Dyrektor Departamentu:
Elżbieta Korus
tel. 41/ 395-12-42
fax 41/ 344-30-94
e-mail: elzbieta.korus@sejmik.kielce.pl
Zastępca Dyrektora Departamentu:
Arkadiusz Ślipikowski
tel. 41/ 395-12-42
fax 41/ 344-30-94
e-mail: arkadiusz.slipikowski@sejmik.kielce.pl
Zastępca Dyrektora Departamentu:
Beata Wieczorek
tel. 41/ 395-19-14
fax 41/ 362-59-25
e-mail: beata.wieczorek@sejmik.kielce.pl
§ 85. W skład Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej, działającego na prawach departamentu, wchodzą następujące komórki organizacyjne:
Lp. |
Nazwa komórki organizacyjnej |
Symbol |
1) |
Oddział Polityki Społecznej i Wsparcia Rodziny |
ROPS - I |
2) |
Oddział Projektów i Funduszy |
ROPS - II |
3) |
Oddział Profilaktyki, Rehabilitacji i Współpracy z NGO |
ROPS - III |
4) |
Świętokrzyski Ośrodek Adopcyjny |
ROPS - IV |
5) |
Wieloosobowe Stanowisko ds. Organizacyjnych |
ROPS - V |
§ 86. Ośrodkiem kieruje dyrektor przy pomocy: dwóch zastępców, (w tym jeden z zastępców pełnić będzie jednocześnie funkcję dyrektora Świętokrzyskiego Ośrodka Adopcyjnego w rozumieniu przepisów o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej).
§ 87. Do zakresu działania Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w szczególności należy:
1) opracowywanie, aktualizowanie, monitorowanie, koordynowanie oraz realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej,
2) organizowanie kształcenia oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy i integracji społecznej oraz współpraca z Kolegium Służb Społecznych,
3) inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej oraz w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
4) opracowywanie, monitoring i realizacja programów wojewódzkich w szczególności w zakresie: przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywaniu szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej, współpracy z organizacjami pozarządowymi, Regionalnego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej oraz innych programów w obszarze polityki społecznej,
5) monitorowanie i analizowanie zjawisk problemów społecznych w regionie,
6) nadzór nad podległymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej w szczególności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,
7) prowadzenie badań społecznych, a w szczególności diagnozowanie, monitoring problemów społecznych występujących w regionie, sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej oraz rozpoznawanie przyczyn ubóstwa w województwie,
8) realizacja zadań samorządu województwa wynikających:
a) z ustawy o pomocy społecznej;
b) z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
c) z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
9) współpraca, w tym zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań w szczególności z zakresu: rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami, pomocy społecznej, seniorów, przeciwdziałania przemocy, ekonomii społecznej,
10) współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie realizacji zadań,
11) realizacja zadań w zakresie polityki konsumenckiej i ochrony interesów konsumenckich,
12) współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy i kontrola w ramach wykonywania czynności nadzoru nad bieżącą działalnością wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej,
13) opracowanie, współtworzenie i realizacja projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej,
14) koordynowanie działań na rzecz osób starszych służących ich aktywizacji i wsparciu,
15) koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie,
16) organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
17) organizowanie i prowadzenie interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych i regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych,
18) organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego kadr jednostek organizacyjnych samorządu gminnego i powiatowego,
19) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
20) realizacja zadań wynikających z rządowego programu wsparcia rodzin z dziećmi,
21) przedkładanie Zarządowi Województwa sprawozdań z działalności interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego, regionalnej placówki opiekuńczo terapeutycznej oraz ośrodka adopcyjnego, a także przedstawianie planów działań tych jednostek na kolejny rok,
22) nadzór w imieniu Zarządu Województwa Świętokrzyskiego nad merytoryczną i finansową działalnością Wojewódzkiego Urzędu Pracy,
23) obsługa kontaktów Marszałka i Zarządu Województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami ekonomii społecznej,
24) współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, związkami, stowarzyszeniami, fundacjami i innymi organizacjami,
25) współpraca i obsługa administracyjna z utworzoną przy Marszałku:
a) Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych;
b) Radą Działalności Pożytku Publicznego;
c) Wojewódzką Społeczną Radą Seniorów,
będących organami opiniodawczo-doradczymi,
26) przygotowywanie dokumentów dotyczących przeprowadzenia procedury ustalającej warunki zatrudnienia oraz procedury powoływania i odwoływania na stanowisko dyrektorów wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w odniesieniu, do których nadzór w imieniu Zarządu Województwa sprawuje dyrektor departamentu.
§ 88. Świętokrzyskim Ośrodkiem Adopcyjnym kieruje zastępca dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
§ 89. Do zadań Świętokrzyskiego Ośrodka Adopcyjnego w szczególności należy:
1) gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione i współpraca w tym przedmiocie z wydziałami rodzinnymi sądów, podmiotami leczniczymi, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej oraz innymi podmiotami właściwymi w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
2) prowadzenie wojewódzkiego banku danych o dzieciach z terenu województwa oczekujących na przysposobienie,
3) kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia,
4) dobór rodziny przysposabiającej, właściwej ze względu na potrzeby dziecka,
5) współpraca z ośrodkami prowadzącymi wojewódzkie banki danych i ośrodkami prowadzonymi centralne banki danych,
6) prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej oraz wspieranie psychologiczno-pedagogiczne dla kandydatów do przysposobienia,
7) sporządzanie opinii o kwalifikacjach osobistych kandydatów do przysposobienia dziecka oraz opinii w sprawach dotyczących umieszczenia dzieci w rodzinie przysposabiającej,
8) organizowanie i prowadzenie szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka, wydawanie świadectw ich ukończenia,
9) wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób, które przysposobiły dziecko,
10) zapewnienie pomocy psychologicznej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno-położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu,
11) prowadzenie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń,
12) promowanie idei adopcji, w tym poszukiwanie kandydatów do przysposobienia dziecka.
Wprowadził(a): | Ewa Turas, 6 marca 2019, 13:10 |
Zmienił(a): | Ewa Turas, 16 maja 2024, 14:28 |
Zatwierdził(a): | Ewa Turas, 16 maja 2024, 14:28 |
Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.
Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.