Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego
(bip.sejmik.kielce.pl)

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej

Kategoria: Departamenty

 

Dyrektor Departamentu:

Elżbieta Korus

tel. 41/ 395-12-42
fax 41/ 344-30-94

e-mail: elzbieta.korus@sejmik.kielce.pl

 

Zastępca Dyrektora Departamentu:

Arkadiusz Ślipikowski

tel. 41/ 395-12-42
fax 41/ 344-30-94

e-mail: arkadiusz.slipikowski@sejmik.kielce.pl

 

Zastępca Dyrektora Departamentu:

Beata Wieczorek

tel. 41/ 395-19-14

fax 41/ 362-59-25

e-mail: beata.wieczorek@sejmik.kielce.pl

 

§ 85. W skład Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej, działającego na prawach departamentu, wchodzą następujące komórki organizacyjne:

 

 

 

 Lp.

Nazwa komórki organizacyjnej

Symbol

1)

Oddział Polityki Społecznej i Wsparcia Rodziny

ROPS - I

2)

Oddział Projektów i Funduszy

ROPS - II

3)

Oddział Profilaktyki, Rehabilitacji i Współpracy z NGO

ROPS - III

4)

Świętokrzyski Ośrodek Adopcyjny

ROPS - IV

5)

Wieloosobowe Stanowisko ds. Organizacyjnych

ROPS - V

 

 

 

 

§ 86. Ośrodkiem kieruje dyrektor przy pomocy: dwóch zastępców, (w tym jeden z zastępców pełnić będzie jednocześnie funkcję dyrektora Świętokrzyskiego Ośrodka Adopcyjnego w rozumieniu przepisów o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej).  

§ 87. Do zakresu działania Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w szczególności należy: 

1) opracowywanie, aktualizowanie, monitorowanie, koordynowanie oraz realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej,

2) organizowanie kształcenia oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy i integracji społecznej oraz współpraca z Kolegium Służb Społecznych,

3) inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej oraz w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

4) opracowywanie, monitoring i realizacja programów wojewódzkich w szczególności w zakresie: przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywaniu szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej, współpracy z organizacjami pozarządowymi, Regionalnego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej oraz innych programów w obszarze polityki społecznej,

5) monitorowanie i analizowanie zjawisk problemów społecznych w regionie,

6) nadzór nad podległymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej w szczególności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,

7) prowadzenie badań społecznych, a w szczególności diagnozowanie, monitoring problemów społecznych występujących w regionie, sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej oraz rozpoznawanie przyczyn ubóstwa w województwie,

8) realizacja zadań samorządu województwa wynikających:

a) z ustawy o   pomocy społecznej;

b) z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;

c) z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

9) współpraca, w tym zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań w szczególności z zakresu: rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami, pomocy społecznej, seniorów, przeciwdziałania przemocy, ekonomii społecznej,

10) współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie realizacji zadań,

11) realizacja zadań w zakresie polityki konsumenckiej i ochrony interesów konsumenckich,

12) współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy i kontrola w ramach wykonywania czynności nadzoru nad bieżącą działalnością wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej,

13) opracowanie, współtworzenie i realizacja projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej,

14) koordynowanie działań na rzecz osób starszych służących ich aktywizacji i wsparciu,

15) koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie,

16) organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,

17) organizowanie i prowadzenie interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych i regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych,

18) organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego kadr jednostek organizacyjnych samorządu gminnego i powiatowego,

19) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,

20) realizacja zadań wynikających z rządowego programu wsparcia rodzin z dziećmi,

21) przedkładanie Zarządowi Województwa sprawozdań z działalności interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego, regionalnej placówki opiekuńczo terapeutycznej oraz ośrodka adopcyjnego, a także przedstawianie planów działań tych jednostek na kolejny rok,

22) nadzór w imieniu Zarządu Województwa Świętokrzyskiego nad merytoryczną i finansową działalnością Wojewódzkiego Urzędu Pracy,

23) obsługa kontaktów Marszałka i Zarządu Województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami ekonomii społecznej,

24) współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, związkami, stowarzyszeniami, fundacjami i innymi organizacjami,

25) współpraca i obsługa administracyjna z utworzoną przy Marszałku:

a) Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych;

b) Radą Działalności Pożytku Publicznego;

c) Wojewódzką Społeczną Radą Seniorów,

będących organami opiniodawczo-doradczymi,

26) przygotowywanie dokumentów dotyczących przeprowadzenia procedury ustalającej warunki zatrudnienia oraz procedury powoływania i odwoływania na stanowisko dyrektorów wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w odniesieniu, do których nadzór w imieniu Zarządu Województwa sprawuje dyrektor departamentu.

§ 88. Świętokrzyskim Ośrodkiem Adopcyjnym kieruje zastępca dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.

§ 89. Do zadań Świętokrzyskiego Ośrodka Adopcyjnego w szczególności należy:

1) gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione i współpraca w tym przedmiocie z wydziałami rodzinnymi sądów, podmiotami leczniczymi, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej oraz innymi podmiotami właściwymi w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

2) prowadzenie wojewódzkiego banku danych o dzieciach z terenu województwa oczekujących na przysposobienie,

3) kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia,

4) dobór rodziny przysposabiającej, właściwej ze względu na potrzeby dziecka,

5) współpraca z ośrodkami prowadzącymi wojewódzkie banki danych i ośrodkami prowadzonymi centralne banki danych,

6) prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej oraz wspieranie psychologiczno-pedagogiczne dla kandydatów do przysposobienia,

7) sporządzanie opinii o kwalifikacjach osobistych kandydatów do przysposobienia dziecka oraz opinii w sprawach dotyczących umieszczenia dzieci w rodzinie przysposabiającej,

8) organizowanie i prowadzenie szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka, wydawanie świadectw ich ukończenia,

9) wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób, które przysposobiły dziecko,

10)  zapewnienie pomocy psychologicznej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno-położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu,

11) prowadzenie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń,

12) promowanie idei adopcji, w tym poszukiwanie kandydatów do przysposobienia dziecka.

Artykuł przeczytano: 9582 raz(y)
Wprowadził(a): Ewa Turas, 6 marca 2019, 13:10
Zmienił(a): Ewa Turas, 16 maja 2024, 14:28
Zatwierdził(a): Ewa Turas, 16 maja 2024, 14:28
 
Ścieżka artykułu:
bip.sejmik.kielce.pl/STRONA GŁÓWNA URZĄD Departamenty Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
bip.sejmik.kielce.pl
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

25-516 Kielce, al. IX Wieków Kielc 3,25-016, tel.: 41 342 15 30, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.