WERSJA DLA OSÓB
SŁABOWIDZĄCYCH
INFORMACJA DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rozmiar czcionki:
powiększwyzerujpomniejsz
 
zaawansowane
 
 
 
 

Statut

Ostrzeżenie: Stara wersja artykułu!
  • Ten artykuł ma nowszą wersję dostępną tutaj



TEKST UJEDNOLICONY


STATUTU


ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH


przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji

w Czarnieckiej Górze
















listopad 2010r.

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne


§ 1


1. Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze,
zwany dalej Zespołem działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami );
2) ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zmianami );
3) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003r
w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo - wychowawczych w szkołach specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. z 2003 r.,Nr 51, poz. 446 z późn. zmianami );
4) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r., Nr 61, poz. 624 z późn. zmianami );
5) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r., Nr 15, poz. 142 z późn. zmianami );
6) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2002 r., Nr 51, poz. 458 z późn. zmianami );
7) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2002 r., Nr 23, poz. 225 z późn. zmianami);
8) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 stycznia 1997r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz.U. z 1997 r., Nr 14, poz. 76 z późn. zmianami);
9) uchwały Nr XXIII/228/04 Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie przejęcia do prowadzenia Zespołu Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze;
10) uchwały Nr 1870/09 Zarządu Województwa Świętokrzyskiego z dnia 15 lipca 2009r. w sprawie zmian organizacyjnych w Zespole Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
2. Zespół jest placówką koedukacyjną i funkcjonuje przy Świętokrzyskim Centrum
Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze. W skład Zespołu wchodzą:
1) Publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna z:
a) Oddziałem Przedszkolnym,
b) Zespołem Rewalidacyjno-Wychowawczym,
c) Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych;
1) Publiczne Gimnazjum Specjalne.
3. Organem prowadzącym Zespół jest Samorząd Województwa Świętokrzyskiego.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator Oświaty.
5. Zespół ma siedzibę w gminie Stąporków, Czarniecka Góra 43.
6. Zespół jest placówką publiczną:
1) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
3) realizuje określoną podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół i ramowe plany nauczania;
4) realizuje określone przez MEN zasady oceniania uczniów.
7. Zespół obejmuje zajęciami dydaktyczno - wychowawczymi dzieci przebywające na leczeniu i rehabilitacji w Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji.
8. Do realizacji celów statutowych Zespół korzysta z pomieszczeń udostępnionych
przez Świętokrzyskie Centrum Rehabilitacji.



§ 2


1. Zespół posiada nazwę i używa jej w pełnym brzmieniu: Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
2. Zespół używa małej i dużej okrągłej pieczęci urzędowej z godłem państwowym i nazwą podaną w otoku pieczęci: Zespół Szkół Specjalnych przy Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze. Każdy z podmiotów wchodzących w skład Zespołu, wymienionych w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu posiada odrębne pieczęcie.




ROZDZIAŁ 2

Cele i zadania szkół wchodzących w skład Zespołu


§3


Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na ich podstawie, a w szczególności:
1) zapewnia uczniom rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny zgodnie z ich możliwościami psychofizycznymi w warunkach bezpieczeństwa i poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej - w realizacji tego zadania Zespół respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku;
2) zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i bezpieczeństwo w szkole i oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć organizowanych poza nimi;
3) umożliwia uczniom rozwój talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych;
4) organizuje w miarę potrzeb zajęcia pozalekcyjne dla uczniów w celu pogłębienia ich zainteresowań i uzdolnień;
5) kształtuje poczucie tożsamości narodowej, językowej, religijnej oraz szacunek dla własnej historii i kultury.


§ 4



Zadania opiekuńcze wobec uczniów realizuje się w następujący sposób:
3. za bezpieczeństwo dzieci przebywających w szkole i oddziale przedszkolnym, zespole rewalidacyjno – wychowawczym, w czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiadają nauczyciele wyznaczeni do prowadzenia tych zajęć przez Dyrektora Zespołu;
4. za zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie Zespołu w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiadają nauczyciele pełniący dyżur - według harmonogramu ustalonego przez Dyrektora Zespołu;
5. zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły normuje regulamin współpracy z personelem medycznym Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze, zwanego dalej Centrum.



§ 5



1. Zespół realizuje różne formy współpracy z rodzicami:
1) zaznajamia rodziców z planem dydaktyczno - wychowawczym danej klasy i szkoły;
2) zaznajamia rodziców z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów;
3) rzetelnie informuje rodziców o zachowaniu dziecka w szkole, jego postępach oraz
trudnościach w nauce;
4) zaznajamia rodziców z organizacją pracy i zasadami funkcjonowania Zespołu;
5) umożliwia rodzicom zapoznanie się ze Statutem;
6) umożliwia rodzicom udział w życiu szkolnym uczniów.

2. Ze względu na sporadyczny kontakt z rodzicami uczniów i wychowanków nie jest wymagana ich pisemna zgoda na różne formy zajęć realizowane w Zespole oraz na zamieszczanie wizerunków uczniów i wychowanków na stronie internetowej Zespołu.
ROZDZIAŁ 3

Organy Zespołu


§ 6


1. Organami Zespołu są:
1) Dyrektor Zespołu;
2) Rada Pedagogiczna.
2. Na wniosek Dyrektora Zespołu można utworzyć na podstawie właściwych przepisów stanowisko Kierownika Wychowania, który sprawuje nadzór nad Zespołem Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.


3. Organy Zespołu:
1) działają i podejmują decyzje w granicach swych kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz w Statucie Zespołu;
2) wspólnie rozwiązują sytuacje konfliktowe stosownie do kompetencji i zgodnie z regulaminami;
3) dokonują bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.


§ 7


1. Dyrektor Zespołu:
1) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli poszczególnych podmiotów wchodzących w skład Zespołu oraz pracowników niepedagogicznych;
2) kieruje działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz;
3) współpracuje z pozostałymi organami Zespołu;
4) współpracuje z Dyrektorem Centrum, Dyrektorem medycznym;
5) kieruje pracą dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą, w tym:
a) opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne - arkusz organizacyjny Zespołu,
b) plan pracy dydaktyczno- wychowawczej Zespołu,
c) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
d) zakres obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
e) sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli i wychowawców,
f) analizuje i ocenia efekty realizacji programu, służy pomocą,
g) dokonuje diagnozy potrzeb dotyczących doskonalenia zawodowego zewnętrznego i wewnętrznego nauczycieli i ujmuje je w planie nadzoru na dany rok szkolny,
h) organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej oraz dokonuje oceny jej pracy,
i) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
j) zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki, przewodniczy Radzie Pedagogicznej i czuwa nad realizacją podjętych przez nią uchwał,
k) wyraża zgodę na podjęcie na terenie Zespołu działalności przez organizacje dziecięce, młodzieżowe i społeczne, których statutowym celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu;
6) wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczególnych;
7) ochrania nauczyciela w czasie wykonywanych przez niego czynności służbowych;
8) zawiadamia policję bądź prokuraturę o przestępstwie ściganym z urzędu;
9) przestrzega zasad Kodeksu etycznego funkcjonariusza publicznego.

2. Dyrektor kieruje działalnością administracyjno - gospodarczą Zespołu, w tym:
1) prowadzi sprawy dotyczące zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
2) przenosi nauczycieli w stan nieczynny,
3) premiuje i przyznaje nagrody pracownikom,
4) wnioskuje w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień ( uwzględniając opinię Rady Pedagogicznej ), a także wymierza kary porządkowe,
5) ustala zakresy obowiązków i przydziały czynności nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,
6) decyduje o wewnętrznej organizacji pracy Zespołu wydając zalecenia odpowiednim pracownikom,
7) dysponuje przyznanymi Zespołowi środkami finansowymi określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
8) podpisuje dokumenty i korespondencję,
9) ustala procedury obowiązujące w placówce zgodnie z przepisami,
10) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu,
11) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
12) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
13) współdziała ze szkołami w organizacji praktyk pedagogicznych,
14) stwarza warunki do działania w Zespole wolontariuszy i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz organizacjami działającymi przy Parafii,
w której znajduje się Zespół.





§ 8


1. Kierownik Wychowania podlega Dyrektorowi Zespołu i przed nim odpowiada za całokształt działalności wychowawczej.
2. Do zadań Kierownika Wychowania w szczególności należy:
1) kontrolowanie i analizowanie pracy nauczycieli wychowawców;
2) hospitowanie i omawianie zajęć wychowawczych oraz udzielanie niezbędnego instruktażu ogólnego, w szczególności w zakresie doboru metod postępowania z dziećmi i młodzieżą wspomagających proces leczenia i usprawniania rehabilitacyjnego;
3) kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej nauczycieli wychowawców
w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych;
4) nawiązywanie kontaktów z rodzicami drogą korespondencyjną i osobistych rozmów w czasie odwiedzin dzieci ze szczególnym uwzględnieniem rodziców bądź opiekunów dzieci sprawiających trudności wychowawcze i podejmowanie stosownych działań w uzgodnieniu z ordynatorem oddziału rehabilitacji;
5) nadzorowanie przestrzegania Regulaminu Współpracy z personelem medycznym;
6) współpraca z Dyrektorem Centrum;
7) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w szkole;
8) pełnienie funkcji bezpośredniego przełożonego wychowawców z prawem wnioskowania do Dyrektora Zespołu w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar;
9) układanie tygodniowego harmonogramu pracy nauczycieli wychowawców,
zgodnego z zasadami higieny pracy uczniów i nauczycieli;
10) zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności ( zakres zastępstwa dotyczy
działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnieniu
bezpieczeństwa na terenie placówki pod nieobecność dyrektora)
11) wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora;
12) ponoszenie odpowiedzialności za realizację przydzielonych zadań przed dyrektorem szkoły.


§ 9


1. W Zespole działa Rada Pedagogiczna stanowiąca kolegialny organ realizujący zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i Statutu Zespołu.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.
3. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą obowiązkowo w niej udział wszyscy pracownicy pedagogiczni bez względu na wymiar czasu pracy.
4. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
5. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach, które organizowane są w czasie pozalekcyjnym.
6. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego i w każdym semestrze, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz
w miarę bieżących potrzeb.
7. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Zespół, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
8. Szczegółowe kompetencje i prawa Rady Pedagogicznej reguluje Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu, będący integralną częścią Statutu Zespołu.
9. Dyrektor Zespołu przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.



§ 9a


1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizowania jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania, i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkół Specjalnych na stanowiskach pedagogicznych.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor szkoły.
4. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz przestrzeganie jej regulaminu jest jednym z podstawowych obowiązków pracownika pedagogicznego Zespołu Szkół Specjalnych.
5. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
6. Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy podejmowanie uchwał dotyczących:
1) zatwierdzania planów pracy szkoły;
2) wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
3) ustalania organizacji wewnętrznego doskonalenia nauczycieli;
4) zatwierdzania przygotowanego przez powołane komisje projektu Statutu Szkoły i Regulaminu Rady Pedagogicznej, Systemu Oceniania.
7. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i harmonogram pracy Zespołu Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych;
2) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień;
3) propozycje Dyrektora szkoły w ramach przydziału nauczycielom dodatkowych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz ponadwymiarowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
4) projekt planu finansowego Zespołu.
8. Do uprawnień Rady Pedagogicznej należy:
1) wydawanie opinii w zakresie powierzania funkcji kierowniczych w szkole,
2) wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego,
3) Rada Pedagogiczna – poprzez swoich uprawnionych przedstawicieli uczestniczy w pracy komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych;
4) przygotowuje projekt statutu Zespołu albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia.
9. Organizacja zebrań Rady Pedagogicznej:
1) Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach lub zebraniach plenarnych, które organizowane są w czasie pozalekcyjnym;
2) zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkolę , z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej;
3) zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze), po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb;
4) Rada Pedagogiczna ustala każdorazowo formę glosowania. Wyjątek stanowią uchwały w sprawach, które – pod rygorem ich nieważności - podejmowane są w glosowaniu tajnym:
1. opiniowanie kandydatów na stanowiska kierownicze w szkole,
2. opiniowanie wniosków o nagrody Kuratora i ministra oraz
o odznaczenia państwowe,
3. odwołanie z funkcji Dyrektora Szkoły lub innego nauczyciela
pełniącego w szkole funkcję kierowniczą;
5) głosować można tylko osobiście. Wyniki głosowania ogłasza się bezpośrednio po jego przeprowadzeniu i podliczeniu głosów, chyba że Rada Pedagogiczna postanowi inaczej;
6) nieobecność na posiedzeniu Rady Pedagogicznej nie uprawnia do wnoszenia zastrzeżeń do wyników i przebiegu glosowania.
10. Uchwały Rady Pedagogicznej
1) Rada Pedagogiczna podejmuje na zebraniach plenarnych uchwały, które obowiązują wszystkich pracowników i uczniów;
2) uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej polowy jej członków;
3) głosowanie nad przyjęciem uchwały Rady Pedagogicznej może odbywać się
w trybie jawnym lub tajnym; co ustala Rada Pedagogiczna w głosowaniu jawnym;
4) uchwały podjęte przez członków Rady Pedagogicznej na zebraniach są umieszczane w „Księdze zarządzeń dyrektora i uchwał Rady Pedagogicznej”;
5) Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa;
6) o wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor Zespołu niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Zespół oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności
z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Zespół;
7) rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

11. Przewodniczący Rady Pedagogicznej:
1) przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej;
2) jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie zebrania;
3) dba o autorytet Rady Pedagogicznej, broni praw i godności nauczycieli;
4) zapoznaje Radę Pedagogiczną z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego;
5) analizuje stopień realizacji uchwały Rady Pedagogicznej.

12. Członek Rady Pedagogicznej jest zobowiązany do:
1) realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
2) doskonalenia własnych umiejętności zawodowych,
3) przestrzegania prawa oświatowego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora,
4) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach Rady Pedagogicznej,
5) realizowania uchwały Rady Pedagogicznej także wtedy, gdy zgłosi do nich swoje
zastrzeżenia,
6) nie ujawnia spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

13. Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej
1) z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół wraz z listą obecności jej członków w terminie do 2 dni od daty zebrania;
2) protokół zebrania Rady Pedagogicznej podpisuje Przewodniczący Rady Pedagogicznej
i protokolant;
3) członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są w terminie do 7 dni od
sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych
poprawek Przewodniczącemu;
4) Rada Pedagogiczna na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu lub odrzuceniu zgłoszonych do protokołu poprawek;
5) protokół zebrania sporządzają członkowie Rady Pedagogicznej wyznaczeni przez dyrektora;
6) Podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej jest Księga Protokołów. Zasznurowaną, opieczętowaną i opisaną przez Dyrektora zaopatruje się w klauzulę – „Księga zawiera stron…… i obejmuje okres pracy Rady Pedagogicznej od dnia….. .do dnia……..” Protokół z zebrania plenarnego Rady Pedagogicznej sporządzają dwie osoby.
7) Księga Protokołów z Posiedzeń Rady Pedagogicznej przechowywana jest w gabinecie Dyrektora i udostępniana do wglądu członkom Rady Pedagogicznej w godzinach pracy szkoły.
8) Księgę protokołów należy udostępniać na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym osobom zatrudnionym w organach prowadzących szkołę lub sprawujących nadzór pedagogiczny;
9) Nieznajomością uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej nie można usprawiedliwiać zaniedbań służbowych bądź innych uchyleń w pracy zawodowej.

§ 10


1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w Zespole;
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania uczniów;
3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.







§ 11


1. Nauczyciel ma prawo występować z wnioskiem do Dyrektora Zespołu o pomoc w rozwiązaniu określonego problemu.
2. Dyrektor Zespołu może zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu problemu do Rady Pedagogicznej, która w ramach swoich uprawnień i kompetencji może go rozwiązać.
3. W przypadku, gdy problem nie zostanie rozwiązany przez Radę Pedagogiczną, Dyrektor Zespołu ma prawo zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego i nadzorującego placówkę.



ROZDZIAŁ 4

Organizacja Zespołu


§ 12


1. Zespół jest placówką oświatowo - wychowawczą kształcącą i wychowującą dzieci w oddziale przedszkolnym, zespole rewalidacyjno – wychowawczym, w oddziałach I - VI szkoły podstawowej specjalnej oraz w oddziałach I - III gimnazjum specjalnego oraz zapewniającą opiekę i wychowanie w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.
2. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
3. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Zespołu opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem szkolnych planów nauczania, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania, stopni awansu zawodowego nauczycieli do 30 kwietnia każdego roku.
4. Arkusz organizacyjny Zespołu zatwierdza organ prowadzący.
5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Zespołu, Dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć dydaktycznych i wychowawczych.
6. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział złożony z uczniów, którzy uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych szkolnym planem nauczania.
7. Liczba uczniów w oddziałach Zespołu powinna wynosić:
1) w oddziale przedszkolnym od 8 do 12;
2) w oddziałach szkoły podstawowej i gimnazjum od 8 do 12;
3) w zespole rewalidacyjno – wychowawczym od 2 do 4.
8. W przypadku, gdy co najmniej u jednego ucznia oddziale występują niepełnosprawności sprzężone określoną wyżej liczbę uczniów można obniżyć o 2.
9. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa.
10. Dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I-IV szkoły podstawowej specjalnej zatrudnia się pomoc nauczyciela.
10a. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w zespole rewalidacyjno- wychowawczym, w oddziale przedszkolnym, w klasach V i VI szkoły podstawowej i w gimnazjum specjalnym.
11. Podstawowymi formami pracy w Zespole są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym oraz zajęcia w grupie przedszkolnej, zespole rewalidacyjno - wychowawczym i grupach wychowawczych w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych.
12. Pracy w takich oddziałach klasowo - lekcyjnych nie uznaje się za pracę w klasach łączonych.
13. W uzasadnionych przypadkach, wynikających z przyjęcia do Centrum pacjentów w danym okresie, mogą być organizowane w szkole podstawowej specjalnej i w gimnazjum specjalnym zajęcia w oddziale klasowo – lekcyjnym złożonym z uczniów różnych klas.
14. Dyrektor Zespołu zastrzega sobie możliwość zmian w łączeniu oddziałów klasowo - lekcyjnych i grup wychowawczych w koniecznych przypadkach z uwagi na ruch pacjentów i ich potrzeby edukacyjne.
15. Uczeń w dniu przyjęcia do szkoły podstawowej specjalnej lub gimnazjum specjalnego powinien dostarczyć:
1) zaświadczenie z informacją o klasie do której uczęszcza i pełną nazwą szkoły macierzystej;
2) tematykę zajęć z poszczególnych przedmiotów, która będzie realizowana w czasie pobytu w ŚCR.
16. Uczeń, który nie dostarczy tematyki zajęć będzie realizował rozkłady materiału wybrane przez nauczycieli Zespołu.
17. Dyrektor Zespołu na wniosek nauczyciela, dyrektora medycznego Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji lub lekarza prowadzącego, ze względu na stan zdrowia ucznia może zezwolić na:
1) odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) zmniejszenie liczby godzin edukacyjnych.
18. Do szkół macierzystych uczniów przebywających w Zespole wysyłane są zaświadczenia:
1) z informacją o przyjęciu dziecka do Zespołu;
2) z ocenami cząstkowymi uzyskanymi podczas pobytu w Zespole, oceną z zachowania i uwagami wychowawców zespołów klasowo-lekcyjnych.
19. Nauczyciele Zespołu prowadzą miesięczne wykazy uczniów i wychowanków.


§ 12a

1. Realizację projektu edukacyjnego rozpoczynają wszyscy uczniowie gimnazjum aktualnie przebywający w ośrodku.
2. Nowoprzybyli uczniowie kontynuują rozpoczęty projekt edukacyjny realizując kolejne jego etapy.
3. Publicznej prezentacji projektu w szkole dokonuje zespół uczniów realizujący ostatni etap projektu.
4. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor Zespołu w porozumieniu z nauczycielami gimnazjum.
5. W realizację projektu edukacyjnego zaangażowani są nauczyciele gimnazjum, spośród których dyrektor Zespołu wskazuje jedną osobę, która będzie koordynowała całość działań.
6. Przebieg organizacyjny projektu oraz zakres obowiązków szkolnego koordynatora projektu jest określony w Regulaminie organizacji projektów edukacyjnych.



§ 13


1. Jednostka lekcyjna trwa 45 minut.
2. Przerwy między lekcjami ze względu na zajęcia rehabilitacyjne trwają 10 minut lub 5 minut na wniosek personelu medycznego. Jedna przerwa powinna być dłuższa i wynosić nie mniej niż 20 minut.
3. W czasie przerw trwających w godzinach od 8.15 do 13.15 i od 13.30 do 18.40 dyżury pełnią wyznaczeni przez Dyrektora Zespołu nauczyciele.

§ 13a

1. Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, biorąc pod uwagę warunki
lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, może, w danym roku szkolnym, ustalić
dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, w wymiarze do 6 dni,
o których informuje do dnia 30 września, nauczycieli oraz personel służby zdrowia.

2. W dniach wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, ustalonych jak wyżej, Zespół ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo – opiekuńczych.

§ 14


1.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie oraz jego zachowaniu;
2) wdrażanie uczniów do samodzielności i odpowiedzialności za wyniki nauczania,
a także kierowanie własnym rozwojem;
3) motywowanie uczniów do dalszej pracy;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom), nauczycielom szkół macierzystych informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

2. Założenia systemu oceniania:
1) WSO uwzględnia zarówno dydaktyczne jak i wychowawcze aspekty programu szkoły.
2) Nauczyciel rozpoznaje i ocenia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy
programowej, dostosowując swoją ocenę do możliwości i wydolności wysiłkowej danego
dziecka – pacjenta.
3) Nauczyciel dydaktyk, w warunkach szkoły przyszpitalnej:
a) uzasadnia ustaloną dla ucznia ocenę, wskazując mu kierunek dalszej pracy;
b) wyrównuje braki w materiale dydaktycznym, spowodowane okresem
rekonwalescencji;
c) podnosi zaniżoną samoocenę dziecka niepełnosprawnego.
4) Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli dydaktyków
i nauczycieli wychowawców stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia
społecznego i norm etycznych.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich
uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów);
2) bieżące ocenianie według skali i w formach przyjętych w naszej szkole, biorąc pod
uwagę opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz opinię o uczniu
ze szkoły macierzystej.
4. Przyjmuje się, że oceny bieżące, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ustala się
w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący (cel) – 6;
2) stopień bardzo dobry (bdb) – 5;
3) stopień dobry (db) – 4;
4) stopień dostateczny (dst) – 3;
5) stopień dopuszczający (dop) – 2;
6) stopień niedostateczny (ndst) – 1.
5. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów z wyłączeniem stopni:
celującego i niedostatecznego oraz minusów z wyłączeniem stopni: celującego,
dopuszczającego i niedostatecznego.
6. Kryteria oceniania:
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
przedmiotu w danej klasie;
b) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;
c) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
w rozwiązywaniu problemów nietypowych;
d)prezentuje szczególnie aktywną postawę wobec przedmiotu.
2) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
przedmiotu w danej klasie;
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami;
c) rozwiązuje samodzielnie problemy;
d) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań trudnych
i problemów w nowych sytuacjach;
e) prezentuje aktywną postawę wobec przedmiotu.
3) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania
przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym
wymagania zawarte w podstawie programowej;
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania
teoretyczne lub praktyczne.
4) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową;
b) rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu
trudności.
5) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstawy programowej, nie wykluczające jednak
możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej
nauki;
b) rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu
trudności.
6) Uczeń nie musi spełniać jednocześnie wszystkich kryteriów uzyskania
określonej oceny, wystarczy, że spełnia większość z nich.
7) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających
ze strony nauczyciela, nie opanował podstawy programowej, a braki w wiedzy
i umiejętnościach uniemożliwiają mu opanowanie dalszego materiału.
6. Zasady oceniania:
1) edukacja wczesnoszkolna kl. I-III (nauczanie zintegrowane) – ocena opisowa;
2) II etap edukacyjny (kl. IV- VI szkoły podstawowej specjalnej) i III etap edukacyjny;
(kl. I- III gimnazjum specjalnego) – wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie
opracowują nauczyciele dydaktycy, prowadzący zajęcia z danego przedmiotu;
3) ocenianie uczniów powinno odbywać się systematycznie w czasie pobytu dziecka
w Zespole;
4) uczeń na bieżąco otrzymuje ocenę słowną, bądź pisemną pod wykonaną pracą.
5) ze względu na specyfikę i warunki pracy nauczyciele oceniają pracę samodzielną uczniów;
6) Oceny są wpisywane do dziennika oraz na zaświadczeniach wysyłanych do szkół
macierzystych.
8. Uczeń powinien otrzymywać oceny za:
1) wiedzę, umiejętności i postawy;
2) odpowiedzi ustne;
3) samodzielne prace pisemne;
4) prace domowe;
5) aktywność.
9. Pisemne sprawdziany wiadomości:
1) w ciągu jednego dnia może być przeprowadzony w danej klasie tylko jeden
sprawdzian;
2) w ciągu tygodnia – nie więcej niż trzy sprawdziany w danej klasie.


10. Bez zapowiedzi mogą być przeprowadzone kartkówki obejmujące materiał
programowy z nie więcej niż z trzech ostatnich tematów lekcji.
11. Poprawa sprawdzianów ucznia jest dobrowolna i musi się odbyć w ciągu jednego
tygodnia od daty oddania pracy.
1) o poprawę sprawdzianu pisemnego wnioskuje uczeń;
2) uczeń może przystąpić do poprawy sprawdzianu pisemnego tylko raz;
3) termin i formę poprawy ustala nauczyciel dydaktyk, informując o niej ucznia.
12. Każdą ocenę uzyskaną podczas poprawiania sprawdzianu wpisuje się do dziennika
obok pierwszej oceny z tego sprawdzianu.

13. Jeżeli uczeń podczas poprawy sprawdzianu uzyskał ocenę wyższą, poprzednia ocena
nie jest uwzględniana na zaświadczeniu z ocenami wysyłanym do szkoły macierzystej.

14. W klasach I-III szkoły podstawowej specjalnej sposób oceniania umiejętności dziecka objętego nauczaniem zintegrowanym podczas pobytu w Zespole opisane są w opracowanym przez nauczycieli zaświadczeniu.

15. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej,
dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub
specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

16. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych
potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
16a. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania ilość obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tygodniu realizuje się na podstawie tego orzeczenia.

17. Przy ustalaniu oceny z techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę
wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze
specyfiki tych zajęć.

18. Zasady ustalania oceny zachowania uczniów:
1) Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
a) stosunek do obowiązków szkolnych;
b) udział w życiu kulturalnym i społecznym szkoły;
c) respektowanie zasad współżycia społecznego i norm moralnych;
d) kulturę osobistą;
e) dbałość o piękno języka ojczystego.

2) Ocena zachowania jest ustalana przez wychowawcę oddziału klasowo – lekcyjnego
w porozumieniu z innymi nauczycielami oraz wychowawcami grup wychowawczych.
3) Ocena zachowania jest przekazywana wraz z ocenami cząstkowymi uzyskanymi przez
uczniów do ich szkół macierzystych.
4) Ocenę zachowania ucznia ustala się według następującej skali:
a) Wzorowe
b) Bardzo dobre
c) Dobre
d) Poprawne
e) Nieodpowiednie
f) Naganne
5) Ustala się ocenę dobrą jako ocenę wyjściową.
6) Uczeń otrzymuje daną ocenę zachowania, jeśli spełnia większość jej kryteriów.

19. Szczegółowe kryteria oceny zachowania są następujące:
1) Wzorowe otrzymuje uczeń, który:
a) wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia, wyróżnia się pilnością, pracowitością, systematycznością oraz ambicją,
b) jest inicjatorem różnych przedsięwzięć na rzecz szkoły i społeczności klasowej,
c) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób zachowuje się przykładnie, chętnie pomaga innym,
d) jest tolerancyjny, szanuje godność drugiego człowieka, chętnie pomaga mniej sprawnym kolegom,
e) wyróżnia się swoją kulturą osobistą,
f) dba o piękno języka ojczystego,
g) jest wzorem dla innych uczniów,
h) wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością podczas jego realizacji, wspomagał członków zespołu
w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu, a także wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków.

2) Bardzo dobre otrzymuje uczeń, który:

a) bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
b) chętnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym szkoły;
c) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób jest życzliwy i uczynny;
d) przestrzega zasad dobrego wychowania i norm moralnych;
e) kulturalnie i taktownie zachowuje się w każdej sytuacji;
f) dba o piękno języka ojczystego,
g) wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością.
3) Dobre otrzymuje uczeń, który:

a) prawidłowo wykonuje obowiązki szkolne;
b) nie odmawia udziału w życiu kulturalnym i społecznym szkoły;
c) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób odnosi się z szacunkiem;
d) na ogół zachowuje się grzecznie i kulturalnie, właściwie reaguje na uwagi odnoszące się do jego zachowania;
e) swoim postępowaniem nie narusza powszechnie przyjętych norm moralnych;
f) nie używa wulgarnego słownictwa,
g) wziął udział w projekcie edukacyjnym oraz współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.

4) Poprawne otrzymuje uczeń, który:

a) czasami ma problemy z wykonywaniem obowiązków uczniowskich;
b) niechętnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły;
c) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób bywa nieżyczliwy i nietolerancyjny;
d) czasami narusza powszechnie przyjęte zasady współżycia społecznego;
e) wymaga kontroli ze strony nauczycieli, wychowawców i personelu medycznego;
f) nie dba o piękno języka ojczystego,
g) wziął udział w projekcie edukacyjnym, współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.

5) Nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który:

a) obowiązki uczniowskie wykonuje pod przymusem;
b) nie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły;
c) w stosunku do kolegów, personelu pedagogicznego i medycznego oraz innych osób bywa arogancki, kłótliwy i nieuczynny;
d) lekceważy powszechnie przyjęte normy moralne;
e) nie stosuje się do szkolnych przepisów porządkowych, stwarza zagrożenie dla siebie i innych, wymaga nieustannej kontroli ze strony nauczycieli i wychowawców;
f) używa wulgarnego słownictwa,
g) wziął udział w projekcie edukacyjnym, ale mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu.




6) Naganne otrzymuje uczeń, który:

a) notorycznie lekceważy obowiązki uczniowskie;
b) w stosunku do innych jest agresywny, stosuje przemoc i samosądy;
c) spożywa napoje alkoholowe lub inne środki odurzające, pali papierosy, kradnie bądź
niszczy cudze mienie, wchodzi w konflikt z prawem;
d) swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem negatywnie wpływa na innych uczniów;
e) nie wykazuje woli poprawy zachowania mimo wielokrotnego podejmowania przez nauczycieli różnych środków zaradczych,
f) nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego.

19a. Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

20. Wewnątrzszkolny System Oceniania znajduje się u wychowawcy oddziału klasowo
– lekcyjnego i dyrektora szkoły do dyspozycji uczniów i rodziców.


§ 15

1. Wychowanie przedszkolne realizowane w Oddziale Przedszkolnym obejmuje dzieci będące pacjentami Centrum.
2. Godzina zajęć w oddziale przedszkola specjalnego trwa 60 minut.
2a. Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w grupie obejmującej dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego.
2b. Zajęcia, podczas których jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego, są prowadzone na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez Dyrektora Zespołu.
2c. Warunki organizowania nauki religii określają przepisy w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
2d. Liczba dzieci w oddziale przedszkola w zależności od niepełnosprawności powinna wynosić:
1) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją – do 12;
2) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym –
do 10;
3) dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami
sprzężonymi – do 4.
3. Przedszkole wszechstronnie wspomaga indywidualny rozwój dziecka poprzez:
1) organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu przez dziecko kontaktów społecznych, wchodzeniu w różnorodne osobowe interakcje, realizowaniu dążenia dziecka do wyrażania siebie w twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej, werbalnej, nauczanie dziecka samoobsługi i właściwego stosunku emocjonalnego do otoczenia.
4. Stwarza warunki prawidłowej adaptacji dziecka w szpitalu, zapobiega lękowi i sytuacjom trudnym dla dziecka.
5. Współdziała z rodziną dziecka udzielając jej wszechstronnej pomocy w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do podjęcia nauki szkolnej.
6. Nauczyciel Oddziału Przedszkolnego zobowiązany jest do:
1) organizowania i prowadzenia pracy wychowawczo - dydaktycznej
w powierzonym oddziale, opartej na pełnej znajomości dziecka i jego środowiska rodzinnego łącznie z zaleceniami lekarskimi, zgodnie z wymaganiami określonymi w programie wychowania w przedszkolu;
2) dbania o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków;
3) współpracy rodzicami lub opiekunami wychowanków, przedszkolami macierzystymi w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
4) codziennego przygotowywania się do pracy z dziećmi;
5) tworzenia warunków wspomagających indywidualny rozwój dziecka, jego zdolności i zainteresowania;
6) doskonalenia kwalifikacji zawodowych;
7) podejmowania i prowadzenia innych zajęć organizacyjnych i wychowawczych, zleconych przez dyrektora przedszkola;
8) przestrzegania praw wychowanków, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
7. Nauczyciel prowadzi następującą dokumentację pedagogiczną:
1) miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej;
2) dziennik zajęć;
3) dokumentację obserwacji dziecka.
8. Nauczyciel Oddziału Przedszkolnego nie jest zobowiązany do realizacji dodatkowej godziny na rzecz uczniów.
9. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora Zespołu i zatwierdzony przez organ prowadzący.


§15 a

1. W Zespole, dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w wieku od 3 do 25 lat, organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
2. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu
w codziennym życiu.
3. Warunkiem uczestnictwa dzieci i młodzieży w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych jest orzeczenie z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
4. Zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający odpowiednie przygotowanie pedagogiczne, określone w odrębnych przepisach.
5. Na stanowisku nauczyciela może być zatrudniony psycholog lub pedagog.
6. Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc nauczyciela.
7. Zajęcia w zespole rewalidacyjno-wychowawczym obejmują przede wszystkim:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania
w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
8. Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący te zajęcia nauczyciel na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu kwalifikacyjnym.
9. Zajęcia prowadzone są na podstawie programów ze szkół macierzystych.
10. Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:
1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych, w pięciodniowym tygodniu
pracy;
2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.
11. Liczba osób w zespole rewalidacyjno-wychowawczym wynosi od 2 do 4.
12. Dokumentacja zajęć obejmuje:
1) orzeczenie kwalifikacyjne Poradni Pedagogiczno - Psychologicznej;
2) dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
3) zeszyt obserwacji.
13. Za prawidłową realizację zajęć oraz ich dokumentację odpowiedzialny jest Dyrektor
Zespołu.
13. Zajęcia uwzględniane są w danym roku szkolnym w arkuszu organizacyjnym placówki,
opracowanym i zatwierdzonym według odrębnych przepisów.


§ 16


1. Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych obejmuje opieką wychowawczą wszystkie dzieci i młodzież przebywającą na leczeniu w Świętokrzyskim Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze.
2. Podstawową jednostką organizacyjną ZPZW jest grupa wychowawcza.
3. Liczba wychowanków w grupach wychowawczych powinna wynosić:
1) chorych leżących od 8 do 12 osób;
2) chorych chodzących od 13 do 16 osób;
3) z zaburzeniami psychicznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami od 6 do 8 osób.
4. Dzieci i młodzież, którzy ze względu na stan zdrowia i stosowane metody leczenia wymagają stałego lub częstego leżenia w ciągu dnia, zalicza się do chorych leżących. Jeżeli co najmniej połowa grupy wychowawczej to chorzy leżący, wówczas całą grupę zalicza się do chorych leżących.
5. Godzina zajęć wychowawczych wynosi 60 minut.
6. Tygodniowe pensum godzin nauczyciela wychowawcy ZPZW wynosi 24 godziny.
7. Nauczycieli wychowawców ZPZW obowiązuje 5- dniowy tydzień pracy.
8. Zajęcia ZPZW organizuje się 35 godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej, w rozliczeniu rocznym.
10. Pracę ZPZW organizuje się w ciągu całego roku, również w okresie ferii szkolnych i w dniach wolnych od nauki.
10. ZPZW poprzez działania opiekuńczo – wychowawcze realizuje następujące formy zajęć:
1) odrabianie lekcji;
2) zajęcia wychowawcze oddziałujące terapeutycznie na psychikę dziecka ( czytelnicze, plastyczne, wokalno – muzyczne, teatralne oraz gry i zabawy stolikowe i ruchowe);
3) spacery, gry i zabawy na świeżym powietrzu, usprawniające fizycznie.



§ 17

1. Szkoła prowadzi bibliotekę.
2. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą do:
1) realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz pogłębiania wiedzy uczniów
i wychowanków;
2) realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych i profilaktycznych szkoły,
3) doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.

3. Z biblioteki mogą korzystać:
1) nauczyciele i pracownicy szkoły;
2) uczniowie;
3) pracownicy służby zdrowia;
4) rodzice oraz pacjenci ŚCR, na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.

4. Biblioteka prowadzi zbiory zgodnie z profilem programowym i potrzebami uczniów i wychowanków.

4a. W bibliotece znajduje się dostępny dla nauczycieli, uczniów i rodziców statut szkoły,
program wychowawczy i program profilaktyki.


5. Na bibliotekę wydzielone jest pomieszczenie, które umożliwia:
1) gromadzenie zbiorów;
2) wypożyczanie zbiorów poza bibliotekę;
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów;
4) prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego.

6. Szczegółowy zakres funkcjonowania i działania biblioteki określa regulamin biblioteki.
7. Biblioteką szkolną opiekuje się nauczyciel, do którego zadań należy:
1) rozwijanie i rozbudzanie potrzeb czytelniczych związanych z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami uczniów;
2) przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji naukowej;
3) kształcenie kultury czytelniczej;
4) wskazanie odpowiedniej literatury uczniom mającym trudności w nauce;
5) tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej młodzieży;
6) odpowiedzialność za właściwy dobór księgozbioru, i utrzymanie go
w należytym stanie;
7) planowanie działań rocznych w oparciu o zadania szkoły, program wychowawczy, program profilaktyki i plan rozwoju szkoły;
8) prowadzenie dokumentacji bibliotecznej (dziennik biblioteki, księga inwentarzowa);
9) opracowanie sprawozdań i wniosków z działalności biblioteki i realizacji planu rocznego.

ROZDZIAŁ 5

Pracownicy Zespołu


§ 18

1. W Zespole zatrudnia się pracowników pedagogicznych – nauczycieli i wychowawców, pracowników administracyjnych i w razie konieczności pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania pracowników Zespołu określają odrębne przepisy.


§ 19

1. Nauczyciele dydaktycy prowadzą pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą,
odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy, bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów,
a ponadto:
1) kierują prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno - wychowawczego z uwzględnieniem ustaleń wynikających z badań medycznych oraz własnych obserwacji;
2) rozpoznają potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów oraz wspomagają ich w procesie kształcenia i wychowania;
3) w swoich działaniach kształcących, wychowawczych i opiekuńczych kierują się celami i zasadami opisanymi w programie wychowawczym szkoły;
4) przygotowują plany wychowawcze oddziałów klasowo – lekcyjnych;
5) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym opracowują indywidualne plany
pracy w oparciu o dostarczone orzeczenia z poradni pedagogiczno –
psychologicznych o stopniu upośledzenia i potrzebie kształcenia specjalnego
oraz o wskazówki lekarza prowadzącego;
6) dbają o środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
7) wprowadzają do nauczania i wychowania nowatorskie metody pracy;
8) informują, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, o terminie pisemnego
sprawdzianu;
9) wyrażają wobec uczniów należyty szacunek;
10) oceniają wiedzę, umiejętności i zachowanie uczniów obiektywnie, sprawiedliwie
i jawnie, zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania;
11) prowadzą dokumentację szkolną;
12) znają księgozbiór biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu;
13) pogłębiają własną wiedzę przedmiotową i pedagogiczną oraz doskonalą
metody i formy pracy przez udział w WDN, kursach, konferencjach
i samokształceniu;
14) zapoznają się z dokumentacją dziecka oraz znają ogólne zasady leczenia
i usprawniania procesu rehabilitacyjnego w placówce;
15) dostosowują treści wychowania i kształcenia, ich zakres, metody i formy pracy do
możliwości psychofizycznych ucznia;
16) stwarzają warunki do prawidłowej adaptacji dziecka w placówce, zapobiegają
powstawaniu ujemnych skutków wynikających z izolacji lub choroby;
17) wyrównują opóźnienia rozwoju psychicznego i fizycznego;
18) umożliwiają kontakty z rodziną i szkołą macierzystą;
19) stwarzają warunki do opanowania samoobsługi w dostępnym dla dzieci stopniu;
20) przygotowują dziecko do ponownej adaptacji w środowisku domowym i podjęcia
dalszej nauki;
21) odznaczają się zawsze taktem pedagogicznym i dbałością o poprawne stosunki
międzyludzkie w placówce;
22) zobowiązani są do zachowania tajemnicy o chorobie i stanie zdrowia dziecka;
23) wykonują inne zadania przydzielone przez dyrektora Zespołu.

2. W radzie pedagogicznej funkcjonują dwa zespoły zadaniowe:
1) zespół nauczycieli dydaktyków;
2) zespół nauczycieli wychowawców.
3. Powołano przewodniczących zespołów zadaniowych, którzy prowadzą ich dokumentację.
4. Zadania zespołów nauczycieli są dostosowywane do specyfiki placówki i wynikają z jej
bieżących potrzeb.


§ 20

1. Zadaniem nauczyciela wychowawcy jest sprawowanie opieki dydaktyczno - wychowawczej nad wychowankami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój wychowanka, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) rozwiązywanie problemów i konfliktów w grupie wychowawczej;
3) uświadamianie konieczności przestrzegania regulaminów.
2. W celu realizacji tych zadań, nauczyciel wychowawca:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
2) oddziałuje na dzieci i młodzież wychowawczo, jako organizator życia pozalekcyjnego;
3) mobilizuje wychowanków do rozwijania własnych zainteresowań;
4) współpracuje ze służbą zdrowia dbając o zdrowie psychiczne i fizyczne wychowanków;
5) współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb
i trudności wychowanków;
6) pomaga dzieciom w odrabianiu lekcji oraz interesuje się ich postępami w nauce i zachowaniu;
7) zna historię choroby wychowanka, ściśle współpracuje z personelem medycznym i rehabilitacyjnym;
8) prowadzi zeszyty obserwacyjne, pełną dokumentację grupy i realizuje miesięczne plany pracy.
3. Nauczyciel wychowawca w ramach współdziałania z rodzicami zobowiązany jest do:
1) zapoznania rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno
- wychowawczymi, jak również z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania;
2) udzielania rodzicom (opiekunom) rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania;
3) utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych dzieci;
4) odpowiada za bezpieczeństwo wychowanków w budynku Centrum i na terenie rekreacyjnym.
4. Nauczyciele wychowawcy nie są zobowiązani do realizacji 2 dodatkowych godziny na rzecz uczniów.


§ 21

1. Nauczyciele dydaktycy i nauczyciele wychowawcy Zespołu mają obowiązek:
1) znać i przestrzegać ustaleń Regulaminu Pracy Zespołu Szkół Specjalnych, w tym w szczególności zasad BHP i dyscypliny pracy;
2) odpowiadać za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece wychowanków
w czasie zajęć lekcyjnych, spacerów i imprez organizowanych przez szkołę
oraz w czasie pełnionych między lekcjami dyżurów;
3) przestrzegać punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć;
3a) po zakończonych zajęciach popołudniowych zamknąć szkołę (sprawdzić stan klas, pozamykać okna i zakodować alarm);
4) sprawować opiekę w czasie przerw międzylekcyjnych;
5) podnosić swoje kwalifikacje poprzez podejmowanie studiów specjalistycznych
i podyplomowych, udział w kursach, w WDN i samokształcenie,
6) tworzyć w szkole środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi
osobowemu uczniów i rozwojowi społecznemu;
7) współpracować ze sobą w zakresie realizacji programu wychowawczego szkoły;
8) wykonywać inne zadania przydzielone przez dyrektora Zespołu.

2. Nauczyciele dydaktycy i nauczyciele wychowawcy Zespołu mają prawa:
1) określone w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych;
2) w przypadku wystąpienia wakatu w strukturze organizacyjnej Zespołu na stanowisku pedagogicznym, wychowawcy z odpowiednimi kwalifikacjami mają prawo pierwszeństwa w objęciu tegoż stanowiska;
3) do poszanowania swojej godności osobistej ze strony uczniów, rodziców i innych pracowników szkoły; w przypadku naruszenia tego prawa nauczyciel może odwołać się do dyrektora szkoły.



ROZDZIAŁ 6

Uczniowie szkoły


§ 22

1. Uczniami szkoły podstawowej, gimnazjum oraz oddziału przedszkolnego są pacjenci Świętokrzyskiego Centrum Rehabilitacji, którzy obowiązani są przedłożyć zaświadczenie ze szkoły macierzystej, stwierdzające, że są uczniami danej klasy.
2. Uczniowie niepełnosprawni powinni posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.


§ 23

1. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowanie godności osobistej;
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno
– wychowawczym i opiekuńczym;
4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób;
5) rozwijania własnych zainteresowań, zdolności, talentów;
6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
7) pomocy w przypadku trudności w nauce;
8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki Zespołu;
9) współdecydowania w wyborze zajęć pozalekcyjnych poprzez organizowanie i udział w działalności kulturalnej, oświatowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi;
10) redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
11) posiadania telefonu komórkowego i korzystania z niego tylko poza terenem szkoły.
1a. W przypadku naruszenia praw ucznia, zarówno uczeń jak i jego rodzice (prawni
opiekunowie), mogą odwoływać się do:
1) wychowawcy, gdy prawa narusza nauczyciel lub inny pracownik szkoły;
2) dyrektora, gdy prawa narusza wychowawca;
3) Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, gdy prawa narusza dyrektor szkoły.

2.Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Zespołu;
2) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych i wychowawczych;
3) przestrzegać zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli dydaktyków, nauczycieli wychowawców i innych pracowników szkoły oraz personelu medycznego;
4) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
5) troszczyć się o piękno języka i poprawność wypowiedzi;
6) posiadać kompletne podstawowe wyposażenie szkolne;
7) odpowiadać za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój;
8) nosić na terenie szkoły schludny strój szkolny;
9) przestrzegać procedur obowiązujących w placówce.


§ 24

1. Uczeń może być nagradzany poprzez:
1) pochwałę wychowawcy wobec klasy;
2) pochwałę dyrektora Zespołu wobec społeczności szkolnej;
3) pochwałę dyrektora Centrum;
4) skierowany do rodziców lub szkoły macierzystej list pochwalny;
5) dyplom uznania.

1a. Uczeń może być nagradzany za:
1) najwyższe oceny z poszczególnych przedmiotów i zachowania;
2) szczególnie wyróżniające zachowanie;
3) osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych;
4) działalność na rzecz szkoły.


§ 25

1. W przypadku udowodnienia winy uczeń może być ukarany za:
1) nieprzestrzeganie obowiązków ucznia w zakresie §23 ustęp 3 punkty: 3,5,8;
2) posiadanie, używanie i rozprowadzanie środków odurzających na terenie
szkoły lub w czasie imprez organizowanych przez szkołę;
3) zastraszenie, wymuszenie, zastosowanie przemocy fizycznej, kradzież
mienia na terenie szkoły lub w czasie imprez organizowanych przez szkołę;
4) wykroczenie zagrażające życiu i zdrowiu innych członków społeczności szkoły.

1a. Uczeń może otrzymać za to samo przewinienie tylko jedną karę.
1b. Kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.

2. Kara wobec ucznia może mieć postać:
1) upomnienia lub nagany wychowawcy klasy, wychowawcy grupy;
2) upomnienia lub nagany dyrektora Zespołu;
3) powiadomienia szkoły macierzystej o udzielonej karze;
4) powiadomienia personelu medycznego, co może skutkować wydaleniem z ŚCR.
3. Zespół ma obowiązek informowania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o zastosowanych wobec niego nagrodach i karach.
4. Nauczyciel ma prawo skonfiskować telefon komórkowy uczniowi, jeżeli korzysta z niego nie zgodnie z postanowieniami §23 ustęp 1 punkt 9.


§25a

W przypadku otrzymania kary, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają
prawo odwołać się do:
1) dyrektora szkoły, gdy kara została udzielona przez wychowawcę;
2) Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, gdy kara została udzielona przez
dyrektora szkoły.

§ 25b

Warunki pobytu w szkole zapewniają uczniom bezpieczeństwo poprzez:
1) dyżury nauczycieli na korytarzach w czasie wszystkich przerw między
lekcjami;
2) reagowanie nauczycieli na wszelkie przejawy zachowań agresywnych
uczniów;
3) szkolenie pracowników szkoły pod względem BHP zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
4) ustalenie i zapoznanie całej społeczności szkoły z procedurami;
5) postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach;
6) umieszczenie w salach lekcyjnych regulaminów korzystania z pracowni;
7) oznakowanie ciągów komunikacyjnych;
8) dostosowanie pomieszczeń do warunków bezpieczeństwa;
9) zakup atestowanego sprzętu;
10) zabezpieczenie przeciwpożarowe.



ROZDZIAŁ 7

Formy współpracy pracowników pedagogicznych z pracownikami służby zdrowia


§ 26


1. Udzielanie przyjmowanym do ŚCR dzieciom pomocy w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych.
2. Wzajemna wymiana doświadczeń i spostrzeżeń w celu poznania aktualnego stanu zdrowia i możliwości wysiłkowych dzieci.
3. Wspólne organizowanie życia grupy wychowawczej na oddziale w dni powszednie, a w szczególności w dni wolne od nauki szkolnej zgodnie z regulaminem współpracy.
4. Udział pracowników pedagogicznych we wcześniej ustalonych spotkaniach oraz wzajemne obserwowanie przez zainteresowany personel medyczny dzieci podczas wybranych zajęć lekcyjnych i zajęć wychowawczych.
5. Wspólne organizowanie dłuższych spacerów.
6. Ustalanie terminarza i tematyki wspólnych zebrań w ramach WDN.
7. Uczestniczenie dyrektora Centrum lub jego przedstawiciela w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
8. Stały udział dyrektora Zespołu w naradach pracowników służby zdrowia.
9. Systematyczne przestrzeganie form współpracy personelu pedagogicznego z personelem służby zdrowia.
10. Wspomaganie przez personel medyczny grupy przedszkolnej i uczniów I etapu kształcenia celem pomocy nauczycielom przy obsłudze dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (czynności fizjologiczne, wysadzanie z wózków, doprowadzanie na zajęcia i na posiłki).
11. Wspólne dbanie o bezpieczeństwo i higienę dzieci.
12. Wzajemna współpraca podczas realizacji zajęć w Zespole Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych wg ustalonego harmonogramu.










ROZDZIAŁ 8

Postanowienia końcowe

§ 27

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.


§ 28

1. Zespół jest jednostką budżetową prowadzoną przez Samorząd Województwa Świętokrzyskiego, której dochody i wydatki są objęte jego budżetem.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 28a
1. Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki obowiązujący w placówce wymaga prowadzenia:
1) dziennika zajęć przedszkola;
2) dziennika lekcyjnego;
3) dziennika zajęć wychowawczych;
4) dziennika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
5) księgi uczniów i wychowanków.
2. W dokumentacji umieszcza się PESEL uczniów i wychowanków.
3. Obieg dokumentów odbywa się zgodnie z przyjętą Instrukcja kancelaryjną.
4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie
z Rozporządzeniem MENiS w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola,
szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ( Dz.U. z 2003 r. Nr 23 poz. 225 ze zmianami).


§ 29


1. Wniosek dotyczący zmian w Statucie może złożyć każda osoba należąca do społeczności
szkolnej.
2. Wszelkie zmiany Statutu przygotowuje i uchwala Rada Pedagogiczna Zespołu.
2a. Dyrektor po nowelizacji statutu opracowuje i publikuje tekst ujednolicony statutu.




Załączone pliki:

Nazwa pliku Typ Rozmiar Data dodania Pobrany
Statut_2022 PDF460.58 Kb25 kwietnia 202345 raz(y)
Artykuł przeczytano: 5063 raz(y)
Wprowadził(a): Dariusz Kijewski, 22 września 2006, 15:25
Zmienił(a): Dariusz Kijewski, 22 czerwca 2012, 15:19
Zatwierdził(a): Ewa Turas, 22 czerwca 2012, 17:38
 

Wersje artykułu:

Wersja aktualna z 9 listopada 2022
Wersja archiwalna z 5 listopada 2019
Wersja archiwalna z 14 maja 2019
Wersja archiwalna z 22 czerwca 2012
Wersja archiwalna z 22 września 2006
Wersja archiwalna z 22 września 2006
 
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
 

Informacja o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.

Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.