WERSJA DLA OSÓB
SŁABOWIDZĄCYCH
INFORMACJA DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rozmiar czcionki:
powiększwyzerujpomniejsz
 
zaawansowane
 
 
 
 
Jesteś tutaj:
STRONA GŁÓWNA ZAŁATWIANIE SPRAW w zakresie polityki społecznej Informacje w sprawie koordynacji świadczeń rodzinnych

Informacje w sprawie koordynacji świadczeń rodzinnych

Ostrzeżenie: Stara wersja artykułu!
  • Ten artykuł ma nowszą wersję dostępną tutaj

Obsługa klientów odbywa się codziennie Z WYJĄTKIEM ŚRODY w godzinach:

poniedziałek  9.00 – 17.00

wtorek, czwartek, piątek  7.30 – 15.30

pod adresem:

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
Al. IX Wieków Kielc 3
25-516 Kielce
budynek C2, III piętro, pokój 307

Adres e-mail do kontaktu: marzena.bulinska@sejmik.kielce.pl, agnieszka.dzwonek@sejmik.kielce.pl,

faks: 41 362 56 07

INFORMACJA OGÓLNA:
tel. 41 342-13-70

INFORMACJE W SPRAWIE FORMULARZY UNIJNYCH:     
tel. 41 342-13-70

ORAZ USTALENIA PRAWA DO ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH ORAZ ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZEGO:
tel. 41 342-14-20
tel. 41 342-18-52

tel. 41 342-18-74
tel. 41 342-13-88
tel. 41 342-11-40
tel. 41 342-11-53

 

Od 1 maja 2004 roku osobom podejmującym legalne zatrudnienie w dowolnym kraju na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz od 1 kwietnia 2006 roku na terytorium Szwajcarii, przysługuje prawo do ubiegania się o świadczenia rodzinne. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Przepisy dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego nie przewidują zastąpienia systemów krajowych jednym systemem europejskim. Wszystkie kraje mają swobodę decydowania o tym, kto ma być objęty ubezpieczeniem na podstawie ich ustawodawstwa, jakich udziela się świadczeń i na jakich warunkach. Wspólne przepisy UE mają na celu ochronę praw w zakresie zabezpieczenia społecznego za granicą.

 

 

Sposób załatwienia sprawy:

POTWIERDZENIE FORMULARZY Z SERII E400 ORAZ F (SEDy)

 

Osoby pracujące w kraju Unii Europejskiej i posiadające rodzinę w Polsce mają prawo ubiegać się o świadczenia rodzinne za granicą. Aby taki zasiłek otrzymać pierwszą czynnością, jaką należy wykonać jest udanie się do zagranicznego urzędu i złożenie wniosku o przyznanie zasiłku rodzinnego w miejscu wykonywania pracy. Po złożeniu wniosku kraj miejsca wykonywania pracy wysyła droga urzędową formularze z serii E 400 lub F (SED), do instytucji właściwej miejsca zamieszkania pozostałych członków rodziny, celem ustalenia ich sytuacji rodzinnej i zawodowej.

W województwie świętokrzyskim organem, który zajmuje się potwierdzaniem tego typu formularzy jest Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.

 Urząd zagraniczny nie ma prawa żądać tłumaczenia polskich dokumentów, tj. metryk, zaświadczeń o zameldowaniu, itp., ponieważ dane te są potwierdzane przez polską instytucję właściwą na formularzach E 401 i E 411 w części B.

 Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej potwierdza tylko formularze wypełnione i opieczętowane w części A przez urząd zagraniczny. Formularze niespełniające wymogów formalnych nie będą przyjmowane do realizacji w tutejszym ośrodku.

 

SPIS DOKUMENTÓW NIEZBĘDNYCH DO WYPEŁNIENIA FORMULARZY Z SERII E 400

(o poniższe dokumenty wzywany jest przez ROPS członek rodziny przebywający na terenie Rzeczypospolitej Polskiej)

 

Formularz E 411

1. Zaświadczenie z instytucji wypłacającej świadczenia rodzinne w miejscu zamieszkania o pobieraniu bądź niepobieraniu świadczeń rodzinnych w Polsce

2. W przypadku pobierania świadczeń rodzinnych w Polsce należy dostarczyć umowę (wszystkie umowy) o pracę bądź zaświadczenie od pracodawcy członka rodziny wykonującego pracę za granicą wraz z tłumaczeniem przysięgłym.

3. W przypadku otrzymania w Polsce decyzji odmawiającej przyznania świadczeń rodzinnych, w okresie wskazanym w pkt 2,5 formularza E 411- należy dostarczyć kopię w/w decyzji.

4. Aktualne potwierdzenie zameldowania członków rodziny w Polsce.

5. Odpis aktu małżeństwa, w przypadku rozwodu- wyrok sądowy (uwierzytelniona kopia).

6. Odpis aktu urodzenia dziecka/dzieci.

7. Uwierzytelniona kopia dokumentu stwierdzającego tożsamość (kopię dokumentów może uwierzytelnić podmiot realizujący świadczenia rodzinne, notariusz lub instytucja, która dokument wydała)

8. Dokument potwierdzający sytuację zawodową os. wymienionej w punkcie 2 formularza (tj. rodzica przebywającego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej)

- zaświadczenie od pracodawcy - w przypadku wykonywania pracy. Powinno ono zawierać okres wykonywania pracy, rodzaj umowy, na podstawie której osoba jest zatrudniona i informację o składaniu wniosku i pobieraniu/lub nie świadczeń rodzinnych. Jeżeli świadczenie rodzinne były pobierane, zaświadczenie powinno wyszczególniać kwoty świadczeń przyznanych na każde dziecko;

- zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej - w sytuacji gdy osoba prowadzi działalność gospodarczą. Powinno ono zawierać okres prowadzonej działalności. Ponadto zaświadczenie z ZUS o podleganiu ubezpieczeniu oraz, jeżeli potrzebne jest zebranie danych za okres do 01.09.2005 r., zaświadczenie powinno zawierać informację o składaniu wniosku i pobieraniu lub nie świadczeń rodzinnych. Jeżeli świadczenie rodzinne były pobierane, zaświadczenie powinno wyszczególniać kwoty świadczeń przyznanych na każde dziecko;

- zaświadczenie z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w sytuacji gdy osoba podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników - o podleganiu takiemu ubezpieczeniu. Jeżeli potrzebne jest zebranie danych za okres do 01.09.2005 r., zaświadczenie powinno zawierać informację o składaniu wniosku i pobieraniu lub nie świadczeń rodzinnych. Jeżeli świadczenie rodzinne były pobierane, zaświadczenie powinno wyszczególniać kwoty świadczeń przyznanych na każde dziecko;

- zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy - w przypadku zarejestrowania się jako osoba bezrobotna, z określeniem czy jest pobierany lub nie zasiłek dla bezrobotnych bądź stypendium stażowe;

- w sytuacji gdy osoba jest rencistą lub emerytem zaświadczenie z ZUS lub KRUS, od kiedy osoba przebywa na rencie lub emeryturze. Jeżeli potrzebne jest zebranie danych za okres do 01.09.2005 r., zaświadczenie powinno zawierać informację o składaniu wniosku i pobieraniu lub nie świadczeń rodzinnych. Jeżeli świadczenie rodzinne były pobierane, zaświadczenie powinno wyszczególniać kwoty świadczeń przyznanych na każde dziecko.

 

Formularz E 401

 

1. Uwierzytelniona kserokopia dowodu osobistego (osoby wymienionej w pkt 2 części A formularza)

2. Aktualny odpis skrócony aktu urodzenia dziecka (dzieci)

3. Aktualny odpis skrócony aktu małżeństwa

4. Zaświadczenie o zameldowaniu członków rodziny na terenie Polski.

 

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej przekazuje do instytucji zagranicznych również inne formularze z serii E 400.

 

Osoby których dotyczy zapytanie skierowane do ROPS na formularzach z serii E 400 zobowiązane są dostarczyć wymagane dokumenty, o które zostaną wezwane listownie. Cała procedura w Polsce trwa około trzech miesięcy, termin ten regulowany jest rozporządzeniami wspólnotowymi. Instytucja właściwa w Polsce po otrzymaniu wymaganych dokumentów wypełnia formularze i przesyła je do właściwej instytucji miejsca wykonywania pracy, na podany w części A w pkt. 5 formularza E 411 adres (dlatego miedzy innymi na tym formularzu wymagana jest pieczęć instytucji właściwej).

 

Instytucja miejsca wykonywania pracy ustala prawo do zasiłku rodzinnego stosując ustawodawstwo obowiązujące na terenie danego państwa członkowskiego. Zanim jednak dojdzie do wymiany formularzy pomiędzy właściwymi instytucjami państw członkowskich należy, stojąc na straży zasad koordynacji, ustalić które z państw zobowiązane jest w pierwszej kolejności do wypłaty świadczeń rodzinnych. Przy ustalaniu pierwszeństwa ustawodawstwa obowiązują zasady:

- zasada pierwszeństwa ustawodawstwa wykonywania pracy (państwem właściwym do wypłaty jest państwo wykonywania pracy)

- zasada pierwszeństwa ustawodawstwa zamieszkania członków rodziny (w przypadku gdy aktywność zawodowa jest wykonywana w dwóch państwach).

 

STANDARDOWE DOKUMENTY ELEKTRONICZNE TZW. SED-y

 

Od 1 maja 2010 r. instytucje właściwe państw członkowskich UE przekazują informacje dotyczące osób ubiegających się o świadczenia rodzinne posługując się Standardowymi Dokumentami Elektronicznymi (SED- STRUCTURED ELECTRONIC DOCUMENT).

 

W procedurze koordynacji świadczeń rodzinnych wykorzystywane są następujące rodzaje SED-ów:

F001- wniosek o ustalenie właściwości

F002- odpowiedź na wniosek o ustalenie właściwości

F003- decyzja w sprawie właściwości

F004- wniosek o udzielenie wyjaśnień

F005- odpowiedź na wniosek o udzielenie wyjaśnień

F006- informacja o tymczasowej decyzji w sprawie ustawodawstwa właściwego w pierwszej kolejności oraz w sprawie wypłaconych świadczeń

F007- powiadomienie o braku zgody na decyzję tymczasową

F008- decyzja po wymianie komunikatów

F009 - zakwestionowanie tymczasowej decyzji w sprawie ustawodawstwa właściwego
w pierwszej kolejności oraz w sprawie wypłaconych świadczeń

F010- konsultacje z Komisją Administracyjną

F011- Decyzja komisji Administracyjnej

F012- wniosek o zwrot

F013- odpowiedź na wniosek o zwrot

F014- wniosek o coroczną weryfikację świadczeń rodzinnych

F015- odpowiedź na wniosek o coroczną weryfikację świadczeń rodzinnych

F016- wniosek o uwolnienie świadczeń

F017- odpowiedź na wniosek o uwolnienie świadczeń

F018- zapytanie o długość okresów ubezpieczenia

F019- odpowiedź na zapytanie o długość okresów ubezpieczenia

F020- informacja o pierwszeństwie do dodatkowych świadczeń

F021- wniosek o dodatkowe świadczenia

F022- wniosek o udzielenie informacji o okresach

F023- odpowiedź na wniosek o udzielenie informacji o okresach

F024- wniosek o badanie lekarskie

F025- odpowiedź na wniosek o badanie lekarskie

F026- wniosek o dodatkowe informacje

F027- odpowiedź na wniosek o dodatkowe informacje.

 

UWOLNIENIE ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH

 

Osoba sprawująca opiekę nad dziećmi w Polsce może zwrócić się do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach - jako instytucji właściwej z pisemnym wnioskiem o uwolnienie świadczeń rodzinnych na dzieci.

Wniosek ten powinien zawierać uzasadnienie prośby poparte stosownymi zaświadczeniami /np. wyrok rozwodowy, wyrok zasądzający alimenty, wyciąg bankowy potwierdzający fakt nieotrzymywania świadczeń/.

Wniosek o uwolnienie świadczeń może być zastosowany w przypadku kiedy członek rodziny uprawniony do świadczeń rodzinnych na podstawie ustawodawstwa jednego z krajów Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii otrzymuje świadczenia rodzinne w tym kraju ale uchyla się od ponoszenia wydatków związanych z utrzymywaniem dzieci w Polsce.

Jednocześnie informujemy, że rolą ROPS w Kielcach jest jedynie przekazanie tego wniosku do zagranicznej instytucji. Decyzję w sprawie zawsze podejmuje instytucja danego kraju, która to świadczenie przyznała i wypłaca.

W przypadku uwolnienia świadczeń rodzinnych zagraniczna instytucja przekazuje płatności na rachunek bankowy za pośrednictwem organu właściwego do wypłaty świadczeń rodzinnych w Polsce ( tj. na rachunek GOPS, MGOPS lub MOPS).

Druk wniosku do pobrania:

Wniosek o przekazywanie kwoty świadczeń (wniosek o uwolnienie)

 

SPRAWY OBJĘTE POSTĘPOWANIEM ADMINISTRACYJNYM

USTALENIE UPRAWNIEŃ DO ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH W ZWIĄZKU
Z KOORDYNACJĄ SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

 

Ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych

 

Zgodnie z polskim ustawodawstwem art. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015r. poz. 114 z późn. zm.) świadczeniami rodzinnymi są:

  1. zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;
  2. świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz świadczenie pielęgnacyjne;
  3. zapomoga (z tytułu urodzenia dziecka) wypłacana przez gminy;
  4.  jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (tzw. becikowe);
  5. świadczenie rodzicielskie 

Nie wszystkie z tych świadczeń rodzinnych podlegają jednak koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego!

Świadczeniami rodzinnymi których nie dotyczą przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego są:

1) zapomoga (z tytułu urodzenia dziecka) wypłacana przez gminy;

2) jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (tzw. becikowe)

3) dla obywateli Unii Europejskiej, od dnia 1 maja 2010 r., świadczenia z funduszu alimentacyjnego.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka nie zawsze była świadczeniem wyłączonym z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Do "becikowego", przepisy Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie nie mają zastosowania od dnia 7 lipca 2008r. Wtedy to weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 592/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. zmieniające ww. Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 i wyłączające jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka z systemu świadczeń podlegających przepisom o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych, wniosek o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych składa się w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy oraz Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego, Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Kielcach.

 

Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci

(program  Rodzina 500 +)

Świadczenie wychowawcze jest w rozumieniu przepisów unijnych świadczeniem rodzinnym  i jest koordynowane w tzw. koszyku świadczeń klasycznych na takich samych zasadach, jak:

  • zasiłek rodzinny wraz z dodatkami do zasiłku rodzinnego (z wyjątkiem dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego),
  • zasiłek pielęgnacyjny.

Osoby ubiegające się o świadczenie wychowawcze – mieszkańcy województwa świętokrzyskiego, zgłaszają się do gminy właściwej ze względu na miejsce swego zamieszkania. Organy właściwe zobowiązane są przekazywać do Marszałka Województwa Świętokrzyskiego wnioski o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego w sprawach,  w których będą miały zastosowanie przepisy unijne, w związku z przemieszczaniem się rodzica dziecka w  granicach UE, EOG i Szwajcarii lub pobieraniem renty lub emerytury z tych państw.

Ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci określa warunki nabywania prawa do świadczenia wychowawczego oraz zasady przyznawania i wypłacania tego świadczenia.

 

Druki wniosków wraz z wymaganymi załącznikami do pobrania:

  • Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego
  • Wymagane dokumenty do zasiłku rodzinnego
  • Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego
  • Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego
  • Wymagane dokumenty zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia pielęgnacyjnego
  • Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego

 

  • Odwołanie od decyzji marszałka
  • Oświadczenie ogólne
  • Oświadczenie o ewentualnych zmianach
  • Oświadczenie o prawach rodzicielskich
  • Oświadczenie o PUP KRUS ZUS
  • Oświadczenie o ubezpieczeniu społecznym
  • Oświadczenie o składaniu wniosku w Polsce

 

Wnioski o umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności świadczeń nienależnie pobranych

Umorzenie łącznie z odsetkami w całości lub w części, odroczenie terminu płatności albo rozłożenie na raty kwoty nienależnie pobranych świadczeń może nastąpić po przeprowadzeniu postępowania sprawdzającego, czy w rodzinie zobowiązanego zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące sytuacji społeczno – bytowej rodziny w oparciu o Zarządzenie nr 41/12 Marszałka Województwa Świętokrzyskiego z dnia 11.07.2012r w sprawie wprowadzenia zasad postępowania w przypadku umorzenia, odroczenia terminu spłaty bądź rozłożenia na raty kwoty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych.

Zespół Opiniujący powołany przez Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej dokonuje analizy sytuacji społeczno-bytowej rodziny zobowiązanego na podstawie informacji zawartych we:

  • wniosku i załączonych do wniosku dokumentów,
  • akt postępowania w sprawie przyznania świadczeń rodzinnych,
  • a w przypadku umorzenia w całości oraz w części również wywiadu środowiskowego sporządzonego w ramach pomocy prawnej przez organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Sytuację finansowa rodziny określa się ustalając jej dochód na podstawie kryterium dochodowego oraz dochodu faktycznego rodziny. Kryterium dochodowe określone jest w ustawie o pomocy społecznej (Dz. U. z 2006 Nr 135 poz. 950 z późn. zm.) i wynosi 456,00 zł na członka rodziny oraz w ustawie o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.), które wynosi 539,00 zł na członka rodziny lub 623,00 zł w przypadku rodziny, której członkiem jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Za dochód rodziny uważa się sumę miesięcznych dochodów (netto) z miesiąca poprzedzającego złożenie podania lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym podanie zostało złożone, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania.

W przypadku, gdy dochód rodziny nie przekracza kryterium dochodowego określonego w ustawie o świadczeniach rodzinnych, uważa się, że rodzina znajduje się w trudnej sytuacji finansowej.

Okoliczności mające wpływ na określenie sytuacji społeczno-bytowej rodziny zobowiązanego ubiegającego się o umorzenie łącznie z odsetkami w całości lub w części, odroczenie terminu płatności albo rozłożenie na raty kwoty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

Analizy sytuacji społeczno-bytowej rodziny zobowiązanego dokonuje się poprzez określenie czy w rodzinie zachodzi jedna lub kilka z niżej wymienionych okoliczności:

  • wielodzietność to znaczy trzecie i kolejne dziecko w rodzinie;
  • sezonowość osiąganych dochodów;
  • nieaktywność zawodowa u co najmniej jednego z rodziców;
  • niepełnosprawność potwierdzona orzeczeniem o niepełnosprawności;
  • samotne wychowywanie dziecka przez jednego z rodziców;
  • pobieranie nauki przez co najmniej jedno dziecko poza miejscem zamieszkania, przez co należy rozumieć dojazd lub zamieszkiwanie zarówno ucznia jak i studenta;
  • wystąpienie szczególnych wypadków losowych (np. długotrwała choroba, powódź, pożar, wypadek, zgon);
  • inna okoliczność mająca wpływ na sytuację rodziny.

 

Druki wniosków do pobrania:

  • Wniosek o umorzenie w całości
  • Wniosek o umorzenie w części
  • Wniosek o rozłożenie na raty
  • Wniosek o odroczenie terminu płatności

 

Sprawa objęta postępowaniem administracyjnym kończy się poprzez wydanie decyzji administracyjnej. Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie składa się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (tj. za pośrednictwem Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej).

 

Osoba, która wytworzyła/odpowiada za informację

Marzena Bulińska

telefon: 41-342-19-34
telefax: 41-362-56-07


adres poczty elektronicznej: marzena.bulinska@sejmik.kielce.pl

Artykuł przeczytano: 3555 raz(y)
Wprowadził(a): Karolina Leder, 1 kwietnia 2016, 10:29
Zmienił(a): Karolina Leder, 1 kwietnia 2016, 10:29
Zatwierdził(a): Karolina Leder, 1 kwietnia 2016, 10:29
 

Wersje artykułu:

Wersja aktualna z 5 stycznia 2018
Wersja archiwalna z 20 lipca 2016
Wersja archiwalna z 1 kwietnia 2016
Wersja archiwalna z 1 kwietnia 2016
 
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
 

Informacja o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności.

Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.