WERSJA DLA OSÓB
SŁABOWIDZĄCYCH
INFORMACJA DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rozmiar czcionki:
powiększwyzerujpomniejsz
 
zaawansowane
 
 
 
 

Statut ZSS

Ostrzeżenie: Stara wersja artykułu!
  • Ten artykuł ma nowszą wersję dostępną tutaj
Załącznik do uchwały Nr 1 /2005
Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Specjalnych
przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji
w Czarnieckiej Górze
z dnia 26 stycznia 2005 r.





STATUT


ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH


przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji

w Czarnieckiej Górze



ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, zwany dalej Zespołem działa na podstawie:
1/. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami.),
2/. ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z póżn. zmianami.),
3/. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003r
w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo - wychowawczych w szkołach specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. z 2003 r.,Nr 51, poz. 446 z późn. Zmianami ),
4/. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r., Nr 61, poz. 624 z późn. zmianami.),
5/. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r., Nr 15, poz. 142 z późn. zmianami.),
6/. uchwały Nr X/47/99 Rady Powiatu w Końskich z dnia 31 sierpnia 1999 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Specjalnych przy Wojewódzkim Ośrodku Rehabilitacji Dzieci i Osób Niepełnosprawnych w Czarnieckiej Górze,
7/. uchwały Nr XXV/42/2002 Rady Powiatu w Końskich z dnia 18 września 2002 r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Końskich,
8/. uchwały Nr XXIII/228/04 Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie przejęcia do prowadzenia Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
2. Zespół jest placówką koedukacyjną i funkcjonuje przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze. W skład Zespołu wchodzą:
1/. Publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna w Zespole Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze,
2/. Publiczne Gimnazjum Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze,
3/. Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych w Zespole Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze,
4/. Oddział Przedszkolny przy Publicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
3. Organem prowadzącym Zespół jest Samorząd Województwa Świętokrzyskiego.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator Oświaty.
5. Zespół ma siedzibę w gminie Stąporków, Czarniecka Góra 43.
6. Zespół jest placówką publiczną:
1/. zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
2/. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
3/. realizuje określoną podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół i ramowe plany nauczania,
4/. realizuje określone przez MENiS zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
7. Zespół obejmuje zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi dzieci przebywające na leczeniu i rehabilitacji w Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji.
8. Do realizacji celów statutowych Zespół korzysta z pomieszczeń udostępnionych
przez Świętokrzyskie Centrum Rehabilitacji.
§ 2.

1. Zespół posiada nazwę i używa jej w pełnym brzmieniu: Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
2. Zespół używa małej i dużej okrągłej pieczęci urzędowej z godłem państwowym i nazwą podaną w otoku pieczęci: Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze. Każdy z podmiotów wchodzących w skład Zespołu, wymienionych w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu posiada odrębne pieczęcie.
3. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na pieczęciach, którymi opatruje się
świadectwa, pomija się określenie „ specjalna”.


ROZDZIAŁ II

Cele i zadania szkół wchodzących w skład Zespołu

§3.

Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na ich podstawie, a w szczególności:
1/. zapewnia uczniom rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny zgodnie z ich możliwościami psychofizycznymi w warunkach bezpieczeństwa i poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej - w realizacji tego zadania Zespół respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku,
2/. zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i bezpieczeństwo w szkole i oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć organizowanych poza nimi,
3/. umożliwia uczniom rozwój talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych,
4/. organizuje w miarę potrzeb zajęcia pozalekcyjne dla uczniów w celu pogłębienia ich zainteresowań i uzdolnień,
5/. kształtuje poczucie tożsamości narodowej, językowej, religijnej oraz szacunek dla własnej historii i kultury.

§ 4.

Zadania opiekuńcze wobec uczniów realizuje się w następujący sposób:
1/. za bezpieczeństwo dzieci przebywających w szkole i oddziale przedszkolnym w czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiadają nauczyciele wyznaczeni do prowadzenia tych zajęć przez Dyrektora Zespołu,
2/. za zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie Zespołu w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiadają nauczyciele pełniący dyżur - według harmonogramu ustalonego przez Dyrektora Zespołu,
3/. zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły normuje regulamin współpracy z personelem medycznym Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, zwanego dalej Centrum.

§ 5.

Zespół realizuje różne formy współpracy z rodzicami:
1/. zaznajamia rodziców z planem dydaktyczno - wychowawczym danej klasy i szkoły,
2/. zaznajamia rodziców z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
3/. rzetelnie informuje rodziców o zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach oraz trudnościach w nauce.


ROZDZIAŁ III

Organy Zespołu

§ 6.

1. Organami Zespołu są:
1/. Dyrektor Zespołu,
2/. Rada Pedagogiczna.
2. Na wniosek Dyrektora Zespołu można utworzyć na podstawie właściwych przepisów stanowisko Kierownika Wychowania, który sprawuje nadzór nad Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.
3. Organy Zespołu:
1/. działają i podejmują decyzje w granicach swych kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz w Statucie Zespołu,
2/. wspólnie rozwiązują sytuacje konfliktowe stosownie do kompetencji i zgodnie z regulaminami,
3/. dokonują bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.

§ 7.

1. Dyrektor Zespołu:
1/. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli poszczególnych podmiotów wchodzących w skład Zespołu oraz pracowników niepedagogicznych,
2/. kieruje bieżącą działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz,
3/. współpracuje z pozostałymi organami Zespołu,
4/. współpracuje z Dyrektorem Centrum, uczestniczy w naradach zespołu medycznego Centrum,
5/. kieruje pracą dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą, w tym:
a) opracowuje dokumenty programowo - organizacyjne - arkusz organizacyjny Zespołu,
b) plan pracy dydaktyczno- wychowawczej Zespołu,
c) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
d) zakres obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
e) sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli i wychowawców,
f) analizuje i ocenia efekty realizacji programu, służy pomocą,
g) organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej oraz dokonuje oceny jej pracy,
h) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
i) zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki, przewodniczy Radzie Pedagogicznej i czuwa nad realizacją podjętych przez nią uchwał,
j) wyraża zgodę na podjęcie na terenie Zespołu działalności przez organizacje dziecięce, młodzieżowe i społeczne, których statutowym celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu.
2. Dyrektor kieruje działalnością administracyjno - gospodarczą Zespołu, w tym:
1/. prowadzi sprawy dotyczące zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
2/. przenosi nauczycieli w stan nieczynny,
3/. premiuje i przyznaje nagrody pracownikom,
4/. wnioskuje w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień ( uwzględniając opinię Rady Pedagogicznej i związków zawodowych), a także wymierza kary porządkowe,
5/. ustala zakresy obowiązków i przydziały czynności nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,
6/. decyduje o wewnętrznej organizacji pracy Zespołu wydając zalecenia odpowiednim pracownikom,
7/. dysponuje przyznanymi Zespołowi środkami finansowymi określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
8/. podpisuje dokumenty i korespondencję.

§ 8.

1. Kierownik Wychowania podlega Dyrektorowi Zespołu i przed nim odpowiada za całokształt działalności wychowawczej.
2. Do zadań Kierownika Wychowania w szczególności należy:
1/. nadzorowanie i wspomaganie pracy wychowawców,
2/. hospitowanie i omawianie zajęć wychowawczych oraz udzielanie im niezbędnego instruktażu ogólnego, w szczególności w zakresie doboru metod postępowania z dziećmi i młodzieżą wspomagających proces leczenia i usprawniania rehabilitacyjnego,
3/. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych,
4/. nawiązywanie kontaktów z rodzicami drogą korespondencyjną i osobistych rozmów w czasie odwiedzin dzieci ze szczególnym uwzględnieniem rodziców bądź opiekunów dzieci sprawiających trudności wychowawcze i podejmowanie stosownych działań w uzgodnieniu z ordynatorem oddziału rehabilitacji,
5/. nadzorowanie przestrzegania Regulaminu Współpracy z personelem medycznym,
6/. ścisła współpraca z Dyrektorem Centrum,
7/. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w szkole,
8/. pełnienie funkcji bezpośredniego przełożonego wychowawców z prawem wnioskowania do Dyrektora Zespołu w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar.

§ 9.

1. W Zespole działa Rada Pedagogiczna stanowiąca kolegialny organ realizujący zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i Statutu Zespołu.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.
3. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą obowiązkowo w niej udział wszyscy pracownicy pedagogiczni bez względu na wymiar czasu pracy.
4. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
5. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach, które organizowane są w czasie pozalekcyjnym.
6. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego i w każdym semestrze, w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
7. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Zespół, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

8. Szczegółowe kompetencje i prawa Rady Pedagogicznej reguluje Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu, będący integralną częścią Statutu Zespołu.

9. Dyrektor Zespołu przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności placówki.

§ 10.

1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
1/. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w Zespole,
2/. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
3/. uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.

§ 11.

1. Nauczyciel ma prawo występować z wnioskiem do Dyrektora Zespołu o pomoc w rozwiązaniu określonego problemu.
2. Dyrektor Zespołu może zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu problemu do Rady Pedagogicznej, która w ramach swoich uprawnień i kompetencji może go rozwiązać. W przypadku, gdy problem nie zostanie rozwiązany przez Radę Pedagogiczną, Dyrektor Zespołu ma prawo zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego i nadzorującego placówkę.


ROZDZIAŁ IV

Organizacja Zespołu

§ 12.

1. Zespół jest placówką oświatowo - wychowawczą kształcącą i wychowującą dzieci w oddziale przedszkolnym, w klasach 0 - VI szkoły podstawowej oraz w klasach I - III gimnazjum oraz zapewniającą opiekę i wychowanie w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.
2. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
3. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Zespołu opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem szkolnych planów nauczania, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania do 30 kwietnia każdego roku.
4. Arkusz organizacyjny Zespołu zatwierdza organ prowadzący do 30 maja, po zaopiniowaniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Zespołu, Dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych.
6. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział szkolny złożony z uczniów, którzy uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych szkolnym planem nauczania.
7. Liczba uczniów w oddziałach Zespołu powinna wynosić:
1/. W oddziale przedszkolnym liczba wychowanków wynosi od 8 do 12 ,
2/. W zespole klasowo – lekcyjnym szkoły podstawowej i gimnazjum liczba uczniów wynosi od 8 do 12.
8. W przypadku, gdy co najmniej u jednego ucznia w zespole klasowo – lekcyjnym występują niepełnosprawności sprzężone określoną wyżej liczbę uczniów można obniżyć o 2.
9. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa.
10. Dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I-IV można zatrudnić pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.
11. Podstawowymi formami pracy w Zespole są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym oraz zajęcia w grupie przedszkolnej i grupach wychowawczych w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych
12. Pracy w takich oddziałach klasowo - lekcyjnych nie uznaje się za pracę w klasach łączonych.
13. W uzasadnionych przypadkach wynikających z przyjęcia do Centrum pacjentów w danym okresie mogą być organizowane w szkole podstawowej i w gimnazjum zajęcia w zespole klasowo – lekcyjnym złożonym z uczniów różnych klas.
14. Dyrektor Zespołu zastrzega sobie możliwość zmian w łączeniu zespołów klasowo - lekcyjnych i grup wychowawczych w koniecznych przypadkach z uwagi na ruch pacjentów i ich potrzeb edukacyjnych.
15. Dyrektor Zespołu na wniosek nauczyciela, dyrektora Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji lub lekarza prowadzącego, ze względu na stan zdrowia ucznia może zezwolić na:
1) odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
2) zmniejszenie liczby godzin edukacyjnych.


§ 13.

1. Jednostka lekcyjna trwa 45 minut.
2. Przerwy między lekcjami ze względu na zajęcia rehabilitacyjne trwają 5 minut. Jedna przerwa powinna być dłuższa i wynosić nie mniej niż 15 minut.

§ 14.

1. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zawarte są w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, który stanowi załącznik do niniejszego Statutu.
2. Kształcenie w szkole odbywa się w oparciu o szkolne plany i szkolne zestawy
programów nauczania.
3. Uczniom i wychowankom, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego , zapewnia się:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) odpowiednie warunki do nauki oraz dostępność otoczenia,
3) realizację programów nauczania dostosowanych do możliwości psychofizycznych i potrzeb edukacyjnych,
4) prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych w zależności od potrzeb.

§ 15.


1. Wychowanie przedszkolne realizowane w oddziale przedszkola specjalnego obejmuje dzieci będące pacjentami Centrum.
2. Godzina zajęć w oddziale przedszkola specjalnego trwa 60 minut.


§ 16.

1. Wychowankami Zespołu Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych (ZPZW) są wszyscy pacjenci przebywający w Centrum.
2. Podstawową jednostką organizacyjną ZPZW jest grupa wychowawcza.
3. Liczba wychowanków w grupach wychowawczych powinna wynosić:
1. chorych leżących od 8 do 12 osób,
2. chorych chodzących od 13 do 16 osób,
3. z zaburzeniami psychicznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami od 6 do 8 osób.
4. Dzieci i młodzież, którzy ze względu na stan zdrowia i stosowane metody leczenia wymagają stałego lub częstego leżenia w ciągu dnia, zalicza się do chorych leżących.. Jeżeli co najmniej połowa grupy wychowawczej to chorzy leżący, wówczas całą grupę zalicza się do chorych leżących.
5. Godzina zajęć wychowawczych wynosi 60 minut.
6. Tygodniowe pensum godzin nauczyciela wychowawcy ZPZW wynosi 24 godziny.
7. Nauczycieli wychowawców ZPZW obowiązuje 5- dniowy tydzień pracy.
8. Zajęcia ZPZW organizuje się 35 godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej w rozliczeniu rocznym.
9. Pracę ZPZW organizuje się w ciągu całego roku, również w okresie ferii szkolnych i w dniach wolnych od nauki.
10. ZPZW poprzez działania opiekuńczo – wychowawcze realizuje następujące formy zajęć:
1) odrabianie lekcji,
2) zajęcia wychowawcze oddziałujące terapeutycznie na psychikę dziecka ( czytelnicze, plastyczne, wokalno – muzyczne, teatralne oraz gry i zabawy stolikowe i ruchowe),
3) spacery, gry i zabawy na wolnym powietrzu usprawniające fizycznie.

§ 17.

1. Szkoła prowadzi bibliotekę.
2. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów i wychowanków, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
3. Z biblioteki mogą korzystać:
1/. nauczyciele,
2/. uczniowie,
3/. pracownicy służby zdrowia,
4/. rodzice na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
4. Biblioteka prowadzi zbiory zgodnie z profilem programowym i potrzebami uczniów i wychowanków.
5. Na bibliotekę wydzielone jest pomieszczenie, które umożliwia:
1/. gromadzenie zbiorów,
2/. korzystanie ze zbiorów w kąciku czytelniczym i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
3/. prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów,
4/. prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego.
6. Szczegółowy zakres funkcjonowania i działania biblioteki określa regulamin biblioteki.
7. Biblioteką szkolną opiekuje się nauczyciel, do którego zadań należy:
1/. rozwijanie i rozbudzanie potrzeb czytelniczych związanych z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami uczniów,
2/. przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej,
3/. kształcenie kultury czytelniczej,
4/. wskazanie odpowiedniej literatury uczniom mającym trudności w nauce,
5/. tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej młodzieży,
6/. odpowiedzialność za właściwy dobór księgozbioru, jego zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie.


ROZDZIAŁ V

Pracownicy Zespołu

§ 18.

1. W Zespole zatrudnia się pracowników pedagogicznych – nauczycieli
i wychowawców, pracowników administracyjnych i w razie konieczności pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania pracowników Zespołu określają odrębne przepisy.

§ 19.

Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy, bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów, a ponadto:
1/. kierują prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno - wychowawczego z uwzględnieniem ustaleń wynikających z badań medycznych oraz własnych obserwacji,
2/. rozpoznają potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów oraz wspomagają ich w procesie kształcenia i wychowania,
3/. współorganizują zajęcia edukacyjne i proces wychowawczy,
4/. wspólnie wybierają i opracowują programy nauczania i wychowania,
5/. przygotowują programy wychowawcze zespołu klasowo – lekcyjnego,
6/. dostosowują programy nauczania do indywidualnych możliwości psychofizycznych i potrzeb uczniów,
7/. przygotowują w zależności od potrzeb indywidualne programy terapeutyczne, socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne,
8/. dbają o środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
9/. wprowadzają do nauczania i wychowania nowatorskie metody pracy,
10/. realizują szkolne programy nauczania,
11/. informują z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem o terminie pisemnego sprawdzianu,
12/. wyrażają wobec uczniów należyty szacunek,
13/. oceniają uczniów obiektywnie, sprawiedliwie i jawnie,
14/. prowadzą dokumentację szkolną,
15/. znają księgozbiór biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu,
16/. stale doskonalą umiejętności dydaktyczne i podnoszą poziom wiedzy merytorycznej,
17/. zapoznają się z dokumentacją dziecka oraz znają ogólne zasady leczenia i usprawniania procesu rehabilitacyjnego w placówce,
18/. dostosowują treści kształcenia, ich zakres, metody i formy pracy do możliwości psychofizycznych ucznia,
19/. stwarzają warunki do prawidłowej adaptacji dziecka w placówce, zapobiegają powstawaniu ujemnych skutków wynikających z izolacji lub samej choroby,
20/. wyrównują opóźnienia rozwoju psychicznego i fizycznego,
21/. umożliwiają kontakty z rodziną i szkołą macierzystą,
22/. stwarzają warunki do opanowania samoobsługi w dostępnym dla dzieci stopniu,
23/. przygotowują dziecko do ponownej adaptacji w środowisku domowym i podjęcia dalszej nauki,
24/. odznaczają się zawsze taktem pedagogicznym i dbałością o poprawne stosunki międzyludzkie w placówce,
25/. zobowiązani są do zachowania tajemnicy o chorobie i stanie zdrowia dziecka.

§ 20.

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki dydaktyczno - wychowawczej nad wychowankami, a w szczególności:
1/. tworzenie warunków wspomagających rozwój wychowanka, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2/. rozwiązywanie problemów i konfliktów w grupie wychowawczej,
3/. uświadamianie konieczności przestrzegania regulaminów.
2. W celu realizacji tychże zadań, wychowawca:
1/. otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2/. oddziałuje na dzieci i młodzież wychowawczo, jako organizator życia pozalekcyjnego,
3/. mobilizuje wychowanków do rozwijania własnych zainteresowań,
4/. współpracuje ze służbą zdrowia dbając o zdrowie psychiczne i fizyczne wychowanków,
5/. współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności wychowanków,
6/. pomaga dzieciom w odrabianiu lekcji oraz interesuje się ich postępami w nauce i zachowaniu,
7/. zna historię choroby wychowanka, ściśle współpracuje z personelem medycznym i rehabilitacyjnym,
8/. prowadzi zeszyty obserwacyjne, pełną dokumentację grupy i realizuje miesięczne plany pracy.
3. Wychowawca w ramach współdziałania z rodzicami zobowiązany jest do:
1/. zapoznania rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi, jak również z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,
2/. udzielania rodzicom (opiekunom) rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania,
3/. utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych dzieci,
4/. odpowiada za bezpieczeństwo wychowanków w budynku Centrum i na terenie rekreacyjnym.

§ 21.

1. Nauczyciele i wychowawcy Zespołu mają obowiązek:
1/. znać i przestrzegać ustaleń Regulaminu Pracy Zespołu Szkół Specjalnych, w tym w szczególności zasad BHP i dyscypliny pracy,
2/. podnosić swoje kwalifikacje poprzez podejmowanie studiów specjalistycznych i podyplomowych, udział w kursach i pracę w zespole samokształceniowym.
2. Nauczyciele i wychowawcy Zespołu mają prawa:
1/. określone w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych,
2/. w przypadku wystąpienia wakatu w strukturze organizacyjnej Zespołu na stanowisku pedagogicznym, wychowawcy z odpowiednimi kwalifikacjami mają prawo pierwszeństwa w objęciu tegoż stanowiska.


ROZDZIAŁ VI

Uczniowie szkoły

§ 22.

1. Uczniami szkoły podstawowej, gimnazjum oraz oddziału przedszkolnego są pacjenci Centrum, którzy obowiązani są przedłożyć zaświadczenie ze szkoły macierzystej, stwierdzające, że są uczniami danej klasy.
2. Uczniowie niepełnosprawni powinni posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.


§ 23.

1. Uczeń ma prawo do:
1/. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
2/. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowanie godności osobistej,
3/. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym i opiekuńczym,
4/. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób,
5/. rozwijania własnych zainteresowań, zdolności, talentów,
6/. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
7/. pomocy w przypadku trudności w nauce,
8/. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki Zespołu,
9/. współdecydowania w wyborze zajęć pozalekcyjnych poprzez organizowanie i udział w działalności kulturalnej, oświatowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
10/. redagowania i wydawania gazetki szkolnej.
2. Uczeń ma obowiązek:
1/. przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Zespołu,
2/. systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych i wychowawczych,
3/. przestrzegać zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli - wychowawców oraz personelu medycznego,
4/. godnie reprezentować Zespół,
5/. dbać o wspólne dobro, ład i porządek,
6/. troszczyć się o piękno języka i poprawność wypowiedzi,
7/. posiadać kompletne podstawowe wyposażenie szkolne,
8/. dbać o wygląd zewnętrzny i czystość osobistą.

§ 24.

Uczeń może być nagradzany za osiągnięcia edukacyjne i wzorowe zachowanie poprzez:
1/. pochwałę wychowawcy wobec klasy,
2/. pochwałę dyrektora Zespołu wobec społeczności szkolnej,
3/. pochwałę dyrektora Centrum,
4/. skierowanym do rodziców lub szkoły macierzystej listem pochwalnym.

§ 25.
1. Uczeń może być ukarany za nie wywiązywanie się z obowiązków szkolnych oraz nie przestrzeganie zasad współżycia w szkole i grupie wychowawczej.
2. Kara wobec ucznia może mieć postać:
1/. upomnienia lub nagany wychowawcy klasy, wychowawcy grupy,
2/. upomnienia lub nagany dyrektora Zespołu,
3/. powiadomienia szkoły macierzystej o udzielonej karze.
3. Zespół ma obowiązek informowania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o zastosowanych wobec niego nagrodach i karach.


ROZDZIAŁ VII

Formy współpracy pracowników pedagogicznych z pracownikami służby zdrowia

§ 26.

1. Udzielanie przyjmowanym do Centrum dzieciom pomocy w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych.
2. Wzajemna wymiana doświadczeń i spostrzeżeń w celu poznania aktualnego stanu zdrowia i możliwości wysiłkowych dzieci.
3. Wspólne organizowanie życia grupy wychowawczej na oddziale w dni powszednie, a w szczególności w dni wolne od nauki szkolnej zgodnie z regulaminem współpracy.
4. Udział pracowników pedagogicznych we wcześniej ustalonych spotkaniach oraz wzajemne obserwowanie przez zainteresowany personel medyczny dzieci podczas wybranych zajęć lekcyjnych i zajęć wychowawczych.
5. Wspólne organizowanie wycieczek i dłuższych spacerów.
6. Ustalanie terminarza i tematyki wspólnych zebrań w ramach WDN.
7. Uczestniczenie dyrektora Centrum lub jego przedstawiciela w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
8. Stały udział dyrektora Zespołu w naradach pracowników służby zdrowia.
9. Systematyczne przestrzeganie form współpracy personelu pedagogicznego z personelem służby zdrowia.
10. Wspomaganie przez personel medyczny grupy przedszkolnej i uczniów I etapu kształcenia celem pomocy nauczycielom przy obsłudze dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (czynności fizjologiczne, wysadzanie z wózków, doprowadzanie na zajęcia i na posiłki).
11. Wspólne dbanie o bezpieczeństwo i higienę dzieci.
12. Wzajemna współpraca podczas realizacji zajęć w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych wg ustalonego harmonogramu.


ROZDZIAŁ VIII

Postanowienia końcowe

§ 27.

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 28.

1. Zespół jest jednostką budżetową prowadzoną przez Samorząd Województwa Świętokrzyskiego, której dochody i wydatki są objęte jego budżetem.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 29.

1. Uwagi i poprawki do Statutu mają prawo wnosić:
1/. Dyrektor Zespołu,
2/. Rada Pedagogiczna Zespołu.
2. Wszelkie zmiany Statutu przygotowuje i uchwala Rada Pedagogiczna Zespołu.
3. Załączniki do Statutu stanowią:
1/. załącznik nr 1: ,,Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze”,
2/. załącznik nr 2: ,,Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze”, który został opracowany przez Radę Pedagogiczną Zespołu na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 1999 r.( z późniejszymi zmianami) w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

Załączone pliki:

Nazwa pliku Typ Rozmiar Data dodania Pobrany
Statut_2022 PDF460.58 Kb25 kwietnia 202345 raz(y)
Artykuł przeczytano: 5064 raz(y)
Wprowadził(a): Dariusz Kijewski, 22 września 2006, 15:25
Zmienił(a): Dariusz Kijewski, 22 września 2006, 15:25
Zatwierdził(a): Paweł Krajewski, 22 września 2006, 16:13
 

Wersje artykułu:

Wersja aktualna z 9 listopada 2022
Wersja archiwalna z 5 listopada 2019
Wersja archiwalna z 14 maja 2019
Wersja archiwalna z 22 czerwca 2012
Wersja archiwalna z 22 września 2006
Wersja archiwalna z 22 września 2006
 
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
 

Informacja o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.

Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.