WERSJA DLA OSÓB
SŁABOWIDZĄCYCH
INFORMACJA DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rozmiar czcionki:
powiększwyzerujpomniejsz
 
zaawansowane
 
 
 
 
Jesteś tutaj:

Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów

Ostrzeżenie: Stara wersja artykułu!
  • Ten artykuł ma nowszą wersję dostępną tutaj

WYDANIE ZEZWOLENIA NA PRZETWARZANIE ODPADÓW

 

I.      Warunki ogólne

 

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (t.j. Dz. U.
z 2020 r. poz. 797 ze zm.) – marszałek województwa jest właściwy w sprawach:

1)      dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowisko oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

2)      dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż
25 000 Mg;

3)      dla instalacji komunalnych;

4)      do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, w przypadku gdy maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku przekracza 3000 Mg.

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów jest wydawane, w drodze decyzji, na wniosek prowadzącego przetwarzanie odpadów, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.

 

II. Dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy

 

Wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów winien spełniać wymagania określone w art. 42 ust. 2 ustawy o odpadach tj.:

1)   numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;

2)   wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania;

3)   określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych  przetwarzaniu
i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;

4)   oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;

5)   wskazanie:

a)    miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,

b)   maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,

c)    największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,

d)   całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;

6)   szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia,
a w uzasadnionych przypadkach w szczególności w przypadku instalacji do termicznego przekształcania odpadów – także godzinowej mocy przerobowej;

7)   przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby
i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;

8)   oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów;

9)   opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;

10)    opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na których działalność ta była prowadzona;

11)    informacje dodatkowe:

a)    minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej
i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń,
w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich,

b)   środków, które zostaną podjęte w celu zagwarantowania, że ciepło wytworzone
w trakcie termicznego przekształcania odpadów będzie odzyskiwane w zakresie, w jakim jest to wykonalne, przez produkcję ciepła, wytwarzanie pary technologicznej lub energii elektrycznej,

c)    sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,

d)   dalszego sposobu gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów

-          w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów;

12)    informacje, o których mowa w art. 98 ust. 1 - w przypadku zezwoleń na przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiania odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, przez ich składowanie -
do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska;

13)    informacje, o których mowa w art. 102a ust. 1 pkt 1-4 - w przypadku zezwolenia na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków;

14)    proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a;

15)    informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

 

Do wniosku dołącza się:

1)      dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym (KRS lub CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej);

2)      kserokopia dokumentu potwierdzającego, że wnioskodawca posiada tytuł prawny do terenu, na którym magazynuje odpady;

3)      do wniosku o zezwolenie na odzysk odpadów przez wypełnianie terenów niekorzystnie przekształconych, przetwarzaniu odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących
z przetwarzania odpadów komunalnych, wymagające uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, posiadacz odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych, dołącza dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości, o której mowa w art. 41b ust. 1-4 ustawy o odpadach;

4)      decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana;

5)      decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, chyba że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest wymagane;

6)      operat przeciwpożarowy, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach
(z wyłączeniem postępowań obejmujących wyłącznie odpady niepalne);

7)      postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy o odpadach (z wyłączeniem postępowań obejmujących wyłącznie odpady niepalne);

8)      zaświadczenia o niekaralności, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy
o odpadach;

9)      oświadczenie o niekaralności, o którym mowa w art. 42 ust. 3a pkt 3 ustawy o odpadach;

10)  oświadczenie, że w stosunku do:

a) osoby, o której mowa w pkt 1 lit. a (posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą),

b) posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna

˗ w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł;

10) oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy:

a) w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub

b) któremu wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 194, w ostatnich 10 latach, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę
150 000 zł

˗ za naruszenia popełnione w czasie, gdy jest lub był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu tego innego przedsiębiorcy.

 

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;

11)    dokument potwierdzający dokonanie opłaty skarbowej.

 

III. Opłata skarbowa

 

     Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Wysokość opłaty wynosi:

1)   616,00 zł    –  wydanie zezwolenia

2)   17,00 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie                        pełnomocnictwa

3)   przedłużenie terminu ważności lub zmiana warunków wydanego zezwolenia – 50 % stawki określonej od zezwolenia

 

Opłatę należy uiścić poprzez dokonanie wpłaty na rachunek Urzędu Miasta Kielce

 

ING Bank Śląski   38 1050 0099 6450 9000 0000 0000

 

IV.    Tryb odwoławczy

 

Od decyzji przysługuje odwołanie do Ministra Klimatu i Środowiska za pośrednictwem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego. Pisemne odwołanie należy składać w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

 

V.  Miejsce załatwienia sprawy

 

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

Departament Środowiska i Gospodarki Odpadami

Oddział Pozwoleń Środowiskowych

al. IX Wieków Kielc 3

25-516 Kielce

Tel.: (041) 342-18-61, fax: (041) 344-36-10

 

VI. Podstawy prawne

 

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 797 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247).
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U.
    z 2020 r. poz. 256 ze zm.).
  4. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r. poz. 20).
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839).

 

VII. Informacje dodatkowe

 

  1. Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy o odpadach – wytwórca opadów, który prowadzi przetwarzanie odpadów, może być zwolniony z obowiązku uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie tej działalności, jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Wytwórca odpadów, we wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów, uwzględnia odpowiednio wymagania przewidziane dla wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
  2. Na podstawie art. 41 ust. 6 ustawy o odpadach marszałek województwa jest właściwy do wydania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów, w przypadku prowadzenia
    w tym samym miejscu przedsięwzięć, z których co najmniej jedno należy do przedsięwzięć wymienionych w art. 41 ust. 3 pkt 1 ustawy o odpadach.
  3. Wymóg załączania do wniosku decyzji środowiskowej wynika z art. 72 ust. 1 pkt. 21 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

 

Osoba, która wytworzyła/odpowiada za informację:

Maria Grzmil

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
al. IX Wieków Kielc 3
25-516 Kielce
tel.: 41/ 342-12-45
adres e-mail: maria.grzmil@sejmik.kielce.pl

 

Artykuł przeczytano: 3625 raz(y)
Wprowadził(a): Karolina Stasiak, 14 sierpnia 2015, 10:29
Zmienił(a): Karolina Wójcik, 4 marca 2021, 13:50
Zatwierdził(a): Karolina Wójcik, 4 marca 2021, 13:50
 

Wersje artykułu:

Wersja aktualna z 22 września 2023
Wersja archiwalna z 17 stycznia 2023
Wersja archiwalna z 17 stycznia 2023
Wersja archiwalna z 10 maja 2022
Wersja archiwalna z 2 marca 2022
Wersja archiwalna z 2 marca 2022
Wersja archiwalna z 25 stycznia 2022
Wersja archiwalna z 25 stycznia 2022
Wersja archiwalna z 29 października 2021
Wersja archiwalna z 21 lipca 2021
Wersja archiwalna z 4 marca 2021
Wersja archiwalna z 4 marca 2021
Wersja archiwalna z 4 marca 2021
Wersja archiwalna z 4 marca 2021
Wersja archiwalna z 4 marca 2021
Wersja archiwalna z 6 marca 2018
Wersja archiwalna z 14 sierpnia 2015
 
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
 

Informacja o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.

Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.