- Ostrzeżenie: Stara wersja artykułu!
-
- Ten artykuł ma nowszą wersję dostępną tutaj
ZARZĄDZANIE RUCHEM NA DROGACH WOJEWÓDZKICH
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. Nr 58 poz.515 z późn. zmianami)
Marszałek Województwa Świętokrzyskiego zarządza ruchem na drogach wojewódzkich z wyłączeniem dróg przebiegających przez miasto Kielce (gdzie ruchem zarządza Prezydent Miasta).
Nadzór nad zarządzaniem ruchem m.in. na drogach wojewódzkich sprawuje Wojewoda.
Zarządzanie ruchem na drogach obejmuje szeroki zakres działań obejmujących wprowadzanie oznakowania pionowego i poziomego , sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
Podstawowe czynności organu zarządzającego ruchem to:
rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów stałej i czasowej organizacji ruchu,
nadzór nad zgodnością organizacji ruchu z zatwierdzonymi projektami,
analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,
rozpatrywanie i analizowanie wniosków dotyczących organizacji ruchu,
opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych.
Projekt organizacji ruchu ( stałej lub tymczasowej ) przedkładany organowi zarządzającemu ruchem do zatwierdzenia powinien zawierać:
plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy,
plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000 z zaznaczeniem istniejącej i projektowanej organizacji ruchu (w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2000 lub szkic bez skali),
program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi - w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną,
zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji - w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementy mające wpływ na ruch drogowy,
opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i warunki ruchu a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym – opis występujących zagrożeń lub utrudnień,
uzasadnienie wprowadzenia lub zmiany organizacji ruchu,
przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu i przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu lub termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu,
nazwisko i podpis projektanta.
Projekt uproszczony: może być opracowany dla robót związanych z utrzymaniem drogi nie wymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu i które wymagają zmian organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności na drodze.
Projekt uproszczony powinien zawierać:
opis techniczny zawierający charakterystykę robót,
powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze, w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
Do projektów powinny być dołączone opinie:
Komendanta Wojewódzkiego Policji ( nie dot. projektów uproszczonych),
zarządu drogi, jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt,
organu zarządzającego ruchem na drogach krzyżujących się lub objętych objazdem.
Projekt zatwierdza organ zarządzający ruchem, właściwy dla danej kategorii drogi. Jeżeli projekt dotyczy:
skrzyżowania dróg o różnych organach zarządzających ruchem - organem właściwym do zatwierdzenia projektu jest organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii,
zamknięcia drogi dla ruchu lub wprowadzenia na drodze ograniczenia ruchu powodującego konieczność poprowadzenia objazdów drogami różnych kategorii, czasową organizację ruchu zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi, na której wprowadzono ograniczenie.
Projekt organizacji ruchu przedstawia się do zatwierdzenia w co najmniej w dwóch egzemplarzach.
Zatwierdzona stała organizacja ruchu, związana z budową lub przebudową drogi albo budową dojazdu do obiektu przy drodze stanowi integralną część dokumentacji budowy.
Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz Komendanta Wojewódzkiego Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu ( w przypadku projektu uproszczonego – co najmniej na 24 godziny przed ich rozpoczęciem).
Organ zarządzający ruchem określa termin, w którym powinna być wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu ( w przypadku braku w/w zawiadomienia w określonym terminie – organ zarządzający ruchem informuje zarząd drogi o utracie ważności zatwierdzonej organizacji ruchu).
Opłata skarbowa: 5,0 zł za wniosek o zatwierdzenia projektu, po 0,50 zł za każdy załącznik
W imieniu Marszałka Województwa Świętokrzyskiego procedury związane z zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich prowadzi Departament Infrastruktury ( tel. 342-16-25, fax 344-40-96 )
Bezpośredni kontakt:
Kierownik Oddziału Dróg
Elżbieta Czerw – tel. 342-17-50
e.czerw@sejmik.kielce.pl
Z upoważnienia Zarządu Województwa funkcję zarządcy dróg wojewódzkich sprawuje Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich
(25-602 Kielce ul.Jagiellońska 72 ) www.szdw.kielce.pl
tel. 347-04-71 (80, 81, 90, 91) fax 247-04-70
Artykuł przeczytano: 12038 raz(y)
Wprowadził(a): |
Ziemowit Ciupa, 12 listopada 2003, 14:09 |
Zmienił(a): |
Ziemowit Ciupa, 12 listopada 2003, 14:10 |
Zatwierdził(a): |
Ziemowit Ciupa, 12 listopada 2003, 14:10 |
Wersje artykułu:
Wersja aktualna z 19 kwietnia 2016
Wersja archiwalna z 16 stycznia 2014
Wersja archiwalna z 16 stycznia 2014
Wersja archiwalna z 16 stycznia 2014
Wersja archiwalna z 24 stycznia 2007
Wersja archiwalna z 23 stycznia 2007
Wersja archiwalna z 7 lutego 2006
Wersja archiwalna z 7 lutego 2006
Wersja archiwalna z 7 lutego 2006
Wersja archiwalna z 7 lutego 2006
Wersja archiwalna z 7 lutego 2006
Wersja archiwalna z 16 lipca 2004
Wersja archiwalna z 12 listopada 2003
Wersja archiwalna z 12 listopada 2003