 §1 pkt.1),
3.Odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległej opłaty wraz z odsetkami (
art.48 §1 pkt.2).
UWAGA:
Wymienione ulgi mają zastosowanie tylko do tych należności, które powstały od początku roku 2002 (wejście w życie ustaw wymienionych w poz.1 i 2).
Wymagane dokumenty:
1.Wniosek o otrzymanie pomocy który winien zawierać następujące informacje:
nazwa podmiotu ubiegającego się o pomoc, adres, Regon, NIP, klasa PKD, dokładne wskazanie rodzaju ulgi o jaką wnioskodawca się ubiega wraz z podaniem rodzaju i wysokości zobowiązania wobec którego udzielona ma być ulga. W przypadku ubiegania się o odroczenie terminu płatności lub o rozłożenie na raty, należy przedstawić propozycję harmonogramu dat spłaty, wskazanie rodzaju pomocy o którą ubiega się wnioskodawca (pomoc de minimis lub pomoc inna niż pomoc de minimis), określenie formy prawnej podmiotu ubiegającego się o pomoc, formy pomocy i przeznaczenia wnioskowanej pomocy (nazewnictwo zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r.
w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz sprawozdań o zaległych należnościach przedsiębiorców z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych - Dz.U. Nr 196 poz.2014 z 2004 r.),
dokładne uzasadnienie wniosku ważnym interesem podmiotu lub interesem publicznym w myśl art.48 § 1 i art.67 § 1 ustawy Ordynacji podatkowej.
2. Dokumenty potwierdzające istnienie okoliczności opisanych we wniosku.
3. Podmioty ubiegające się o pomoc de minimis (ogólna kwota udzielonej pomocy nie przekraczająca 100 000 EURO w okresie 3 lat poprzedzających dzień jej udzielenia) będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy Prawo działalności gospodarczej są zobowiązane do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis jakie otrzymali w ciągu 3 ostatnich lat poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy.
Zaświadczenia są wydawane przez organy udzielające pomocy.
Zgodnie z art. 63
ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy tj. do dnia 31.05.2007 r., w celu stwierdzenia, czy planowana pomoc dla przedsiębiorcy jest pomocą de minimis, organ udzielający pomocy bierze pod uwagę sumę:
1) wartości pomocy indywidualnej udzielonej przedsiębiorcy przed dniem wejścia w życie w/w ustawy, jeżeli wartość pomocy, łącznie z wartością pomocy udzielonej przedsiębiorcy w okresie kolejnych 3 lat poprzedzających dzień jej udzielenia, nie przekraczała równowartości 100 tys. euro i nie podlegała opiniowaniu przez Prezesa Urzędu;
2) pomocy, której charakter de minimis został potwierdzony zaświadczeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 2.
4. Podmioty ubiegające się o pomoc inną niż pomoc de minimis będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy Prawo działalności gospodarczej są zobowiązane do przedstawienia wraz z wnioskiem o jej udzielenie, informacji w trybie art. 37 ust.4 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
wzór formularza (Dz. U. z 2004 r. Nr 191, poz. 1960).
Wymienione dokumenty należy przynieść
osobiście:
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Departament Ochrony Środowiska
Oddział Redystrybucji i Windykacji Opłat
Al. IX Wieków Kielc 3, Kielce
budynek C2, I piętro, pokój 127
Godziny pracy:
poniedziałek–piątek 7:30–15:30
lub
wysłać pocztą
na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Departament Ochrony Środowiska .
Oddział Redystrybucji i Windykacji Opłat
Al. IX Wieków Kielc 3
25 - 516 Kielce
Jednostka, osoba odpowiedzialna:
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Departament Ochrony Środowiska
Oddział Redystrybucji i Windykacji Opłat
Kierownik: Barbara Bąk
Al. IX Wieków Kielc 3
25-516 Kielce
budynek C2, parter pokój 15 tel.(41) 342-11-27
godziny pracy:
poniedziałek–piątek 7:30–15:30
Termin załatwienia sprawy:
Wniosek zostanie rozpatrzony w terminie 1 miesiąca, a w przypadku sprawy skomplikowanej sprawa jest załatwiona nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Opłaty:
Opłata skarbowa w znaczkach skarbowych w kwocie 5 zł.
od złożonego wniosku w sprawie odroczenia terminu płatności lub rozłożenia zapłaty w ratach oraz od każdego załącznika 0,50 zł. (ustawa o opłacie skarbowej).
Zwolnione od opłaty skarbowej są wnioski w sprawie umorzenia opłat oraz odsetek.