WERSJA DLA OSÓB
SŁABOWIDZĄCYCH
INFORMACJA DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rozmiar czcionki:
powiększwyzerujpomniejsz
 
zaawansowane
 
 
 
 

Statut

Ostrzeżenie: Stara wersja artykułu!
  • Ten artykuł ma nowszą wersję dostępną tutaj
STATUT

ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH

przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji

w Czarnieckiej Górze

 

listopad 2017r.

 

 

 

ROZDZIAŁ 1

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

Podstawa Prawna:

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.)

2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U.

 z 2017 r., poz. 60).

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) oraz

 rozporządzenia wykonawcze.

 

§ 2

                                                                                  

  1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1)   Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze oraz Świętokrzyskie Centrum Psychiatrii w Morawicy ul. Spacerowa 5, z siedzibą w Kielcach, ul. Kusocińskiego 59;

2)   ŚCR - Świętokrzyskie Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze z siedzibą w Czarnieckiej Górze 43, 26-220 Stąporków;

3)   ŚCP - Świętokrzyskie Centrum Psychiatrii w Morawicy ul. Spacerowa 5, 26-026 Morawica, z siedzibą w Kielcach, ul. Kusocińskiego 59, 25-450 Kielce;

4)      Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Specjalną przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, która obejmuje Oddział Przedszkolny, Zespół Rewalidacyjno-Wychowawczy, Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych oraz Szkołę Podstawową Specjalną przy Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;

5)       Liceum - należy przez to rozumieć Liceum Ogólnokształcące Specjalne przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze oraz Liceum Ogólnokształcące Specjalne przy Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;

6)      ZPZW - należy przez to rozumieć Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych

w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze;

7)      Nauczycielach dydaktykach - należy przez to rozumieć nauczycieli uczących w Szkole Podstawowej, Liceum Ogólnokształcącym, Oddziale Przedszkolnym, Zespole Rewalidacyjno-Wychowawczym w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze oraz w Szkole Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącym w Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;

8)      Nauczycielach wychowawcach - należy przez to rozumieć nauczycieli Zespołu Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze oraz w Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach;

9)      Uczniach - należy przez to rozumieć pacjentów ŚCR i ŚCP, realizujących obowiązek szkolny w Zespole;

10)  Wychowankach - należy przez to rozumieć pacjentów ŚCR i ŚCP, uczestniczących

w zajęciach ZPZW;

11)  Dyrektorze Zespołu - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze;

12)  Wicedyrektorze Zespołu - należy przez to rozumieć Wicedyrektora Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, bezpośrednio podlegającego Dyrektorowi Zespołu;

13)  Kierowniku Wychowania - należy przez to rozumieć osobę pełniącą funkcję bezpośredniego przełożonego nauczycieli wychowawców w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych w Zespole Szkół Specjalnych w Czarnieckiej Górze, bezpośrednio podlegającą Dyrektorowi Zespołu;

14)  Organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Województwo Świętokrzyskie;

15)  Organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach;

16)  Personelu medycznym - należy przez to rozumieć pracowników pionu medycznego Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze oraz Świętokrzyskiego Centrum Psychiatrii w Morawicy, z siedzibą w Kielcach;

17)  Podstawie programowej - należy przez to rozumieć Podstawę programową kształcenia ogólnego określoną przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U z 2017 r., poz. 356).

 

§ 3

 

  1. Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, jest jednostką publiczną, która używa następującej nazwy w pełnym brzmieniu: Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
  2. Zespół ma siedzibę w Czarnieckiej Górze 43, 26-220 Stąporków.
    1. W skład Zespołu wchodzą:

1)   Szkoła Podstawowa Specjalna przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji

w Czarnieckiej Górze z:

                                     a)          Oddziałem Przedszkolnym,

                                    b)          Zespołem Rewalidacyjno-Wychowawczym,

                                     c)          Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych;

2)        Liceum Ogólnokształcące Specjalne przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji

w Czarnieckiej Górze, z Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.

  1. Podmioty wchodzące w skład Zespołu używają następujących nazw w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa Specjalna przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, Liceum Ogólnokształcące Specjalne przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji
    w Czarnieckiej Górze.
  2. Zespół obejmuje zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi dzieci przebywające na leczeniu

 i rehabilitacji w Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze
 oraz w Świętokrzyskim Centrum Psychiatrii w Morawicy, z siedzibą w Kielcach,
 ul. Kusocińskiego 59, 25-450 Kielce.

  1. Zespół jest placówką publiczną:

1) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie realizacji podstawy programowej;

2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;

3) realizuje określoną podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia, ogólnego w poszczególnych typach szkół;

4) realizuje określone przez MEN zasady oceniania uczniów.

  1. Do realizacji celów statutowych Zespół korzysta z pomieszczeń udostępnionych przez Świętokrzyskie Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze oraz Świętokrzyskie Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach.
  2. Zespół używa małej i dużej okrągłej pieczęci urzędowej z godłem państwowym i nazwą podaną w otoku pieczęci: Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
  3. Każdy z podmiotów wchodzących w skład Zespołu, posiada odrębne pieczęcie.
  4. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy ( ŚCR ).

 

§ 4

  1. Organem prowadzącym Zespół jest Województwo Świętokrzyskie.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator Oświaty.

 

ROZDZIAŁ 2

 

Cele i zadania szkół wchodzących w skład Zespołu

 

§ 5

 

Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na ich podstawie, a w szczególności:

  1. zapewnia uczniom rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny zgodnie z ich możliwościami psychofizycznymi w warunkach bezpieczeństwa i poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej - w realizacji tego zadania Zespół respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające

z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu
20 listopada 1989 roku;

  1. zapewnia uczniom realizację celów rewalidacyjnych i terapeutycznych;
  2. zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i bezpieczeństwo w szkole i oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć organizowanych poza nimi;
  3. umożliwia uczniom rozwój talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych;
  4. organizuje w miarę potrzeb zajęcia pozalekcyjne dla uczniów w celu pogłębienia ich zainteresowań i uzdolnień;
  5. kształtuje poczucie tożsamości narodowej, językowej, religijnej oraz szacunek dla własnej historii i kultury.

 

§ 6

Zadania opiekuńcze wobec uczniów realizuje się w następujący sposób:

  1. za bezpieczeństwo dzieci przebywających w szkole i oddziale przedszkolnym, zespole rewalidacyjno-wychowawczym, w czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych

 i pozalekcyjnych odpowiadają nauczyciele wyznaczeni do prowadzenia tych zajęć przez Dyrektora Zespołu oraz personel medyczny w przypadku Oddziału Psychiatrii dla Dzieci w Kielcach;

  1. za zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie Zespołu w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiadają nauczyciele dydaktycy pełniący dyżur - według harmonogramu ustalonego przez Dyrektora Zespołu oraz personel medyczny w przypadku Oddziału Psychiatrii dla Dzieci w Kielcach;
  2. zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły normuje regulamin współpracy z personelem medycznym Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji

w Czarnieckiej Górze oraz personelem medycznym Świętokrzyskiego Centrum Psychiatrii w Morawicy z siedzibą w Kielcach.

 

ROZDZIAŁ 3

 

Organy Zespołu

 

§ 7

  1. Organami Zespołu są:

1)      Dyrektor Zespołu,

2)      Rada Pedagogiczna.

  1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
  2.  Dyrektor Zespołu, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
  3. Na wniosek Dyrektora Zespołu można utworzyć na podstawie właściwych przepisów stanowisko Kierownika Wychowania, który sprawuje nadzór nad Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.
  4. Organy Zespołu:

1)        działają i podejmują decyzje w granicach swych kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz w Statucie Zespołu;

2)      wspólnie rozwiązują sytuacje konfliktowe stosownie do kompetencji i zgodnie z regulaminami;

3)      dokonują bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.

 

§ 8

  1. Stanowisko Dyrektora Zespołu powierza i odwołuje z niego organ prowadzący szkołę.
  2. Stanowisko Wicedyrektora Zespołu powierza i odwołuje Dyrektor Zespołu .
  3. Stanowisko Kierownika powołuje i odwołuje Dyrektor Zespołu.
  4. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.

 

§ 9

  1. Dyrektor Zespołu:

1)        jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli

 poszczególnych podmiotów wchodzących w skład Zespołu oraz pracowników

 niepedagogicznych;

2)        kieruje działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz;

3)        współpracuje z pozostałymi organami Zespołu;

4)        współpracuje z Dyrektorami ŚCR i ŚCP, Dyrektorem do spraw lecznictwa ŚCR i Ordynatorem Oddziału Psychiatrii w Kielcach;

5)        kieruje pracą dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, w tym:

a)      opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne - arkusz organizacyjny Zespołu,

b)      plan pracy dydaktyczno- wychowawczej Zespołu,

c)      tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,

d)     zakres obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,

e)      sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli dydaktyków i nauczycieli wychowawców, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym hospituje ( obserwuje) lekcje i inne zajęcia prowadzone przez nauczycieli,

f)       realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli oraz sprawuje opiekę nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

g)      nadzoruje awans zawodowy zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie,

h)      dopuszcza zaproponowany przez nauczyciela autorski program do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,

i)        analizuje i ocenia efekty realizacji programów,

j)        dokonuje diagnozy potrzeb dotyczących doskonalenia zawodowego zewnętrznego i wewnętrznego nauczycieli i ujmuje je w planie nadzoru na dany rok szkolny,

k)      organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej oraz dokonuje oceny jej pracy,

l)        sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,

m)    zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki,

n)        Dyrektor Zespołu jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,

  • o)        realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących,

p)        przedstawia Radzie Pedagogicznej raz w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,

q)      po uzyskaniu akceptacji Dyrektorów ŚCR i ŚCP, wyraża zgodę na podjęcie na terenie Zespołu działalności przez organizacje dziecięce, młodzieżowe i społeczne, których statutowym celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu;

6)   wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczególnych;

7)    ochrania nauczyciela w czasie wykonywanych przez niego czynności służbowych;

8)    zawiadamia policję bądź prokuraturę o przestępstwie ściganym z urzędu;

9)    przestrzega zasad Kodeksu etycznego funkcjonariusza publicznego.

  1. Dyrektor kieruje działalnością administracyjno-gospodarczą Zespołu, w tym:

1)             prowadzi sprawy dotyczące zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;

2)             przenosi nauczycieli w stan nieczynny;

3)             premiuje i przyznaje nagrody pracownikom;

4)             wnioskuje w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień ( uwzględniając opinię Rady Pedagogicznej ), a także wymierza kary porządkowe;

5)             ustala zakresy obowiązków i przydziały czynności nauczycielom i innym pracownikom Zespołu;

6)             decyduje o wewnętrznej organizacji pracy Zespołu wydając zalecenia odpowiednim pracownikom;

7)             dysponuje przyznanymi Zespołowi środkami finansowymi określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

8)             podpisuje dokumenty i korespondencję;

9)             ustala procedury obowiązujące w placówce zgodnie z przepisami;

10)         organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu;

11)         zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu.

 

§ 10

 

  1. Wicedyrektor pełni obowiązki w siedzibie Zespołu przy ŚCP w Kielcach, gdzie przejmuje uprawnienia Dyrektora zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:

1)        kieruje działalnością Zespołu przy ŚCP;

2)        współpracuje z Dyrektorem Zespołu i Radą Pedagogiczną;

3)         ściśle współpracuje z Dyrektorem ŚCP i personelem medycznym;

4)        kieruje pracą dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą w Zespole przy ŚCP, w tym:

a)     nadzoruje realizację planu pracy dydaktyczno-wychowawczej Zespołu,

b)     nadzoruje tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,

c)     sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zgodnie z planem nadzoru

 pedagogicznego i określonymi w nim zadaniami obowiązkowymi i dodatkowymi,

 analizuje i ocenia efekty realizacji programów, służy pomocą,

d)    kontroluje prowadzenie dokumentacji szkolnej,

e)     terminowo realizuje zadania ujęte w planie nadzoru pedagogicznego Dyrektora Zespołu, za które jest odpowiedzialny,

f)      dokonuje diagnozy potrzeb dotyczących doskonalenia zawodowego zewnętrznego i wewnętrznego nauczycieli i ujmuje je w planie nadzoru na dany rok szkolny,

g)     sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,

h)     zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki;

5)        wykonuje w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu inne działania wynikające
z przepisów szczególnych;

6)        ochrania nauczyciela w czasie wykonywanych przez niego czynności służbowych;

7)        zawiadamia Dyrektora Zespołu o przestępstwie ściganym z urzędu;

8)        przestrzega zasad Kodeksu etycznego funkcjonariusza publicznego.

  1. Podczas nieobecności w pracy Dyrektora Zespołu odpowiada jednoosobowo za całokształt pracy szkoły i jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników Zespołu.
  2. Odpowiada przed Dyrektorem Zespołu za pełną i terminową realizację powierzonych zadań,

 a w szczególności za:

1)        zapewnienie uczniom podczas pobytu w szkole opieki pedagogicznej;

2)        odpowiada za bezpieczeństwo osób i mienie szkoły;

3)        prawidłowe organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli i prowadzenie właściwej dokumentacji;

4)        pełną realizację zadań wychowawczo-opiekuńczych przez nauczycieli i nauczycieli wychowawców oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej;

5)        przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki (punktualność w rozpoczynaniu lekcji) i odpowiada materialnie za powierzone mienie.

 

§ 11

 

  1. Kierownik Wychowania podlega Dyrektorowi Zespołu i przed nim odpowiada za całokształt działalności wychowawczej.
  2. Do zadań Kierownika Wychowania w szczególności należy:

1)        pełnienie funkcji bezpośredniego przełożonego nauczycieli wychowawców, z prawem wnioskowania do Dyrektora Zespołu w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar;

2)        zastępowanie Dyrektora i Wicedyrektora w czasie ich nieobecności zgodnie
z upoważnieniem;

3)        wskazuje upoważnieniem osobę, która w czasie nieobecności wykonuje zadania Kierownika Wychowania;

4)        kontrolowanie i analizowanie pracy nauczycieli wychowawców;

5)        sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami wychowawcami, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego i określonymi w nim zadaniami;

6)        kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej nauczycieli wychowawców;

7)        współpraca z personelem medycznym i rehabilitacyjnym;

8)        współpraca z nauczycielami dydaktykami;

9)        opracowanie miesięcznego harmonogramu pracy nauczycieli wychowawców, zgodnego z obowiązującym prawem oświatowym, prawem pracy, zasadami BHP oraz z zasadami higieny pracy uczniów i nauczycieli wychowawców;

10)    kontrolowanie zamian dyżurów nauczycieli wychowawców na pisemny wniosek zainteresowanych;

11)    ustalenie harmonogramu pracy grup wychowawczych zgodnie ze Statutem oraz potrzebami wychowanków;

12)    systematyczne prowadzenie indywidualnej ewidencji czasu pracy nauczycieli wychowawców w rozliczeniu rocznym;

13)    nadzorowanie pracy nauczycieli dydaktyków podczas zajęć dydaktycznych oraz pełnienia dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych;

14)    wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora Zespołu;

15)    ponoszenie odpowiedzialności za realizację przydzielonych zadań przed Dyrektorem Zespołu.

  1. Kierownik wychowania jest odpowiedzialny:

1)       służbowo przed Dyrektorem za osiąganie celów i realizację programów ZPZW;

2)       służbowo przed Dyrektorem, Radą Pedagogiczną oraz organem prowadzącym
i nadzorującym za sprawność organizacyjną, poziom nadzoru pedagogicznego
i bezpieczeństwo w ZSS;

3)      materialnie za powierzone mienie i inne składniki majątkowe znajdujące się w ZSS;

4)      za efektywne wykorzystanie czasu pracy przez personel pedagogiczny;

 

 

ROZDZIAŁ 4

 

Regulamin Rady Pedagogicznej

 

§ 12

 

  1. Szczegółowe kompetencje i prawa Rady Pedagogicznej Zespołu reguluje Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Zespołu, Wicedyrektor, Kierownik Wychowania i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole bez względu na wymiar czasu pracy.
  3. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie

 i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu.

  1. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej uczestniczą tylko ci nauczyciele Zespołu pracujący na Oddziale Psychiatrii Dziecięcej w Kielcach, którzy w dniu posiedzenia Rady nie sprawują opieki dydaktyczno-wychowawczej nad pacjentami Oddziału.
  2. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach w czasie uzgodnionym z Dyrektorem do spraw lecznictwa ŚCR, gdyż opiekę nad uczniami i wychowankami w czasie trwania Rady Pedagogicznej sprawuje personel medyczny.
  3. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane: przed rozpoczęciem roku szkolnego -zatwierdzające programy i plany pracy na dany rok szkolny, semestralne, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w razie bieżących potrzeb.
  4. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Zespół, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  5. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania poruszanych podczas posiedzenia spraw, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.

 

§ 13

 

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizowania jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkół

 Specjalnych na stanowiskach pedagogicznych.

  1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu lub wyznaczony i upoważniony

 przez Dyrektora członek Rady Pedagogicznej, który jest odpowiedzialny za zawiadomienie

 wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, co najmniej na tydzień wcześniej.

  1. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz przestrzeganie jej regulaminu jest jednym

 z podstawowych obowiązków pracownika pedagogicznego Zespołu Szkół Specjalnych.

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1)   zatwierdzanie planów pracy Zespołu;

2)   podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych, autorskich programów realizowanych w Zespole;

3)    ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;

4)   ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Zespołem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Zespołu.

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje:

1)   organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i harmonogram

 pracy Zespołu Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych;

2)     wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

3)     propozycje Dyrektora Zespołu w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć

 w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,

 wychowawczych i opiekuńczych;

4)     projekt planu finansowego Zespołu.

  1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności

 co najmniej połowy jej członków.

  1. Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
  2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor Zespołu niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Zespół oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
    1. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Zespół.

 Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

  1. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Zespołu albo jego zmian.
  2. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Zespołu lub z innego stanowiska kierowniczego w Zespole. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
  3. Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej

1)   z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół wraz z listą obecności jej członków w terminie do 2 dni od daty zebrania;

2)   protokół zebrania sporządzają członkowie Rady Pedagogicznej wyznaczeni przez Dyrektora Zespołu;

3)   protokół zebrania Rady Pedagogicznej podpisuje Dyrektor Zespołu i protokolanci;

4)   członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są w terminie do 7 dni od sporządzenia

 protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek Przewodniczącemu;

5)   Rada Pedagogiczna na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu lub odrzuceniu zgłoszonych do protokołu poprawek;

6)   podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej jest Księga Protokołów, która jest opieczętowana i opisana przez Dyrektora Zespołu oraz zaopatrzona w klauzulę – „Księga zawiera stron…… i obejmuje okres pracy Rady Pedagogicznej od dnia….. do dnia…”;

7)   Księga Protokołów z Posiedzeń Rady Pedagogicznej przechowywana jest w gabinecie Dyrektora Zespołu i udostępniana do wglądu członkom Rady Pedagogicznej w godzinach jego pracy;

8)   Księgę Protokołów należy udostępniać na terenie Zespołu jej nauczycielom, upoważnionym osobom zatrudnionym w organach prowadzących Zespół lub sprawujących nadzór pedagogiczny;

9)   nieznajomością uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej nie można usprawiedliwiać zaniedbań służbowych bądź innych uchyleń w pracy zawodowej.

 

§ 14

 

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
  2. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:

1)   znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w Zespole;

2)   znajomości szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;

3)   uzyskiwania rzetelnej informacji o zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach

oraz trudnościach w nauce.

  1. Ze względu na sporadyczny kontakt z rodzicami uczniów i wychowanków, wymagana jest ich pisemna zgoda na: różne formy zajęć realizowane w Zespole, zamieszczanie wizerunków uczniów i wychowanków na stronie internetowej Zespołu, udział w konkursach zewnątrzszkolnych oraz w lekcjach religii.
  2. Ze względu na brak kontaktu z rodzicami uczniów przebywających w ŚCP zgodę na wyjście na teren rekreacyjny wydaje Ordynator oddziału ŚCP.

 

§ 15

 

  1. Nauczyciel ma prawo występować z wnioskiem do Dyrektora Zespołu o pomoc w rozwiązaniu określonego problemu.
  2. Dyrektor Zespołu może zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu problemu do Rady Pedagogicznej, która w ramach swoich uprawnień i kompetencji może go rozwiązać.
  3. W przypadku, gdy problem nie zostanie rozwiązany przez Radę Pedagogiczną, Dyrektor Zespołu ma prawo zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego i nadzorującego placówkę.

 

 

ROZDZIAŁ 5

Organizacja Zespołu

 

§ 16

 

  1. Zespół jest placówką oświatowo-wychowawczą kształcącą i wychowującą dzieci w oddziale przedszkolnym, zespole rewalidacyjno-wychowawczym, szkole podstawowej, w liceum oraz zapewniającą opiekę i wychowanie w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.
  2. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
  3. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Zespołu, opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  4. Projekt arkusza organizacyjnego jest opiniowany przez Radę Pedagogiczną i organizacje związkowe oraz organ nadzoru pedagogicznego.
  5.  Projekt arkusza organizacyjnego jest zatwierdzany przez organ prowadzący.
  6. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Zespołu, Dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć dydaktycznych i wychowawczych.
  7. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział złożony z uczniów, którzy uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych ramowym planem nauczania.
    1. Liczba uczniów w oddziałach Zespołu powinna wynosić:

1)   w oddziale przedszkolnym do 12;

2)   w oddziałach szkoły podstawowej i liceum do 12;

3)   w zespole rewalidacyjno-wychowawczym do 4.

  1. Wyjątek stanowi liczba uczniów w oddziałach klasowo-lekcyjnych na Oddziale Psychiatrii dla Dzieci w Kielcach, gdzie powinna wynosić do 8.
  2. W przypadku, gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale klasowo-lekcyjnym występują niepełnosprawności sprzężone określoną wyżej liczbę uczniów można obniżyć o 2.
  3. W uzasadnionych przypadkach na wniosek Dyrektorów ŚCR i ŚCP, Dyrektor Zespołu za zgodą organu prowadzącego, może obniżyć liczbę uczniów w oddziale.
  4. Dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w oddziale przedszkolnym, w zespole rewalidacyjno-wychowawczym oraz w szkole podstawowej zatrudnia się pomoc nauczyciela.
  5. Podstawowymi formami pracy w Zespole są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym oraz zajęcia w grupie przedszkolnej, zespole rewalidacyjno-wychowawczym i grupach wychowawczych w ZPZW.
  6. Liczbę uczniów w oddziale przedszkola oraz w oddziale klasowo-lekcyjnym ustala Dyrektor Zespołu w uzgodnieniu z organem prowadzącym, uwzględniając szczególne potrzeby psychofizyczne uczniów wynikające z ich stanu zdrowia oraz warunki ich leczenia i terapii.
  7. W uzasadnionych przypadkach, wynikających z przyjęcia do Centrum pacjentów w danym okresie, mogą być organizowane w szkole podstawowej i w liceum zajęcia w oddziale klasowo-lekcyjnym złożonym z uczniów różnych klas.
  8. Pracy w takich oddziałach klasowo-lekcyjnych nie uznaje się za pracę w klasach łączonych.
  9. Dyrektor Zespołu zastrzega sobie możliwość zmian w łączeniu oddziałów klasowo-lekcyjnych i grup wychowawczych, ze względu na rotację przyjęć uczniów do ŚCR i ich indywidualne potrzeby edukacyjne.
  10. Uczeń po przyjęciu do szkoły podstawowej lub liceum zobowiązany jest dostarczyć:

1)      zaświadczenie z informacją o klasie do której uczęszcza i pełną nazwą szkoły macierzystej;

2)      tematykę zajęć z poszczególnych przedmiotów, która będzie realizowana w czasie pobytu w ŚCR i ŚCP;

3)      orzeczenie lub opinię publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, jeśli takie posiada.

  1. Uczeń w czasie pobytu w Zespole realizuje obowiązek szkolny zgodnie z dokumentacją dostarczoną ze szkoły macierzystej, która powinna zawierać wykaz obowiązujących go przedmiotów oraz ich tematykę.
  2. Uczeń, który nie dostarczy tematyki zajęć będzie realizował rozkłady materiału wybrane przez nauczycieli Zespołu.
  3. Uczeń szkoły ponadpodstawowej, innej niż liceum ogólnokształcące, może realizować w Zespole programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej.
  4. Uczeń, który nie realizuje treści programowych z danego przedmiotu, uczestniczy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych w ZPZW.
  5. Dyrektor Zespołu może odstąpić od organizowania zajęć edukacyjnych w przypadku ucznia przebywającego w Zespole krócej niż 9 dni.
  6. Dyrektor Zespołu na wniosek nauczyciela, dyrektora medycznego ŚCR lub lekarza prowadzącego, ze względu na stan zdrowia ucznia może zezwolić na:

1)   odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych;

2)   zmniejszenie liczby godzin edukacyjnych;

3)   odstąpienie od udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych na czas wskazany przez lekarza.

 

 

§ 17

 

  1. Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki obowiązujący w placówce wymaga prowadzenia:

1)   dziennika zajęć przedszkola;

2)   dziennika lekcyjnego;

3)   dziennika zajęć wychowawczych;

4)   dziennika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;

5)   księgi uczniów i wychowanków.

  1. W dokumentacji umieszcza się PESEL uczniów i wychowanków.

 

 

§ 18

 

  1. W związku ze specyfiką placówki uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) są powiadamiani o możliwości realizacji projektu edukacyjnego oraz o warunkach jego realizacji.
  2. Szkoła zapewnia warunki do realizacji projektów w ramach posiadanych środków. Zakres projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
  3. Udział ucznia w projekcie ma wpływ na jego ocenę z zachowania. Szczegółowe kryteria oceny uwzględniające zaangażowanie ucznia w prace projektowe zapisane są w szczegółowych warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego.
  4. Projekt realizuje się w przypadku zebrania grupy zainteresowanych uczniów liczącej co najmniej 3 osoby.
  5. Uczniowie mogą realizować projekty w grupach klasowo-lekcyjnych lub międzyoddziałowych liczących 3-6 osób. Zespoły projektowe nie powinny przekroczyć 10 osób.
  6. Czas trwania projektu powinien wynosić 2-3 tygodnie i może być, w razie potrzeby, przedłużony za zgodą opiekuna zespołu projektowego i Dyrektora Zespołu.
  7. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa Dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  8. W realizację projektu edukacyjnego zaangażowani są nauczyciele gimnazjum, spośród których Dyrektor Zespołu wskazuje jedną osobę, która będzie koordynowała całość działań.
  9. Przebieg organizacyjny projektu oraz zakres obowiązków szkolnego koordynatora projektu jest określony w Regulaminie organizacji projektów edukacyjnych.

 

 

§ 19

 

W szkole zapewnia się uczniom bezpieczeństwo poprzez:

1)   dyżury nauczycieli na korytarzach w czasie wszystkich przerw między lekcjami;

2)   reagowanie nauczycieli na wszelkie przejawy zachowań agresywnych uczniów;

3)   szkolenie pracowników Zespołu pod względem BHP zgodnie z obowiązującymi przepisami;

4)   ustalenie i zapoznanie całej społeczności szkoły z obowiązującymi procedurami;

5)   opracowanie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach;

6)   umieszczenie w salach lekcyjnych regulaminów korzystania z pracowni;

7)   dostosowanie pomieszczeń do warunków bezpieczeństwa;

8)   zakup atestowanego sprzętu szkolnego;

 

§ 20

 

  1. Jednostka lekcyjna trwa 45 minut.
  2. Przerwy między lekcjami ze względu na zajęcia rehabilitacyjne trwają 10 minut lub 5 minut na wniosek personelu medycznego. Jedna przerwa jest dłuższa wynosi 20 minut.
  3. W czasie przerw trwających w godzinach od 815 do 1315 i od 1330 do 1840 dyżury pełnią wyznaczeni przez Dyrektora Zespołu nauczyciele.

 

§ 21

 

  1. Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, może, w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w wymiarze maksymalnie
    8 dni w szkole podstawowej i w liceum, o których informuje do dnia 30 września, nauczycieli oraz personel służby zdrowia.
  2. W dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, ustalonych jak wyżej, Zespół
    ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.

 

§ 22

 

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)   poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie oraz jego zachowaniu;

2)   wdrażanie uczniów do samodzielności i odpowiedzialności za wyniki nauczania, a także

 kierowanie własnym rozwojem;

3)   motywowanie uczniów do dalszej pracy;

4)   dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom), nauczycielom szkół macierzystych informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)    umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

  1. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego :

1)   uwzględnia zarówno dydaktyczne jak i wychowawcze aspekty programu szkoły;

2)   nauczyciel rozpoznaje i ocenia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, dostosowując swoją ocenę do możliwości i wydolności wysiłkowej danego dziecka – pacjenta;

3)   nauczyciel dydaktyk, w warunkach szkoły przyszpitalnej:

a)    uzasadnia ustaloną dla ucznia ocenę, wskazując mu kierunek dalszej pracy,

b)   wyrównuje braki w materiale dydaktycznym, spowodowane okresem choroby i rekonwalescencji,

c)    podnosi zaniżoną samoocenę dziecka niepełnosprawnego, z zaburzeniami psychicznymi lub chorego, poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych.

4)   ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli dydaktyków i nauczycieli wychowawców stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych;

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne:

1)   obejmuje formułowanie przez nauczycieli dydaktyków wymagań edukacyjnych
oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów),

2)   obejmuje bieżące ocenianie według skali i w formach przyjętych w Zespole, biorąc
pod uwagę opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz opinię o uczniu ze szkoły macierzystej,

3)   ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

  1. Przyjmuje się, że oceny bieżące, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ustala się

 w stopniach według następującej skali:

1)   stopień celujący (cel) – 6;

2)   stopień bardzo dobry (bdb) – 5;

3)   stopień dobry (db) – 4;

4)   stopień dostateczny (dst) – 3;

5)   stopień dopuszczający (dop) – 2;

6)   stopień niedostateczny (ndst) – 1.

  1. W bieżącej obserwacji poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów kl. I-III szkoły podstawowej dopuszcza się ocenianie symbolem cyfrowym 6,5,4,3,2,1 odpowiadającym następującej formie opisowej.

1)   6 (wspaniale) – uczeń w pełni opanował wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, korzysta z różnych źródeł informacji, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych;

2)   5 (bardzo dobrze) – uczeń opanował w większości zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania;

3)   4 (dobrze) – uczeń opanował wiadomości zawarte w programie na poziomie nie przekraczającym wymagań programowych, rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne, po wskazaniu przez nauczyciela potrafi samodzielnie poprawić błędy;

4)   3 (postaraj się) – uczeń opanował większość wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim poziomie trudności, robi niewielkie postępy;

5)   2 (pomyśl) – uczeń słabo opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie, większość zadań rozwiązuje przy pomocy nauczyciela, ma duże braki i nie robi postępów;

6)   1 (pracuj więcej) – uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych przez podstawę programową, nie potrafi samodzielnie rozwiązywać i wykonywać zadań o elementarnym stopniu trudności, odmawia wykonania zadania, nie próbuje nie stara się, niszczy prace.

  1. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów z wyłączeniem stopni: celującego i niedostatecznego oraz minusów z wyłączeniem stopni: celującego, dopuszczającego i niedostatecznego.
  2. W ocenianiu bieżącym na II etapie edukacyjnym (kl. IV-VIII szkoły podstawowej) i III etapie edukacyjnym (kl. I-III liceum) stosuje się następujące kryteria oceniania:

1)   Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

  1. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie;
  2. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;
  3. biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów nietypowych;
  4. prezentuje szczególnie aktywną postawę wobec przedmiotu.

2)   Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

a)   opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie;

b)   sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami;

c)   rozwiązuje samodzielnie problemy;

d)  potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań trudnych i problemów w nowych sytuacjach;

e)   prezentuje aktywną postawę wobec przedmiotu.

3)   Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

a)   nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej;

b)   poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie mniej typowe, trudniejsze zadania teoretyczne lub praktyczne.

4)   Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

a)   opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową,

b)   rozwiązuje typowe, proste zadania teoretyczne lub praktyczne.

5)   Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

a)   ma braki w opanowaniu podstawy programowej, nie wykluczające jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki,

b)   rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.

6)   Uczeń nie musi spełniać jednocześnie wszystkich kryteriów uzyskania określonej oceny, wystarczy, że spełnia większość z nich.

7)   Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających ze strony nauczyciela dydaktyka, nie opanował podstawy programowej, a braki w wiedzy i umiejętnościach uniemożliwiają mu opanowanie dalszego materiału.

  1. Zasady oceniania:

1)    edukacja wczesnoszkolna kl. I-III (nauczanie zintegrowane) – ocena opisowa, dopuszcza się ocenianie w stopniach w skali 1- 6;

2)    II etap edukacyjny (kl. IV-VIII szkoły podstawowej) i III etap edukacyjny
 (kl. I-III liceum) - wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie opracowują nauczyciele dydaktycy, prowadzący zajęcia z danego przedmiotu;

3)    ocenianie uczniów powinno odbywać się systematycznie w czasie pobytu dziecka
 w Zespole;

4)   uczeń na bieżąco otrzymuje ocenę słowną, bądź pisemną pod wykonaną pracą;

5)   ze względu na specyfikę i warunki pracy nauczyciele oceniają pracę samodzielną uczniów;

6)   oceny wpisywane są do dziennika oraz na zaświadczeniach wysyłanych do szkół macierzystych.

  1. Uczeń powinien otrzymywać oceny za:

1)   wiedzę, umiejętności i postawy;

2)   odpowiedzi ustne;

3)   samodzielne prace pisemne;

4)   prace domowe;

5)   aktywność.

  1. Pisemne sprawdziany wiadomości:

1)   w ciągu jednego dnia może być przeprowadzony tylko jeden sprawdzian dla danego ucznia;

2)   w ciągu tygodnia – nie więcej niż trzy sprawdziany dla danego ucznia.

  1. Bez zapowiedzi mogą być przeprowadzone kartkówki obejmujące materiał programowy

z nie więcej niż z trzech ostatnich tematów lekcji.

  1. Poprawa sprawdzianów ucznia jest dobrowolna i musi się odbyć w ciągu jednego

 tygodnia od daty oddania pracy.

1)   o poprawę sprawdzianu pisemnego wnioskuje uczeń;

2)   uczeń może przystąpić do poprawy sprawdzianu pisemnego tylko raz;

3)   termin i formę poprawy ustala nauczyciel dydaktyk, informując o niej ucznia.

  1. Każdą ocenę uzyskaną w wyniku poprawy sprawdzianu wpisuje się do dziennika

obok pierwszej oceny z tego sprawdzianu.

  1. Jeżeli uczeń podczas poprawy sprawdzianu uzyskał ocenę wyższą, poprzednia ocena nie jest uwzględniana na zaświadczeniu z ocenami wysyłanymi do szkoły macierzystej.
  2. W klasach I-III szkoły podstawowej umiejętności dziecka objętego nauczaniem zintegrowanym podczas pobytu w Zespole są opisane w opracowanym przez nauczycieli zaświadczeniu.
  3. Kryteria oceny opisowej:

1)  Stopień opanowania umiejętności w następujących zakresach:

a)   technika czytania,

b)   technika pisania,

c)   rozumienie tekstu oraz prostych przekazów medialnych,

d)  sposób formułowania wypowiedzi ustnych,

e)   sposób formułowania wypowiedzi pisemnych oraz przestrzeganie elementarnych zasad pisowni, znajomość symboli matematycznych,

f)    stopień biegłości w wykonywaniu działań matematycznych (pisemnie i w pamięci),

g)   rozumienie matematycznych zadań tekstowych,

h)   obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych ich nazywanie i mówienie o nich,

i)     sposób wykonywania prac plastycznych i technicznych,

j)     sprawność manualna, sposób wykorzystania materiałów,

k)   śpiew,

l)     przestrzeganie reguł w grach i zabawach.

2)   Sposób wykonywania zadań:

a) tempo pracy,

b) stopień samodzielności,

c) umiejętność koncentracji na wykonywanej pracy.

  1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni

psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe
lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

  1. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania ilość obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tygodniu realizuje się na podstawie tego orzeczenia.
  3. Przy ustalaniu oceny z techniki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
  4. Zasady ustalania oceny zachowania uczniów:

1)   Ocena zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:

a)   wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b)   postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

c)   dbałość o honor i tradycje szkoły,

d)  dbałość o piękno mowy ojczystej,

e)   dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

f)    godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

g)   okazywanie szacunku innym osobom.

2)   Ocena zachowania jest ustalana przez wychowawcę oddziału klasowo-lekcyjnego w porozumieniu z innymi nauczycielami oraz wychowawcami grup wychowawczych.

3)   Ocena zachowania jest przekazywana wraz z ocenami cząstkowymi uzyskanymi przez uczniów do ich szkół macierzystych.

4)   Ocena zachowania ucznia na I etapie edukacyjnym jest oceną opisową.

5)   Ocenę zachowania ucznia na II etapie edukacyjnym (kl. IV-VIII szkoły podstawowej)
i III etapie edukacyjnym (kl. I-III liceum) ustala się według następującej skali:

a) wzorowe,

b) bardzo dobre,

c) dobre,

d) poprawne,

e) nieodpowiednie,

f) naganne;

6)   Ustala się ocenę dobrą jako ocenę wyjściową.

7)   Uczeń otrzymuje daną ocenę zachowania, jeśli spełnia większość jej kryteriów.

  1. Szczegółowe kryteria oceny zachowania są następujące:

1)   Wzorowe otrzymuje uczeń, który:

a)   wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia, wyróżnia się pilnością, pracowitością, systematycznością oraz ambicją,

b)   jest inicjatorem różnych przedsięwzięć na rzecz szkoły i społeczności klasowej,

c)   jest zaangażowany w życie kulturalne i społeczne szkoły,

d)  dba o piękno języka ojczystego,

e)   stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, nie stwarza zagrożenia dla siebie i innych; postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,

f)    jest wzorem dla innych uczniów, swoim postępowaniem nie narusza powszechnie przyjętych norm moralnych, zachowuje się kulturalnie i taktownie w każdej sytuacji,

g)   w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób jest życzliwy i uczynny, wyróżnia się swoją kulturą osobistą,

h)   wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością podczas jego realizacji, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu, a także wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków.

2)   Bardzo dobre otrzymuje uczeń, który:

a)   bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia,

b)   jest aktywny w działalności na rzecz społeczności szkolnej,

c)   chętnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym szkoły,

d)  dba o piękno języka ojczystego,

e)   stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, nie stwarza zagrożenia dla siebie i innych,

f)    postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,

g)   swoim postępowaniem nie narusza powszechnie przyjętych norm moralnych,

h)   zachowuje się kulturalnie i taktownie w każdej sytuacji,

i)     w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób jest życzliwy i uczynny,

j)     wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością.

3)   Dobre otrzymuje uczeń, który:

a)   prawidłowo wykonuje obowiązki szkolne,

b)   uczestniczy w działalności na rzecz społeczności szkolnej,

c)   nie odmawia udziału w życiu kulturalnym i społecznym szkoły,

d)  nie używa wulgarnego słownictwa,

e)   na ogół stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, nie stwarza zagrożenia dla siebie i innych; postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,

f)    swoim postępowaniem nie narusza powszechnie przyjętych norm moralnych,

g)   na ogół zachowuje się grzecznie i kulturalnie, właściwie reaguje na uwagi odnoszące się do jego zachowania,

h)   w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób odnosi się z szacunkiem,

i)     wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.

4)   Poprawne otrzymuje uczeń, który:

a)   czasami ma problemy z wykonywaniem obowiązków uczniowskich,

b)   niechętnie uczestniczy w działalności na rzecz społeczności szkolnej,

c)   niechętnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym szkoły,

d)  czasami używa wulgarnego słownictwa,

e)   nie zawsze stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, czasem stwarza zagrożenie dla siebie i innych,

f)    nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,

g)   zdarza się, że swoim postępowaniem narusza powszechnie przyjęte normy moralne,

h)    nie zawsze właściwie reaguje na uwagi odnoszące się do jego zachowania,

i)     w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób bywa nieżyczliwy i nietolerancyjny, czasami narusza powszechnie przyjęte zasady współżycia społecznego,

j)     wziął udział w projekcie edukacyjnym, współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.

5)   Nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który:

a)   obowiązki uczniowskie wykonuje pod przymusem,

b)   nie uczestniczy w działalności na rzecz społeczności szkolnej,

c)   nie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły,

d)  używa wulgarnego słownictwa,

e)   nie stosuje się do szkolnych przepisów bezpieczeństwa, stwarza zagrożenie dla siebie i innych,

f)    nie postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,

g)   swoim postępowaniem narusza powszechnie przyjęte normy moralne,

h)   niewłaściwie reaguje na uwagi odnoszące się do jego zachowania,

i)     w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób bywa arogancki, kłótliwy i nieuczynny, lekceważy zasady współżycia społecznego,

j)     wziął udział w projekcie edukacyjnym, ale mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu.

6)   Naganne otrzymuje uczeń, który:

a)   notorycznie lekceważy obowiązki uczniowskie,

b)   działa na szkodę społeczności szkolnej,

c)   nie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły,

d)  nagminnie używa wulgarnego słownictwa,

e)   łamie szkolne przepisy bezpieczeństwa, stwarza zagrożenie dla siebie i innych;

f)    nie postępuje zgodnie z zasadami przyjętymi w Statucie szkoły i obowiązującymi regulaminami,

g)   spożywa napoje alkoholowe lub inne środki odurzające, pali papierosy, kradnie bądź niszczy cudze mienie, wchodzi w konflikt z prawem,

h)   nie wykazuje woli poprawy zachowania mimo wielokrotnego podejmowania przez nauczycieli różnych środków zaradczych,

i)     w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób jest agresywny, stosuje przemoc i samosądy, lekceważy zasady współżycia społecznego,

j)     nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego.

  1. Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
  2. Nie wystawia się oceny z zachowania uczniom przebywającym w ŚCP.
  3. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego znajduje się u wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego i Dyrektora Zespołu do dyspozycji uczniów i rodziców.

 

 

§ 23

 

  1. Wychowanie przedszkolne realizowane w Oddziale Przedszkolnym obejmuje dzieci będące pacjentami Centrum.
  2. Godzina zajęć w oddziale przedszkola specjalnego trwa 60 minut.
  3. Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w grupie obejmującej dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego.
  4. Zajęcia, podczas których jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego, są prowadzone na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez Dyrektora Zespołu.
  5. Warunki organizowania nauki religii określają przepisy w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
  6. Liczba dzieci w oddziale przedszkola w zależności od niepełnosprawności powinna wynosić:

1)   dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją – nie więcej niż 12;

2)   dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym-

nie więcej niż 8;

3)   dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami

sprzężonymi – nie więcej niż 4;

4)   dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, o których mowa w pkt. 1-3

 nie więcej niż 5.

  1. Przedszkole wszechstronnie wspiera całościowy rozwój dziecka poprzez:

1)   organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym,

 emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

2)   tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę

 i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;

3)   wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz

potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

4)   przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz

dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych,

 uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

5)   systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące

do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

6)   tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania

 dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

  1. Stwarza warunki prawidłowej adaptacji dziecka w szpitalu, zapobiega lękowi i sytuacjom trudnym dla dziecka.
  2. Współdziała z rodziną dziecka udzielając jej wszechstronnej pomocy w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do podjęcia nauki szkolnej.
  3. Nauczyciel Oddziału Przedszkolnego zobowiązany jest do:

1)   organizowania i prowadzenia pracy wychowawczo - dydaktycznej

w powierzonym oddziale, opartej na pełnej znajomości dziecka i jego środowiska rodzinnego łącznie z zaleceniami lekarskimi, zgodnie z wymaganiami określonymi w programie wychowania w przedszkolu;

2)   dbania o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków;

3)   współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków, przedszkolami macierzystymi, w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;

4)   ścisłej współpracy z personelem medycznym i rehabilitacyjnym;

5)   codziennego przygotowywania się do pracy z dziećmi;

6)   tworzenia warunków wspomagających indywidualny rozwój dziecka, jego zdolności

i zainteresowania;

7)   doskonalenia kwalifikacji zawodowych;

8)   podejmowania i prowadzenia innych zajęć organizacyjnych i wychowawczych, zleconych przez Dyrektora Zespołu;

9)   przestrzegania praw wychowanków, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.

  1. Nauczyciel prowadzi następującą dokumentację pedagogiczną:

1)   miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej;

2)   dziennik zajęć;

3)   dokumentację obserwacji dziecka.

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora Zespołu i zatwierdzony przez organ prowadzący.

 

§ 24

 

  1. W Zespole, dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w wieku
    od 3 do 24 lat, organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
  2. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w codziennym życiu.
  3. Warunkiem uczestnictwa dzieci i młodzieży w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych
    jest orzeczenie z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
  4. Zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający odpowiednie przygotowanie pedagogiczne, określone w odrębnych przepisach.
  5. Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc nauczyciela.
  6.  Zajęcia w zespole rewalidacyjno-wychowawczym obejmują przede wszystkim.
  7. Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący je nauczyciel, na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu kwalifikacyjnym.

1)   naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika;

2)   kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika;

3)   usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;

4)   wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;

5)   rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;

6)   kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;

7)   naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.

  1. Zajęcia prowadzone są na podstawie programów ze szkół macierzystych.
  2. Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:

1)   4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych, w pięciodniowym tygodniu pracy;

2)   2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.

  1. Liczba osób w zespole rewalidacyjno-wychowawczym wynosi do 4.
  2. Dokumentacja zajęć obejmuje:

1)   orzeczenie kwalifikacyjne Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej;

2)   dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, zeszyt obserwacji.

  1. Zajęcia uwzględniane są w danym roku szkolnym w arkuszu organizacyjnym placówki,

opracowanym i zatwierdzonym według odrębnych przepisów.

 

§ 25

 

  1. Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych obejmuje opieką wychowawczą wszystkie dzieci i młodzież przebywającą na leczeniu w ŚCR i ŚCP.
  2. Podstawową jednostką organizacyjną ZPZW jest grupa wychowawcza.
    1. Liczba wychowanków w grupach wychowawczych powinna wynosić:

1)      chorych leżących do 12 osób;

2)      chorych chodzących do 16 osób;

3)      z zaburzeniami psychicznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami do 8 osób.

  1. Dzieci i młodzież, którzy ze względu na stan zdrowia i stosowane metody leczenia wymagają stałego lub częstego leżenia w ciągu dnia, zalicza się do chorych leżących.
  2. Godzina zajęć wychowawczych wynosi 60 minut.
    1. Tygodniowe pensum godzin nauczyciela wychowawcy ZPZW wynosi 24 godziny.
    2. Nauczycieli wychowawców ZPZW obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy.
  3. Zajęcia ZPZW organizuje się 35 godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej,
    w rozliczeniu rocznym.
  4. Pracę ZPZW organizuje się w ciągu całego roku, również w okresie ferii szkolnych i w dniach wolnych od nauki.
  5. ZPZW poprzez działania opiekuńczo-wychowawcze realizuje następujące formy zajęć:

1)   odrabianie lekcji;

2)   zajęcia wychowawcze oddziałujące terapeutycznie na psychikę dziecka (czytelnicze, plastyczne, wokalno-muzyczne, teatralne oraz gry i zabawy stolikowe i ruchowe);

3)   spacery, gry i zabawy na świeżym powietrzu, usprawniające fizycznie.

§ 26

 

  1. Szkoła prowadzi bibliotekę.
  2. Dokumentację biblioteki stanowią dziennik biblioteki i księga inwentarzowa.
  3. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą do:

1)                                                         realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz pogłębiania wiedzy uczniów

 i wychowanków;

2)   realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i profilaktycznych szkoły;

3)   doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.

  1. Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki.
  2. Z biblioteki mogą korzystać:

1)      nauczyciele i pracownicy szkoły;

2)      uczniowie;

3)      pracownicy służby zdrowia;

4)      rodzice oraz pacjenci ŚCR, na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.

  1. Biblioteka prowadzi zbiory zgodnie z profilem programowym i potrzebami uczniów i wychowanków.
  2. W bibliotece znajduje się dostępny dla nauczycieli, uczniów i rodziców Statut szkoły oraz

Program Wychowawczo-Profilaktyczny.

  1. Na bibliotekę wydzielone jest pomieszczenie, które umożliwia:

1)      gromadzenie zbiorów;

2)      wypożyczanie zbiorów poza bibliotekę;

3)      prowadzenie przysposobienia czytelniczego uczniów.

  1. Szczegółowy zakres funkcjonowania i działania biblioteki określa regulamin biblioteki.
  2. Biblioteką szkolną opiekuje się nauczyciel, do którego zadań należy:

1)   rozwijanie i rozbudzanie potrzeb czytelniczych związanych z nauką
i indywidualnymi zainteresowaniami uczniów;

2)   przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji naukowej,

3)   kształcenie kultury czytelniczej;

4)   wskazanie odpowiedniej literatury uczniom mającym trudności w nauce;

5)   tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej młodzieży;

6)   odpowiedzialność za właściwy dobór księgozbioru, i utrzymanie go w należytym stanie;

7)   planowanie działań rocznych w oparciu o zadania szkoły, Program Wychowawczo-Profilaktyczny i Koncepcję Pracy Szkoły;

8)   opracowanie sprawozdań i wniosków z działalności biblioteki i realizacji planu rocznego;

9)   wietrzenie pomieszczenia biblioteki.

  1. Nauczycielowi bibliotekarzowi nie wolno:

1)                  opuszczać miejsca pracy i pozostawiać bez nadzoru osób przebywających

w bibliotece;

2)        przechowywać w pomieszczeniach biblioteki przedmiotów nie stanowiących
wyposażenia biblioteki;

3)                  dopuszczać do czynności bibliotecznych osób do tego nieupoważnionych.

ROZDZIAŁ 6

 

Pracownicy Zespołu

 

§ 27

 

  1. W Zespole zatrudnia się pracowników pedagogicznych – nauczycieli dydaktyków i nauczycieli wychowawców, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania pracowników Zespołu określają odrębne przepisy.

 

 

§ 28

 

  1. Nauczyciele dydaktycy prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, odpowiadają za jakość tej pracy, bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów, a ponadto:

1)      kształcą i wychowują młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;

2)      dbają o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, w duchu tolerancji dla innych ludzi;

3)      kierują prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem ustaleń wynikających z badań medycznych oraz własnych obserwacji;

4)      rozpoznają potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów oraz wspomagają ich w procesie kształcenia i wychowania;

5)      w swoich działaniach kształcących, wychowawczych i opiekuńczych kierują się celami i zasadami opisanymi w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym;

6)       przygotowują plany wychowawcze oddziałów lekcyjnych;

7)      dbają o środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;

8)      wprowadzają do nauczania i wychowania nowatorskie metody pracy;

9)      sprawują opiekę w czasie przerw międzylekcyjnych;

10)  wyrażają wobec uczniów należyty szacunek;

11)  oceniają wiedzę, umiejętności i zachowanie uczniów obiektywnie, sprawiedliwie
i jawnie, zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania;

12)  prowadzą dokumentację szkolną;

13)  znają księgozbiór biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu;

14)  dostosowują treści wychowania i kształcenia, ich zakres, metody i formy pracy do możliwości psychofizycznych ucznia;

15)  stwarzają warunki do prawidłowej adaptacji dziecka w placówce, zapobiegają

 powstawaniu ujemnych skutków wynikających z izolacji lub choroby;

16)  odznaczają się zawsze taktem pedagogicznym i dbałością o poprawne stosunki

 interpersonalne w placówce;

17)  zobowiązani są do zachowania tajemnicy o chorobie i stanie zdrowia dziecka;

18)  wykonują inne zadania przydzielone przez Dyrektora Zespołu.

 

  1. Nauczyciel pełniący funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego w ramach współdziałania z rodzicami zobowiązany jest do:

1)      zapoznania rodziców z organizacją pracy i zasadami funkcjonowania Zespołu;

2)      udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) rzetelnej informacji o zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach oraz trudnościach w nauce;

3)      udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji na temat zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;

4)      wysłania zaświadczenia do szkoły macierzystej ucznia z informacją o przyjęciu dziecka do Zespołu;

5)      kontaktu z personelem medycznym w celu uzyskania informacji o możliwościach psychoruchowych i wydolności wysiłkowej ucznia;

6)      wysłania zaświadczenia do szkoły macierzystej ucznia z informacją o terminie jego pobytu w Zespole, uzyskanymi ocenami cząstkowymi oraz oceną

z zachowania;

7)       prowadzenia miesięcznych wykazów uczniów.

  1. Nauczyciel pełniący funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) może odstąpić od wysłania zaświadczenia do szkoły macierzystej ucznia, który przebywał w Oddziale Psychiatrii dla Dzieci.
  2. W Radzie Pedagogicznej funkcjonują dwa zespoły zadaniowe:

1)   zespół nauczycieli dydaktyków;

2)   zespół nauczycieli wychowawców.

  1. Powołano przewodniczących zespołów zadaniowych, którzy prowadzą ich dokumentację.
  2. Zadania zespołów nauczycieli są dostosowywane do specyfiki placówki i wynikają z jej bieżących potrzeb.

 

 

§ 29

 

  1. Nauczyciele wychowawcy prowadzą pracę opiekuńczo-wychowawczą, odpowiadają za jakość tej pracy, bezpieczeństwo powierzonych ich opiece wychowanków, a ponadto:

1)      tworzą warunki wspomagające rozwój wychowanka, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;

2)      rozwiązują problemy i konflikty w grupie wychowawczej;

3)      nadzorują przestrzeganie regulaminów.

  1. W celu realizacji tych zadań nauczyciel wychowawca:

1)      otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;

2)      oddziałuje na dzieci i młodzież wychowawczo, jako organizator życia pozalekcyjnego;

3)      mobilizuje wychowanków do rozwijania własnych zainteresowań;

4)      współpracuje ze służbą zdrowia dbając o zdrowie psychiczne i fizyczne wychowanków;

5)      współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb

 i trudności wychowanków;

6)      pomaga dzieciom w odrabianiu lekcji oraz interesuje się ich postępami w nauce i zachowaniu;

7)      współpracuje z personelem medycznym i rehabilitacyjnym w celu:

a)      uzyskania informacji o możliwościach psychoruchowych i wydolności wysiłkowej wychowanków,

b)      ustalenia wspólnych oddziaływań na wychowanka;

8)      prowadzi dokumentację grupy wychowawczej i realizuje miesięczne plany pracy.

  1. Nauczyciel wychowawca grupy w ramach współdziałania z rodzicami zobowiązany jest do:

1)   zapoznania rodziców z organizacją pracy i zasadami funkcjonowania Zespołu;

2)   udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) rzetelnej informacji o zachowaniu dziecka, jego funkcjonowaniu w grupie wychowawczej;

3)   pozyskania od rodziców (opiekunów prawnych) informacji dotyczących potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dziecka;

4)   udzielania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji na temat realizowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych;

5)   zapewniania bezpieczeństwa wychowanków w budynku szpitala i na terenie rekreacyjnym;

6)   prowadzenia miesięcznych wykazów wychowanków.

 

 

§ 30

 

  1. Nauczyciele dydaktycy i nauczyciele wychowawcy Zespołu mają obowiązek:

1)        znać i przestrzegać ustaleń Regulaminu Pracy Zespołu, w tym w szczególności zasad BHP i dyscypliny pracy;

2)        odpowiadać za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów i wychowanków

w czasie zajęć lekcyjnych, spacerów i imprez organizowanych przez szkołę

oraz w czasie pełnionych między lekcjami dyżurów;

3)        przestrzegać punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć;

4)         po zakończonych zajęciach popołudniowych sprawdzić stan klas, zamknąć szkołę i zakodować alarm;

5)        podnosić swoje kwalifikacje poprzez podejmowanie studiów specjalistycznych i podyplomowych, udział w kursach doskonalących, w WDN;

6)        tworzyć w szkole środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi

 osobowemu uczniów i rozwojowi społecznemu;

7)   współpracować ze sobą w zakresie realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego;

8)   wykonywać inne zadania przydzielone przez Dyrektora Zespołu.

  1. Nauczyciele dydaktycy i nauczyciele wychowawcy Zespołu mają prawa:

1)      określone w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy oraz w wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych;

2)      do poszanowania swojej godności osobistej ze strony uczniów, rodziców i innych pracowników szkoły, w przypadku naruszenia tego prawa nauczyciel może odwołać się do Dyrektora Zespołu;

3)      w przypadku wystąpienia wakatu w strukturze organizacyjnej Zespołu na stanowisku nauczyciela dydaktyka, nauczyciele wychowawcy z odpowiednimi kwalifikacjami mają prawo pierwszeństwa w objęciu tegoż stanowiska;

4)      wyboru metod pracy, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w zakresie nauczanego przedmiotu;

5)      czynnego uczestnictwa w opiniowaniu spraw dotyczących pracy Zespołu.

  1. Nauczyciel odpowiada służbowo przed Dyrektorem Zespołu, organem prowadzącym szkołę i organem sprawującym nadzór pedagogiczny.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 7

 

Uczniowie szkoły

 

§ 31

 

  1. Uczniami szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego są pacjenci ŚCR i ŚCP, którzy obowiązani są przedłożyć zaświadczenie ze szkoły macierzystej, stwierdzające,
    że są uczniami danego oddziału klasowo-lekcyjnego.
  2. Uczniowie obowiązani są przedłożyć orzeczenie lub opinię publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, jeśli takie posiadają.

 

 

§ 32

 

  1. Uczeń ma prawo do:

1)    właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej;

2)    opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowanie godności osobistej;

3)    życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym i opiekuńczym;

4)    sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;

5)    swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób;

6)    pomocy w przypadku trudności w nauce;

7)     korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;

8)      współdecydowania w wyborze zajęć pozalekcyjnych, zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami organizacyjnymi ZPZW;

9)      współredagowania gazetki szkolnej;

10)   reprezentowania Zespołu w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnątrz szkolnych;

11)  posiadania telefonu komórkowego na terenie szkoły i korzystania z niego tylko w czasie przerw międzylekcyjnych.

  1. W przypadku naruszenia praw ucznia, zarówno uczeń jak i jego rodzice (opiekunowie prawni), mogą odwoływać się do:

1)      nauczyciela pełniącego funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego, gdy prawa narusza inny nauczyciel dydaktyk, nauczyciel wychowawca lub inny pracownik Zespołu;

2)      Dyrektora Zespołu, gdy prawa narusza nauczyciel pełniący funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego.

  1. Rodzice (opiekunowie prawni) dziecka składają pisemne skargi dotyczące naruszenia praw ucznia do Dyrektora Zespołu w terminie 7 dni roboczych od otrzymania wiadomości o naruszeniu praw uczniowskich.
  2. Złożona skarga musi zawierać opis sytuacji i konkretne zarzuty dotyczące naruszenia praw ucznia.
  3.  Dyrektor Zespołu przeprowadza postępowanie wyjaśniające w ciągu 30 dni roboczych
    i przekazuje informację o dokonanych ustaleniach.
  4. W przypadku rozstrzygnięcia sprawy niezgodnego z oczekiwaniami rodzica, ma on prawo interweniować u Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
  5. Uczeń ma obowiązek:

1)   przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Zespołu;

2)      przestrzegać regulaminów i procedur obowiązujących w Zespole oraz przepisów BHP;

3)   wykonywać zarządzenia Dyrektora Zespołu, polecenia nauczycieli dydaktyków, nauczycieli wychowawców i pracowników Zespołu podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, imprez i uroczystości;

4)   troszczyć się o piękno języka ojczystego i poprawność wypowiedzi;

5)   systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych i wychowawczych;

6)   przestrzegać zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli dydaktyków, nauczycieli wychowawców i innych pracowników Zespołu oraz personelu medycznego;

7)   dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;

8)   posiadać kompletne podstawowe wyposażenie szkolne;

9)   odpowiadać za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój;

10)    przestrzegać zasad higieny i estetyki wyglądu.

  1. Każdego ucznia podczas pobytu w Zespole obowiązuje bezwzględny zakaz fotografowania, filmowania oraz nagrywania obrazu i dźwięku ( w tym telefonem komórkowym) innych osób bez ich wiedzy i zgody. Zakaz ten dotyczy wszystkich zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

 

 

§ 33

 

  1. Uczeń może być nagradzany poprzez:

1)   pochwałę wychowawcy wobec klasy;

2)   pochwałę Dyrektora Zespołu wobec społeczności szkolnej;

3)   skierowany do rodziców (opiekunów prawnych) lub szkoły macierzystej list pochwalny;

4)   dyplom uznania.

  1. Uczeń może być nagradzany za:

1)        najwyższe oceny z poszczególnych przedmiotów i zachowania;

2)        szczególnie wyróżniające zachowanie;

3)        osiągnięcia w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych;

4)        działalność na rzecz szkoły.

 

§ 34

 

  1. W przypadku udowodnienia winy uczeń może być ukarany za:

1)   nieprzestrzeganie obowiązków ucznia w zakresie § 32 ustęp 4;

2)   posiadanie, używanie i rozprowadzanie środków odurzających na terenie

 szkoły lub w czasie imprez organizowanych przez szkołę;

3)   zastraszenie, wymuszenie, zastosowanie przemocy fizycznej, kradzież

 mienia na terenie szkoły lub w czasie imprez organizowanych przez szkołę;

4)   wykroczenia zagrażające życiu i zdrowiu innych członków społeczności szkoły;

5)   nagrywanie i upublicznianie wizerunku uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły bez ich wiedzy i zgody;

6)   wszystkie formy zastraszania, nękania, wyśmiewania przy użyciu technologii informacyjnych i komunikacyjnych na forach dyskusyjnych, serwisach społecznościowych, blogach itp. podlegające odpowiedzialności karnej
i wymagające interwencji Policji.

  1. Uczeń może otrzymać za to samo przewinienie tylko jedną karę.
  2. Kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
  3. Kara wobec ucznia może mieć postać:

1)      upomnienia lub nagany wychowawcy klasy, wychowawcy grupy;

2)      upomnienia lub nagany Dyrektora Zespołu;

3)      powiadomienia szkoły macierzystej o udzielonej karze;

4)      powiadomienia personelu medycznego, co może skutkować wydaleniem
ze szpitala;

5)      powiadomienia Policji.

  1. Zespół ma obowiązek informowania rodziców lub opiekunów prawnych ucznia

o zastosowanych wobec niego nagrodach i karach.

 

 

§35

 

  1. W przypadku otrzymania kary, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo odwołać się do:

1)   Dyrektora Zespołu, gdy kara została udzielona przez nauczyciela pełniącego funkcję wychowawcy oddziału klasowo-lekcyjnego;

2)   Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, gdy kara została udzielona przez

 Dyrektora Zespołu.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 8

 

Formy współpracy pracowników pedagogicznych z pracownikami służby zdrowia

 

§ 36

 

  1. Udzielanie przyjmowanym do ŚCR i ŚCP dzieciom pomocy w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych.
  2. Wzajemna wymiana doświadczeń i spostrzeżeń w celu poznania aktualnego stanu zdrowia i możliwości wysiłkowych dzieci.
  3. Udział nauczycieli, Wicedyrektora Zespołu lub Dyrektora Zespołu w raportach
    i naradach pracowników służby zdrowia w ŚCP.
  4. Udział pracowników pedagogicznych w ustalonych spotkaniach z personelem medycznym.
  5. Wspólne organizowanie wyjść z wychowankami zgodnie z obowiązującym regulaminem.
  6. Systematyczne przestrzeganie form współpracy personelu pedagogicznego z personelem ŚCR i ŚCP.
  7. Personel pedagogiczny może się zwracać do pracowników służby zdrowia w celu rozwiązywania bieżących problemów oraz pomocy przy obsłudze dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
  8. Wspólne dbanie o bezpieczeństwo i higienę dzieci.
  9. Podejmowanie jednolitych działań opiekuńczo-wychowawczych zgodnie z regulaminem współpracy.

 

 

ROZDZIAŁ 9

 

Postanowienia końcowe

 

§ 37

W podmiotach wchodzących w skład Zespołu nie prowadzi się rekrutacji. O przyjęciu i długości pobytu w Zespole decyduje rozpoczęcie i zakończenie leczenia w ŚCR lub ŚCP.

 

§ 38

  1. Zespół jest jednostką budżetową Województwa Świętokrzyskiego.
    1. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 

§ 39

  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Obieg dokumentów odbywa się zgodnie z przyjętą Instrukcja kancelaryjną.

 

§ 40

  1. W przypadku zmiany przepisów prawnych, wniosek w sprawie dostosowania Statutu
    do obowiązujących przepisów ustawowych, składa do Rady Pedagogicznej z urzędu Dyrektor Zespołu.
  2. Wszelkie zmiany Statutu przygotowuje i uchwala Rada Pedagogiczna Zespołu.
  3. Dyrektor Zespołu po nowelizacji Statutu opracowuje i publikuje tekst jednolity Statutu.
  4. Jednolity tekst Statutu Zespołu jest dostępny w bibliotece szkolnej.
  5. W sprawach nieuregulowanych w Statucie ma zastosowanie Ustawa o systemie oświaty
    oraz przepisy wykonawcze.
  6. Statut Zespołu obowiązuje wszystkich uczniów, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

 

 

Załączone pliki:

Nazwa pliku Typ Rozmiar Data dodania Pobrany
Statut_2022 PDF460.58 Kb25 kwietnia 202345 raz(y)
Artykuł przeczytano: 5062 raz(y)
Wprowadził(a): Dariusz Kijewski, 22 września 2006, 15:25
Zmienił(a): Piotr Duda, 14 maja 2019, 21:32
Zatwierdził(a): Karolina Leder, 15 maja 2019, 07:23
 

Wersje artykułu:

Wersja aktualna z 9 listopada 2022
Wersja archiwalna z 5 listopada 2019
Wersja archiwalna z 14 maja 2019
Wersja archiwalna z 22 czerwca 2012
Wersja archiwalna z 22 września 2006
Wersja archiwalna z 22 września 2006
 
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
 

Informacja o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.

Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.