przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji
w Czarnieckiej Górze
listopad 2017r.
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Podstawa Prawna:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U.
z 2017 r., poz. 60).
3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) oraz
rozporządzenia wykonawcze.
§ 2
1) Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze oraz Świętokrzyskie Centrum Psychiatrii w Morawicy ul. Spacerowa 5, z siedzibą w Kielcach, ul. Kusocińskiego 59;
2) ŚCR - Świętokrzyskie Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze z siedzibą w Czarnieckiej Górze 43, 26-220 Stąporków;
3) ŚCP - Świętokrzyskie Centrum Psychiatrii w Morawicy ul. Spacerowa 5, 26-026 Morawica, z siedzibą w Kielcach, ul. Kusocińskiego 59, 25-450 Kielce;
4) Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Specjalną przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, która obejmuje Oddział Przedszkolny, Zespół Rewalidacyjno-Wychowawczy, Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych oraz Szkołę Podstawową Specjalną przy Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;
5) Liceum - należy przez to rozumieć Liceum Ogólnokształcące Specjalne przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze oraz Liceum Ogólnokształcące Specjalne przy Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;
6) ZPZW - należy przez to rozumieć Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych
w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze;
7) Nauczycielach dydaktykach - należy przez to rozumieć nauczycieli uczących w Szkole Podstawowej, Liceum Ogólnokształcącym, Oddziale Przedszkolnym, Zespole Rewalidacyjno-Wychowawczym w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze oraz w Szkole Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącym w Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;
8) Nauczycielach wychowawcach - należy przez to rozumieć nauczycieli Zespołu Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze oraz w Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;
9) Uczniach - należy przez to rozumieć pacjentów ŚCR i ŚCP, realizujących obowiązek szkolny w Zespole;
10) Wychowankach - należy przez to rozumieć pacjentów ŚCR i ŚCP, uczestniczących
w zajęciach ZPZW;
11) Dyrektorze Zespołu - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze;
12) Wicedyrektorze Zespołu - należy przez to rozumieć Wicedyrektora Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, bezpośrednio podlegającego Dyrektorowi Zespołu;
13) Kierowniku Wychowania - należy przez to rozumieć osobę pełniącą funkcję bezpośredniego przełożonego nauczycieli wychowawców w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze, bezpośrednio podlegającą Dyrektorowi Zespołu;
14) Organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Województwo Świętokrzyskie;
15) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach;
16) Personelu medycznym - należy przez to rozumieć pracowników pionu medycznego Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze oraz Świętokrzyskiego Centrum Psychiatrii w Morawicy, z siedzibą w Kielcach;
17) Podstawie programowej - należy przez to rozumieć Podstawę programową kształcenia ogólnego określoną przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U z 2017 r., poz. 356).
§ 3
1) Szkoła Podstawowa Specjalna przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji
w Czarnieckiej Górze z:
a) Oddziałem Przedszkolnym,
b) Zespołem Rewalidacyjno-Wychowawczym,
c) Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych;
2) Liceum Ogólnokształcące Specjalne przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji
w Czarnieckiej Górze, z Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.
i rehabilitacji w Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze
oraz w Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy, z siedzibą w Kielcach,
ul. Kusocińskiego 59, 25-450 Kielce.
1) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie realizacji podstawy programowej;
2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
3) realizuje określoną podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia, ogólnego w poszczególnych typach szkół;
4) realizuje określone przez MEN zasady oceniania uczniów.
§ 4
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania szkół wchodzących w skład Zespołu
§ 5
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na ich podstawie, a w szczególności:
z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu
20 listopada 1989 roku;
§ 6
Zadania opiekuńcze wobec uczniów realizuje się w następujący sposób:
i pozalekcyjnych odpowiadają nauczyciele wyznaczeni do prowadzenia tych zajęć przez Dyrektora Zespołu oraz personel medyczny w przypadku Oddziału Psychiatrii dla Dzieci w Kielcach;
w Czarnieckiej Górze oraz personelem medycznym Świętokrzyskiego Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach.
ROZDZIAŁ 3
Organy Zespołu
§ 7
1) Dyrektor Zespołu,
2) Rada Pedagogiczna.
1) działają i podejmują decyzje w granicach swych kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz w Statucie Zespołu;
2) wspólnie rozwiązują sytuacje konfliktowe stosownie do kompetencji i zgodnie z regulaminami;
3) dokonują bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
§ 8
§ 9
1) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli
poszczególnych podmiotów wchodzących w skład Zespołu oraz pracowników
niepedagogicznych;
2) kieruje działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz;
3) współpracuje z pozostałymi organami Zespołu;
4) współpracuje z Dyrektorami ŚCR i ŚCP, Dyrektorem do spraw lecznictwa ŚCR i Ordynatorem Oddziału Psychiatrii w Kielcach;
5) kieruje pracą dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, w tym:
a) opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne - arkusz organizacyjny Zespołu,
b) plan pracy dydaktyczno- wychowawczej Zespołu,
c) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
d) zakres obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
e) sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli dydaktyków i nauczycieli wychowawców, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym hospituje ( obserwuje) lekcje i inne zajęcia prowadzone przez nauczycieli,
f) realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli oraz sprawuje opiekę nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
g) nadzoruje awans zawodowy zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie,
h) dopuszcza zaproponowany przez nauczyciela autorski program do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
i) analizuje i ocenia efekty realizacji programów,
j) dokonuje diagnozy potrzeb dotyczących doskonalenia zawodowego zewnętrznego i wewnętrznego nauczycieli i ujmuje je w planie nadzoru na dany rok szkolny,
k) organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej oraz dokonuje oceny jej pracy,
l) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
m) zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki,
n) Dyrektor Zespołu jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
p) przedstawia Radzie Pedagogicznej raz w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,
q) po uzyskaniu akceptacji Dyrektorów ŚCR i ŚCP, wyraża zgodę na podjęcie na terenie Zespołu działalności przez organizacje dziecięce, młodzieżowe i społeczne, których statutowym celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu;
6) wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczególnych;
7) ochrania nauczyciela w czasie wykonywanych przez niego czynności służbowych;
8) zawiadamia policję bądź prokuraturę o przestępstwie ściganym z urzędu;
9) przestrzega zasad Kodeksu etycznego funkcjonariusza publicznego.
1) prowadzi sprawy dotyczące zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;
2) przenosi nauczycieli w stan nieczynny;
3) premiuje i przyznaje nagrody pracownikom;
4) wnioskuje w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień ( uwzględniając opinię Rady Pedagogicznej ), a także wymierza kary porządkowe;
5) ustala zakresy obowiązków i przydziały czynności nauczycielom i innym pracownikom Zespołu;
6) decyduje o wewnętrznej organizacji pracy Zespołu wydając zalecenia odpowiednim pracownikom;
7) dysponuje przyznanymi Zespołowi środkami finansowymi określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
8) podpisuje dokumenty i korespondencję;
9) ustala procedury obowiązujące w placówce zgodnie z przepisami;
10) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu;
11) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu.
§ 10
1) kieruje działalnością Zespołu przy ŚCP;
2) współpracuje z Dyrektorem Zespołu i Radą Pedagogiczną;
3) ściśle współpracuje z Dyrektorem ŚCP i personelem medycznym;
4) kieruje pracą dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą w Zespole przy ŚCP, w tym:
a) nadzoruje realizację planu pracy dydaktyczno-wychowawczej Zespołu,
b) nadzoruje tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
c) sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zgodnie z planem nadzoru
pedagogicznego i określonymi w nim zadaniami obowiązkowymi i dodatkowymi,
analizuje i ocenia efekty realizacji programów, służy pomocą,
d) kontroluje prowadzenie dokumentacji szkolnej,
e) terminowo realizuje zadania ujęte w planie nadzoru pedagogicznego Dyrektora Zespołu, za które jest odpowiedzialny,
f) dokonuje diagnozy potrzeb dotyczących doskonalenia zawodowego zewnętrznego i wewnętrznego nauczycieli i ujmuje je w planie nadzoru na dany rok szkolny,
g) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
h) zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki;
5) wykonuje w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu inne działania wynikające
z przepisów szczególnych;
6) ochrania nauczyciela w czasie wykonywanych przez niego czynności służbowych;
7) zawiadamia Dyrektora Zespołu o przestępstwie ściganym z urzędu;
8) przestrzega zasad Kodeksu etycznego funkcjonariusza publicznego.
a w szczególności za:
1) zapewnienie uczniom podczas pobytu w szkole opieki pedagogicznej;
2) odpowiada za bezpieczeństwo osób i mienie szkoły;
3) prawidłowe organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli i prowadzenie właściwej dokumentacji;
4) pełną realizację zadań wychowawczo-opiekuńczych przez nauczycieli i nauczycieli wychowawców oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej;
5) przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki (punktualność w rozpoczynaniu lekcji) i odpowiada materialnie za powierzone mienie.
§ 11
1) pełnienie funkcji bezpośredniego przełożonego nauczycieli wychowawców, z prawem wnioskowania do Dyrektora Zespołu w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar;
2) zastępowanie Dyrektora i Wicedyrektora w czasie ich nieobecności zgodnie
z upoważnieniem;
3) wskazuje upoważnieniem osobę, która w czasie nieobecności wykonuje zadania Kierownika Wychowania;
4) kontrolowanie i analizowanie pracy nauczycieli wychowawców;
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami wychowawcami, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego i określonymi w nim zadaniami;
6) kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej nauczycieli wychowawców;
7) współpraca z personelem medycznym i rehabilitacyjnym;
8) współpraca z nauczycielami dydaktykami;
9) opracowanie miesięcznego harmonogramu pracy nauczycieli wychowawców, zgodnego z obowiązującym prawem oświatowym, prawem pracy, zasadami BHP oraz z zasadami higieny pracy uczniów i nauczycieli wychowawców;
10) kontrolowanie zamian dyżurów nauczycieli wychowawców na pisemny wniosek zainteresowanych;
11) ustalenie harmonogramu pracy grup wychowawczych zgodnie ze Statutem oraz potrzebami wychowanków;
12) systematyczne prowadzenie indywidualnej ewidencji czasu pracy nauczycieli wychowawców w rozliczeniu rocznym;
13) nadzorowanie pracy nauczycieli dydaktyków podczas zajęć dydaktycznych oraz pełnienia dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych;
14) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora Zespołu;
15) ponoszenie odpowiedzialności za realizację przydzielonych zadań przed Dyrektorem Zespołu.
1) służbowo przed Dyrektorem za osiąganie celów i realizację programów ZPZW;
2) służbowo przed Dyrektorem, Radą Pedagogiczną oraz organem prowadzącym
i nadzorującym za sprawność organizacyjną, poziom nadzoru pedagogicznego
i bezpieczeństwo w ZSS;
3) materialnie za powierzone mienie i inne składniki majątkowe znajdujące się w ZSS;
4) za efektywne wykorzystanie czasu pracy przez personel pedagogiczny;
ROZDZIAŁ 4
Regulamin Rady Pedagogicznej
§ 12
i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu.
§ 13
Specjalnych na stanowiskach pedagogicznych.
przez Dyrektora członek Rady Pedagogicznej, który jest odpowiedzialny za zawiadomienie
wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, co najmniej na tydzień wcześniej.
z podstawowych obowiązków pracownika pedagogicznego Zespołu Szkół Specjalnych.
1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych, autorskich programów realizowanych w Zespole;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Zespołem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Zespołu.
1) organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i harmonogram
pracy Zespołu Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych;
2) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
3) propozycje Dyrektora Zespołu w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych;
4) projekt planu finansowego Zespołu.
co najmniej połowy jej członków.
Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
1) z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół wraz z listą obecności jej członków w terminie do 2 dni od daty zebrania;
2) protokół zebrania sporządzają członkowie Rady Pedagogicznej wyznaczeni przez Dyrektora Zespołu;
3) protokół zebrania Rady Pedagogicznej podpisuje Dyrektor Zespołu i protokolanci;
4) członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są w terminie do 7 dni od sporządzenia
protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek Przewodniczącemu;
5) Rada Pedagogiczna na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu lub odrzuceniu zgłoszonych do protokołu poprawek;
6) podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej jest Księga Protokołów, która jest opieczętowana i opisana przez Dyrektora Zespołu oraz zaopatrzona w klauzulę – „Księga zawiera stron…… i obejmuje okres pracy Rady Pedagogicznej od dnia….. do dnia…”;
7) Księga Protokołów z Posiedzeń Rady Pedagogicznej przechowywana jest w gabinecie Dyrektora Zespołu i udostępniana do wglądu członkom Rady Pedagogicznej w godzinach jego pracy;
8) Księgę Protokołów należy udostępniać na terenie Zespołu jej nauczycielom, upoważnionym osobom zatrudnionym w organach prowadzących Zespół lub sprawujących nadzór pedagogiczny;
9) nieznajomością uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej nie można usprawiedliwiać zaniedbań służbowych bądź innych uchyleń w pracy zawodowej.
§ 14
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w Zespole;
2) znajomości szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji o zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach
oraz trudnościach w nauce.
§ 15
ROZDZIAŁ 5
Organizacja Zespołu
§ 16
1) w oddziale przedszkolnym do 12;
2) w oddziałach szkoły podstawowej i liceum do 12;
3) w zespole rewalidacyjno-wychowawczym do 4.
1) zaświadczenie z informacją o klasie do której uczęszcza i pełną nazwą szkoły macierzystej;
2) tematykę zajęć z poszczególnych przedmiotów, która będzie realizowana w czasie pobytu w ŚCR i ŚCP;
3) orzeczenie lub opinię publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, jeśli takie posiada.
1) odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) zmniejszenie liczby godzin edukacyjnych;
3) odstąpienie od udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych na czas wskazany przez lekarza.
§ 17
1) dziennika zajęć przedszkola;
2) dziennika lekcyjnego;
3) dziennika zajęć wychowawczych;
4) dziennika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
5) księgi uczniów i wychowanków.
§ 18
§ 19
W szkole zapewnia się uczniom bezpieczeństwo poprzez:
1) dyżury nauczycieli na korytarzach w czasie wszystkich przerw między lekcjami;
2) reagowanie nauczycieli na wszelkie przejawy zachowań agresywnych uczniów;
3) szkolenie pracowników Zespołu pod względem BHP zgodnie z obowiązującymi przepisami;
4) ustalenie i zapoznanie całej społeczności szkoły z obowiązującymi procedurami;
5) opracowanie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach;
6) umieszczenie w salach lekcyjnych regulaminów korzystania z pracowni;
7) dostosowanie pomieszczeń do warunków bezpieczeństwa;
8) zakup atestowanego sprzętu szkolnego;
§ 20
§ 21
§ 22
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie oraz jego zachowaniu;
2) wdrażanie uczniów do samodzielności i odpowiedzialności za wyniki nauczania, a także
kierowanie własnym rozwojem;
3) motywowanie uczniów do dalszej pracy;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom), nauczycielom szkół macierzystych informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
1) uwzględnia zarówno dydaktyczne jak i wychowawcze aspekty programu szkoły;
2) nauczyciel rozpoznaje i ocenia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, dostosowując swoją ocenę do możliwości i wydolności wysiłkowej danego dziecka – pacjenta;
3) nauczyciel dydaktyk, w warunkach szkoły przyszpitalnej:
a) uzasadnia ustaloną dla ucznia ocenę, wskazując mu kierunek dalszej pracy,
b) wyrównuje braki w materiale dydaktycznym, spowodowane okresem choroby i rekonwalescencji,
c) podnosi zaniżoną samoocenę dziecka niepełnosprawnego, z zaburzeniami psychicznymi lub chorego, poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych.
4) ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli dydaktyków i nauczycieli wychowawców stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych;
1) obejmuje formułowanie przez nauczycieli dydaktyków wymagań edukacyjnych
oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów),
2) obejmuje bieżące ocenianie według skali i w formach przyjętych w Zespole, biorąc
pod uwagę opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz opinię o uczniu ze szkoły macierzystej,
3) ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący (cel) – 6;
2) stopień bardzo dobry (bdb) – 5;
3) stopień dobry (db) – 4;
4) stopień dostateczny (dst) – 3;
5) stopień dopuszczający (dop) – 2;
6) stopień niedostateczny (ndst) – 1.
1) 6 (wspaniale) – uczeń w pełni opanował wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, korzysta z różnych źródeł informacji, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych;
2) 5 (bardzo dobrze) – uczeń opanował w większości zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania;
3) 4 (dobrze) – uczeń opanował wiadomości zawarte w programie na poziomie nie przekraczającym wymagań programowych, rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne, po wskazaniu przez nauczyciela potrafi samodzielnie poprawić błędy;
4) 3 (postaraj się) – uczeń opanował większość wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim poziomie trudności, robi niewielkie postępy;
5) 2 (pomyśl) – uczeń słabo opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie, większość zadań rozwiązuje przy pomocy nauczyciela, ma duże braki i nie robi postępów;
6) 1 (pracuj więcej) – uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych przez podstawę programową, nie potrafi samodzielnie rozwiązywać i wykonywać zadań o elementarnym stopniu trudności, odmawia wykonania zadania, nie próbuje nie stara się, niszczy prace.
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
2) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie;
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami;
c) rozwiązuje samodzielnie problemy;
d) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań trudnych i problemów w nowych sytuacjach;
e) prezentuje aktywną postawę wobec przedmiotu.
3) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej;
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie mniej typowe, trudniejsze zadania teoretyczne lub praktyczne.
4) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową,
b) rozwiązuje typowe, proste zadania teoretyczne lub praktyczne.
5) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstawy programowej, nie wykluczające jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki,
b) rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
6) Uczeń nie musi spełniać jednocześnie wszystkich kryteriów uzyskania określonej oceny, wystarczy, że spełnia większość z nich.
7) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających ze strony nauczyciela dydaktyka, nie opanował podstawy programowej, a braki w wiedzy i umiejętnościach uniemożliwiają mu opanowanie dalszego materiału.
1) edukacja wczesnoszkolna kl. I-III (nauczanie zintegrowane) – ocena opisowa, dopuszcza się ocenianie w stopniach w skali 1- 6;
2) II etap edukacyjny (kl. IV-VIII szkoły podstawowej) i III etap edukacyjny
(kl. I-III liceum) - wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie opracowują nauczyciele dydaktycy, prowadzący zajęcia z danego przedmiotu;
3) ocenianie uczniów powinno odbywać się systematycznie w czasie pobytu dziecka
w Zespole;
4) uczeń na bieżąco otrzymuje ocenę słowną, bądź pisemną pod wykonaną pracą;
5) ze względu na specyfikę i warunki pracy nauczyciele oceniają pracę samodzielną uczniów;
6) oceny wpisywane są do dziennika oraz na zaświadczeniach wysyłanych do szkół macierzystych.
1) wiedzę, umiejętności i postawy;
2) odpowiedzi ustne;
3) samodzielne prace pisemne;
4) prace domowe;
5) aktywność.
1) w ciągu jednego dnia może być przeprowadzony tylko jeden sprawdzian dla danego ucznia;
2) w ciągu tygodnia – nie więcej niż trzy sprawdziany dla danego ucznia.
z nie więcej niż z trzech ostatnich tematów lekcji.
tygodnia od daty oddania pracy.
1) o poprawę sprawdzianu pisemnego wnioskuje uczeń;
2) uczeń może przystąpić do poprawy sprawdzianu pisemnego tylko raz;
3) termin i formę poprawy ustala nauczyciel dydaktyk, informując o niej ucznia.
obok pierwszej oceny z tego sprawdzianu.
1) Stopień opanowania umiejętności w następujących zakresach:
a) technika czytania,
b) technika pisania,
c) rozumienie tekstu oraz prostych przekazów medialnych,
d) sposób formułowania wypowiedzi ustnych,
e) sposób formułowania wypowiedzi pisemnych oraz przestrzeganie elementarnych zasad pisowni, znajomość symboli matematycznych,
f) stopień biegłości w wykonywaniu działań matematycznych (pisemnie i w pamięci),
g) rozumienie matematycznych zadań tekstowych,
h) obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych ich nazywanie i mówienie o nich,
i) sposób wykonywania prac plastycznych i technicznych,
j) sprawność manualna, sposób wykorzystania materiałów,
k) śpiew,
l) przestrzeganie reguł w grach i zabawach.
2) Sposób wykonywania zadań:
a) tempo pracy,
b) stopień samodzielności,
c) umiejętność koncentracji na wykonywanej pracy.
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe
lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
1) Ocena zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom.
2) Ocena zachowania jest ustalana przez wychowawcę oddziału klasowo-lekcyjnego w porozumieniu z innymi nauczycielami oraz wychowawcami grup wychowawczych.
3) Ocena zachowania jest przekazywana wraz z ocenami cząstkowymi uzyskanymi przez uczniów do ich szkół macierzystych.
4) Ocena zachowania ucznia na I etapie edukacyjnym jest oceną opisową.
5) Ocenę zachowania ucznia na II etapie edukacyjnym (kl. IV-VIII szkoły podstawowej)
i III etapie edukacyjnym (kl. I-III liceum) ustala się według następującej skali:
a) wzorowe,
b) bardzo dobre,
c) dobre,
d) poprawne,
e) nieodpowiednie,
f) naganne;
6) Ustala się ocenę dobrą jako ocenę wyjściową.
7) Uczeń otrzymuje daną ocenę zachowania, jeśli spełnia większość jej kryteriów.
1) Wzorowe otrzymuje uczeń, który:
a) wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia, wyróżnia się pilnością, pracowitością, systematycznością oraz ambicją,
b) jest inicjatorem różnych przedsięwzięć na rzecz szkoły i społeczności klasowej,
c) jest zaangażowany w życie kulturalne i społeczne szkoły,
d) dba o piękno języka ojczystego,
e) stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, nie stwarza zagrożenia dla siebie i innych; postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,
f) jest wzorem dla innych uczniów, swoim postępowaniem nie narusza powszechnie przyjętych norm moralnych, zachowuje się kulturalnie i taktownie w każdej sytuacji,
g) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób jest życzliwy i uczynny, wyróżnia się swoją kulturą osobistą,
h) wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością podczas jego realizacji, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu, a także wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków.
2) Bardzo dobre otrzymuje uczeń, który:
a) bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia,
b) jest aktywny w działalności na rzecz społeczności szkolnej,
c) chętnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym szkoły,
d) dba o piękno języka ojczystego,
e) stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, nie stwarza zagrożenia dla siebie i innych,
f) postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,
g) swoim postępowaniem nie narusza powszechnie przyjętych norm moralnych,
h) zachowuje się kulturalnie i taktownie w każdej sytuacji,
i) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób jest życzliwy i uczynny,
j) wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością.
3) Dobre otrzymuje uczeń, który:
a) prawidłowo wykonuje obowiązki szkolne,
b) uczestniczy w działalności na rzecz społeczności szkolnej,
c) nie odmawia udziału w życiu kulturalnym i społecznym szkoły,
d) nie używa wulgarnego słownictwa,
e) na ogół stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, nie stwarza zagrożenia dla siebie i innych; postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,
f) swoim postępowaniem nie narusza powszechnie przyjętych norm moralnych,
g) na ogół zachowuje się grzecznie i kulturalnie, właściwie reaguje na uwagi odnoszące się do jego zachowania,
h) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób odnosi się z szacunkiem,
i) wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.
4) Poprawne otrzymuje uczeń, który:
a) czasami ma problemy z wykonywaniem obowiązków uczniowskich,
b) niechętnie uczestniczy w działalności na rzecz społeczności szkolnej,
c) niechętnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym szkoły,
d) czasami używa wulgarnego słownictwa,
e) nie zawsze stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, czasem stwarza zagrożenie dla siebie i innych,
f) nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,
g) zdarza się, że swoim postępowaniem narusza powszechnie przyjęte normy moralne,
h) nie zawsze właściwie reaguje na uwagi odnoszące się do jego zachowania,
i) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób bywa nieżyczliwy i nietolerancyjny, czasami narusza powszechnie przyjęte zasady współżycia społecznego,
j) wziął udział w projekcie edukacyjnym, współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.
5) Nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który:
a) obowiązki uczniowskie wykonuje pod przymusem,
b) nie uczestniczy w działalności na rzecz społeczności szkolnej,
c) nie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły,
d) używa wulgarnego słownictwa,
e) nie stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, stwarza zagrożenie dla siebie i innych,
f) nie postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,
g) swoim postępowaniem narusza powszechnie przyjęte normy moralne,
h) niewłaściwie reaguje na uwagi odnoszące się do jego zachowania,
i) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób bywa arogancki, kłótliwy i nieuczynny, lekceważy zasady współżycia społecznego,
j) wziął udział w projekcie edukacyjnym, ale mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu.
6) Naganne otrzymuje uczeń, który:
a) notorycznie lekceważy obowiązki uczniowskie,
b) działa na szkodę społeczności szkolnej,
c) nie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły,
d) nagminnie używa wulgarnego słownictwa,
e) łamie szkolne przepisy bezpieczeństwa, stwarza zagrożenie dla siebie i innych;
f) nie postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,
g) spożywa napoje alkoholowe lub inne środki odurzające, pali papierosy, kradnie bądź niszczy cudze mienie, wchodzi w konflikt z prawem,
h) nie wykazuje woli poprawy zachowania mimo wielokrotnego podejmowania przez nauczycieli różnych środków zaradczych,
i) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób jest agresywny, stosuje przemoc i samosądy, lekceważy zasady współżycia społecznego,
j) nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego.
§ 23
1) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją – nie więcej niż 12;
2) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym-
nie więcej niż 8;
3) dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami
sprzężonymi – nie więcej niż 4;
4) dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, o których mowa w pkt. 1-3
nie więcej niż 5.
1) organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym,
emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz
potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
4) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz
dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych,
uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
5) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące
do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
6) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania
dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
1) organizowania i prowadzenia pracy wychowawczo - dydaktycznej
w powierzonym oddziale, opartej na pełnej znajomości dziecka i jego środowiska rodzinnego łącznie z zaleceniami lekarskimi, zgodnie z wymaganiami określonymi w programie wychowania w przedszkolu;
2) dbania o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków;
3) współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków, przedszkolami macierzystymi, w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
4) ścisłej współpracy z personelem medycznym i rehabilitacyjnym;
5) codziennego przygotowywania się do pracy z dziećmi;
6) tworzenia warunków wspomagających indywidualny rozwój dziecka, jego zdolności
i zainteresowania;
7) doskonalenia kwalifikacji zawodowych;
8) podejmowania i prowadzenia innych zajęć organizacyjnych i wychowawczych, zleconych przez Dyrektora Zespołu;
9) przestrzegania praw wychowanków, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
1) miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej;
2) dziennik zajęć;
3) dokumentację obserwacji dziecka.
§ 24
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych, w pięciodniowym tygodniu pracy;
2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.
1) orzeczenie kwalifikacyjne Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej;
2) dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, zeszyt obserwacji.
opracowanym i zatwierdzonym według odrębnych przepisów.
§ 25
1) chorych leżących do 12 osób;
2) chorych chodzących do 16 osób;
3) z zaburzeniami psychicznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami do 8 osób.
1) odrabianie lekcji;
2) zajęcia wychowawcze oddziałujące terapeutycznie na psychikę dziecka (czytelnicze, plastyczne, wokalno-muzyczne, teatralne oraz gry i zabawy stolikowe i ruchowe);
3) spacery, gry i zabawy na świeżym powietrzu, usprawniające fizycznie.
§ 26
1) realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz pogłębiania wiedzy uczniów
i wychowanków;
2) realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i profilaktycznych szkoły;
3) doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
1) nauczyciele i pracownicy szkoły;
2) uczniowie;
3) pracownicy służby zdrowia;
4) rodzice oraz pacjenci ŚCR, na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
1) gromadzenie zbiorów;
2) wypożyczanie zbiorów poza bibliotekę;
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczego uczniów.
1) rozwijanie i rozbudzanie potrzeb czytelniczych związanych z nauką
i indywidualnymi zainteresowaniami uczniów;
2) przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji naukowej,
3) kształcenie kultury czytelniczej;
4) wskazanie odpowiedniej literatury uczniom mającym trudności w nauce;
5) tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej młodzieży;
6) odpowiedzialność za właściwy dobór księgozbioru, i utrzymanie go w należytym stanie;
7) planowanie działań rocznych w oparciu o zadania szkoły, Program Wychowawczo-Profilaktyczny i Koncepcję Pracy Szkoły;
8) opracowanie sprawozdań i wniosków z działalności biblioteki i realizacji planu rocznego;
9) wietrzenie pomieszczenia biblioteki.
1) opuszczać miejsca pracy i pozostawiać bez nadzoru osób przebywających
w bibliotece;
2) przechowywać w pomieszczeniach biblioteki przedmiotów nie stanowiących
wyposażenia biblioteki;
3) dopuszczać do czynności bibliotecznych osób do tego nieupoważnionych.
ROZDZIAŁ 6
Pracownicy Zespołu
§ 27
§ 28
1) kształcą i wychowują młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
2) dbają o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, w duchu tolerancji dla innych ludzi;
3) kierują prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem ustaleń wynikających z badań medycznych oraz własnych obserwacji;
4) rozpoznają potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów oraz wspomagają ich w procesie kształcenia i wychowania;
5) w swoich działaniach kształcących, wychowawczych i opiekuńczych kierują się celami i zasadami opisanymi w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym;
6) przygotowują plany wychowawcze oddziałów lekcyjnych;
7) dbają o środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
8) wprowadzają do nauczania i wychowania nowatorskie metody pracy;
9) sprawują opiekę w czasie przerw międzylekcyjnych;
10) wyrażają wobec uczniów należyty szacunek;
11) oceniają wiedzę, umiejętności i zachowanie uczniów obiektywnie, sprawiedliwie
i jawnie, zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania;
12) prowadzą dokumentację szkolną;
13) znają księgozbiór biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu;
14) dostosowują treści wychowania i kształcenia, ich zakres, metody i formy pracy do możliwości psychofizycznych ucznia;
15) stwarzają warunki do prawidłowej adaptacji dziecka w placówce, zapobiegają
powstawaniu ujemnych skutków wynikających z izolacji lub choroby;
16) odznaczają się zawsze taktem pedagogicznym i dbałością o poprawne stosunki
interpersonalne w placówce;
17) zobowiązani są do zachowania tajemnicy o chorobie i stanie zdrowia dziecka;
18) wykonują inne zadania przydzielone przez Dyrektora Zespołu.
1) zapoznania rodziców z organizacją pracy i zasadami funkcjonowania Zespołu;
2) udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) rzetelnej informacji o zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach oraz trudnościach w nauce;
3) udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji na temat zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
4) wysłania zaświadczenia do szkoły macierzystej ucznia z informacją o przyjęciu dziecka do Zespołu;
5) kontaktu z personelem medycznym w celu uzyskania informacji o możliwościach psychoruchowych i wydolności wysiłkowej ucznia;
6) wysłania zaświadczenia do szkoły macierzystej ucznia z informacją o terminie jego pobytu w Zespole, uzyskanymi ocenami cząstkowymi oraz oceną
z zachowania;
7) prowadzenia miesięcznych wykazów uczniów.
1) zespół nauczycieli dydaktyków;
2) zespół nauczycieli wychowawców.
§ 29
1) tworzą warunki wspomagające rozwój wychowanka, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) rozwiązują problemy i konflikty w grupie wychowawczej;
3) nadzorują przestrzeganie regulaminów.
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
2) oddziałuje na dzieci i młodzież wychowawczo, jako organizator życia pozalekcyjnego;
3) mobilizuje wychowanków do rozwijania własnych zainteresowań;
4) współpracuje ze służbą zdrowia dbając o zdrowie psychiczne i fizyczne wychowanków;
5) współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb
i trudności wychowanków;
6) pomaga dzieciom w odrabianiu lekcji oraz interesuje się ich postępami w nauce i zachowaniu;
7) współpracuje z personelem medycznym i rehabilitacyjnym w celu:
a) uzyskania informacji o możliwościach psychoruchowych i wydolności wysiłkowej wychowanków,
b) ustalenia wspólnych oddziaływań na wychowanka;
8) prowadzi dokumentację grupy wychowawczej i realizuje miesięczne plany pracy.
1) zapoznania rodziców z organizacją pracy i zasadami funkcjonowania Zespołu;
2) udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) rzetelnej informacji o zachowaniu dziecka, jego funkcjonowaniu w grupie wychowawczej;
3) pozyskania od rodziców (opiekunów prawnych) informacji dotyczących potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dziecka;
4) udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji na temat realizowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych;
5) zapewniania bezpieczeństwa wychowanków w budynku szpitala i na terenie rekreacyjnym;
6) prowadzenia miesięcznych wykazów wychowanków.
§ 30
1) znać i przestrzegać ustaleń Regulaminu Pracy Zespołu, w tym w szczególności zasad BHP i dyscypliny pracy;
2) odpowiadać za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów i wychowanków
w czasie zajęć lekcyjnych, spacerów i imprez organizowanych przez szkołę
oraz w czasie pełnionych między lekcjami dyżurów;
3) przestrzegać punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć;
4) po zakończonych zajęciach popołudniowych sprawdzić stan klas, zamknąć szkołę i zakodować alarm;
5) podnosić swoje kwalifikacje poprzez podejmowanie studiów specjalistycznych i podyplomowych, udział w kursach doskonalących, w WDN;
6) tworzyć w szkole środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi
osobowemu uczniów i rozwojowi społecznemu;
7) współpracować ze sobą w zakresie realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego;
8) wykonywać inne zadania przydzielone przez Dyrektora Zespołu.
1) określone w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy oraz w wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych;
2) do poszanowania swojej godności osobistej ze strony uczniów, rodziców i innych pracowników szkoły, w przypadku naruszenia tego prawa nauczyciel może odwołać się do Dyrektora Zespołu;
3) w przypadku wystąpienia wakatu w strukturze organizacyjnej Zespołu na stanowisku nauczyciela dydaktyka, nauczyciele wychowawcy z odpowiednimi kwalifikacjami mają prawo pierwszeństwa w objęciu tegoż stanowiska;
4) wyboru metod pracy, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w zakresie nauczanego przedmiotu;
5) czynnego uczestnictwa w opiniowaniu spraw dotyczących pracy Zespołu.
Uczniowie szkoły
§ 31
§ 32
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowanie godności osobistej;
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym i opiekuńczym;
4) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
5) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób;
6) pomocy w przypadku trudności w nauce;
7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;
8) współdecydowania w wyborze zajęć pozalekcyjnych, zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami organizacyjnymi ZPZW;
9) współredagowania gazetki szkolnej;
10) reprezentowania Zespołu w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnątrz szkolnych;
11) posiadania telefonu komórkowego na terenie szkoły i korzystania z niego tylko w czasie przerw międzylekcyjnych.
1) nauczyciela pełniącego funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego, gdy prawa narusza inny nauczyciel dydaktyk, nauczyciel wychowawca lub inny pracownik Zespołu;
2) Dyrektora Zespołu, gdy prawa narusza nauczyciel pełniący funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego.
1) przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Zespołu;
2) przestrzegać regulaminów i procedur obowiązujących w Zespole oraz przepisów BHP;
3) wykonywać zarządzenia Dyrektora Zespołu, polecenia nauczycieli dydaktyków, nauczycieli wychowawców i pracowników Zespołu podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, imprez i uroczystości;
4) troszczyć się o piękno języka ojczystego i poprawność wypowiedzi;
5) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych i wychowawczych;
6) przestrzegać zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli dydaktyków, nauczycieli wychowawców i innych pracowników Zespołu oraz personelu medycznego;
7) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
8) posiadać kompletne podstawowe wyposażenie szkolne;
9) odpowiadać za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój;
10) przestrzegać zasad higieny i estetyki wyglądu.
§ 33
1) pochwałę wychowawcy wobec klasy;
2) pochwałę Dyrektora Zespołu wobec społeczności szkolnej;
3) skierowany do rodziców (opiekunów prawnych) lub szkoły macierzystej list pochwalny;
4) dyplom uznania.
1) najwyższe oceny z poszczególnych przedmiotów i zachowania;
2) szczególnie wyróżniające zachowanie;
3) osiągnięcia w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych;
4) działalność na rzecz szkoły.
§ 34
1) nieprzestrzeganie obowiązków ucznia w zakresie § 32 ustęp 4;
2) posiadanie, używanie i rozprowadzanie środków odurzających na terenie
szkoły lub w czasie imprez organizowanych przez szkołę;
3) zastraszenie, wymuszenie, zastosowanie przemocy fizycznej, kradzież
mienia na terenie szkoły lub w czasie imprez organizowanych przez szkołę;
4) wykroczenia zagrażające życiu i zdrowiu innych członków społeczności szkoły;
5) nagrywanie i upublicznianie wizerunku uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły bez ich wiedzy i zgody;
6) wszystkie formy zastraszania, nękania, wyśmiewania przy użyciu technologii informacyjnych i komunikacyjnych na forach dyskusyjnych, serwisach społecznościowych, blogach itp. podlegające odpowiedzialności karnej
i wymagające interwencji Policji.
1) upomnienia lub nagany wychowawcy klasy, wychowawcy grupy;
2) upomnienia lub nagany Dyrektora Zespołu;
3) powiadomienia szkoły macierzystej o udzielonej karze;
4) powiadomienia personelu medycznego, co może skutkować wydaleniem
ze szpitala;
5) powiadomienia Policji.
o zastosowanych wobec niego nagrodach i karach.
§35
1) Dyrektora Zespołu, gdy kara została udzielona przez nauczyciela pełniącego funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego;
2) Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, gdy kara została udzielona przez
Dyrektora Zespołu.
ROZDZIAŁ 8
Formy współpracy pracowników pedagogicznych z pracownikami służby zdrowia
§ 36
ROZDZIAŁ 9
Postanowienia końcowe
§ 37
W podmiotach wchodzących w skład Zespołu nie prowadzi się rekrutacji. O przyjęciu i długości pobytu w Zespole decyduje rozpoczęcie i zakończenie leczenia w ŚCR lub ŚCP.
§ 38
§ 39
§ 40
Nazwa pliku | Typ | Rozmiar | Data dodania | Pobrany |
---|---|---|---|---|
Statut_2022 PDF460.58 Kb25 kwietnia 202370 raz(y) |
Wprowadził(a): | Dariusz Kijewski, 22 września 2006, 15:25 |
Zmienił(a): | Piotr Duda, 14 maja 2019, 21:32 |
Zatwierdził(a): | Karolina Leder, 15 maja 2019, 07:23 |
Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.
Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.