Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego
(bip.sejmik.kielce.pl)

Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Aktualizacji Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych”

Kategoria: Departament Rolnictwa, Klimatu i Środowiska

OBWIESZCZENIE

 Na podstawie art. 48 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2023 poz. 1094 ze zm.),

 

Zarząd Województwa Świętokrzyskiego

zawiadamia o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Aktualizacji Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych”.

 

Uzasadnienie

zawierające informacje o uwarunkowaniach

 

wynikających z art. 49 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2023 poz. 1094 ze zm.)

 

 

 

  1. Projekt „Aktualizacji Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych” dotyczy dokumentu przyjętego uchwałą
    Nr XXII/291/20 Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 29 czerwca 2020 r.
    w sprawie określenia „Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych.” Przeprowadzona dla tego dokumentu strategiczna ocena oddziaływania na środowisko wykazała, że proponowane do realizacji przedsięwzięcia mają zdecydowanie pozytywny wpływ na środowisko, a realizacja wskazanych w „Programie…” zadań nie będzie powodować negatywnego wpływu
    na środowisko, a także oddziaływań o znaczeniu transgranicznym.
  2. Przedmiotowy projekt „Aktualizacji Programu…” polega na zmianie zapisów rozdziałów zawartych w planie działań krótkoterminowych: 11.3. Tryb wdrażania i ogłaszania działań krótkoterminowych oraz 11.4. Działania krótkoterminowe ze względu na przekroczenia poziomów dopuszczalnych, docelowych, alarmowych oraz poziomu informowania, poprzez:

 

  • Ø Wprowadzenie kolorystyki oznaczenia poszczególnych poziomów zagrożenia oraz rodzaju informacji, dla których ogłaszane będą powiadomienia:

 

-     kolorem żółtym oznaczane będzie OSTRZEŻENIE, czyli powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego,

 

-     kolorem pomarańczowym oznaczany będzie ALARM I STOPNIA, czyli powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu informowania,

 

-     kolorem czerwonym oznaczany będzie ALARM II STOPNIA, czyli powiadomienie
o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego;

 

  • Ø Doprecyzowanie zawartości komunikatów przekazywanych przez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Kielcach, listy podmiotów będących odbiorcami komunikatów, jak i sposobów przekazywania informacji;
  • Ø Rozszerzenie listy podmiotów wskazanych do realizacji zapisów planu działań krótkoterminowych o jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zobowiązania
    ich do informowania mieszkańców o możliwości pobrania aplikacji dotyczących jakości powietrza i stanach zagrożenia;
  • Ø Pojawienie się zalecenia, aby dyrektorzy placówek oświatowych i opiekuńczych przekazali rodzicom/opiekunom osób przebywających w placówkach informację o stanie jakości powietrza oraz aby decyzja o aktywności na zewnątrz była uzależniona od jakości powietrza;
  • Ø W części dotyczącej sposobu postępowania jednostek wskazanych do realizacji zapisów planu działań krótkoterminowych, dodano zapis dla straży miejskiej/gminnej
    o prowadzeniu wzmożonych kontroli w zakresie przestrzegania ograniczeń i zakazów wynikających z uchwały antysmogowej.
  • Ø W częściach dotyczących działań ochronnych w zakresie ograniczania negatywnego wpływu wysokich stężeń na zdrowie ludności dodano zapisy:

 

•   zalecenie ograniczenia przebywania na otwartej przestrzeni dla osób przebywających w placówkach opiekuńczych (nie tylko oświatowych),

 

•   ograniczenie ekspozycji osób pracujących na otwartej przestrzeni,

 

•   pora i miejsce uprawiania aktywności fizycznej powinny być tak wybrane,
by zapewniały zmniejszone narażenie na zanieczyszczenia powietrza,

 

•   masowe imprezy sportowe, takie jak mecze piłki nożnej lub biegi maratonowe, powinny być planowane w porach i miejscach, w których spodziewane są najniższe poziomy zanieczyszczeń powietrza,

 

•   powiadomienie za pomocą SMS o złej jakości powietrza,

 

•   przesyłanie newsletterów w zakresie ochrony powietrza;

 

  • Ø W częściach dotyczących działań w odniesieniu do wrażliwych grup ludności dodano zapisy:

 

•   zgodnie z zasadą ostrożności, grupom szczególnego ryzyka (ze względu na swój stan zdrowia lub zawód) należy doradzać najlepsze pory i miejsca na aktywność fizyczną lub pracę na zewnątrz podczas epizodów smogowych,

 

•   informowanie rodziców/opiekunów osób przebywających w placówkach o stanie jakości powietrza i uzależnienie aktywności na zewnątrz od jakości powietrza,

 

•   pacjenci stosujący leki powinni postępować zgodnie z zaleceniami lekarzy.

 

  • Ø W częściach dotyczących działań prewencyjnych dodano zapis:

 

•   wzmożone kontrole dotyczące przestrzegania ograniczeń i zakazów wynikających
z uchwały antysmogowej.

 

  • Ø W części dotyczącej działań prewencyjnych ogłaszanych podczas ALARMU I STOPNIA oraz działań operacyjnych w części dotyczącej ALARMU II STOPNIA dodano zalecenia niestosowania dmuchaw do odśnieżania (nie tylko do sprzątania liści).

 

  1. Projekt „Aktualizacji Programu…” nie dotyczy przedsięwzięć. Proponowane w dokumencie działania będą dotyczyły obszaru całych stref. Odnosić się będą przede wszystkim do grup ludności wrażliwych na przekroczenie, obejmujących w szczególności osoby starsze i dzieci. Wprowadzone działania ochronne mają charakter tzw. działań „miękkich”, nieinwestycyjnych, związanych z informowaniem, edukacją, zapewnieniem bezpieczeństwa ludności i nie ustalają również ram dla późniejszych realizacji przedsięwzięć. Efektem wprowadzonych zmian będzie zwiększony zakres informowania ludności o zaistniałym ryzyku zagrożenia, czego efektem ma być większa ochrona grup wrażliwych. Charakter działań przewidzianych w projekcie „Aktualizacji Programu…” nie będzie inicjował realizacji przedsięwzięć, zwłaszcza mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a także nie będzie ustalał ram w sensie usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć.
  2. Wprowadzone działania ochronne oraz zmiany zapisów w projekcie „Aktualizacji Programu…” dotyczą obszaru całego województwa. Z racji na ich nieinwestycyjny charakter nie mają one wpływu na cele i przedmioty ochrony obszarów, ich spójność oraz integralność, a także na wartości przyrodnicze dla: parków krajobrazowych, obszarów chronionego krajobrazu, pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych i obszarów Natura 2000, a także na chronione gatunki roślin, zwierząt i grzybów. Nie naruszają również zakazów odnoszących się do tych form ochrony przyrody.
  3. „Aktualizacja Programu…” stanowić będzie akt prawa miejscowego, pozostawać będzie w zgodzie z prawodawstwem krajowym i unijnym. Jego realizacja bądź brak nie spowoduje wystąpienia prawdopodobieństwa oddziaływań skumulowanych. Działania ochronne zdefiniowane w dokumencie nie będą również powodować uciążliwości poza granicami Polski oraz nie będą powodować oddziaływań transgranicznych.
  4. Przewiduje się, że podejmowane w ramach „Aktualizacji Programu…” działania będą oddziaływały na zdrowie ludzi, szczególnie grupy ludności wrażliwych na przekroczenie, obejmujących osoby starsze i dzieci oraz na środowisko przyrodnicze wyłącznie w sposób pozytywny. Z założenia realizacja „Aktualizacji Programu…” ma wpłynąć na zachowanie ludności w sytuacjach zagrożenia, w celu ochrony zdrowia i życia, w związku z tym nie można rozpatrywać ich wdrożenia w kontekście strat środowiskowych bądź negatywnych konsekwencji.
  5. „Aktualizacja Programu…” stanowić będzie zbiór wskazówek, kierunków działań, o których nie można powiedzieć, że mają charakter obligatoryjny, zwłaszcza w kontekście nakładania na podmioty i osoby fizyczne ograniczeń, kar etc. Podkreślić należy, że „Aktualizacja Programu…” nie będzie nakładała na organy administracji samorządowej obowiązków związanych z nakładaniem ograniczeń usytuowania, rodzaju czy skali przedsięwzięć na danym terenie. Z uwagi na genezę przekroczeń, najczęściej są to działania nakierowane na wspieranie i zmobilizowanie ludności do stosowania się do zaleceń ochronnych ich zdrowia oraz kształtowanie postaw przyjaznych środowisku.
  6. Realizacja „Aktualizacji Programu…” może przynieść wyłącznie pozytywny skutek. Ponadto działania ochronne dla grup ludności wrażliwych na przekroczenie, obejmujących w szczególności osoby starsze i dzieci nie będą dotyczyć w sposób bezpośredni podmiotów, które będą lub realizują przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko.

 

Projekt „Aktualizacji Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych” został przyjęty przez Zarząd Województwa uchwałą Nr 7133/23 w dniu 24 maja 2023 r. w sprawie przyjęcia projektu „Aktualizacji Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych”. Dokument ten został przesłany do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach oraz Świętokrzyskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w celu uzgodnienia odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu dokumentu. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach pismem znak: WOO-III.410.21.2023.ML z dnia 27 czerwca 2023 r. uzgodnił odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla ww. projektu dokumentu. Świętokrzyski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w piśmie znak: NZ.9022.5.65.2023 z dnia 5 czerwca 2023 r. uznał, iż w świetle obowiązujących przepisów brak jest podstaw prawnych do zajęcia stanowiska w sprawie, gdyż w przedmiotowym przypadku nie zachodzą przesłanki określone w art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tj. dokument nie wyznacza ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

 

 

 

 

 

 

Osoba, która wytworzyła/odpowiada za informację:

Anna Hynek

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
al. IX Wieków Kielc 3
25-516 Kielce

tel.: 41/ 395-17-14

e-mail: anna.hynek@sejmik.kielce.pl

 

 

 

Artykuł przeczytano: 190 raz(y)
Wprowadził(a): Ewa Turas, 20 lipca 2023, 07:34
Zmienił(a): Ewa Turas, 20 lipca 2023, 07:33
Zatwierdził(a): Ewa Turas, 20 lipca 2023, 07:33
 
Ścieżka artykułu:
bip.sejmik.kielce.pl/STRONA GŁÓWNA PROGRAMY Departament Rolnictwa, Klimatu i Środowiska Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Aktualizacji Programu...
bip.sejmik.kielce.pl
copyrights @ 2012 - 2024 Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

25-516 Kielce, al. IX Wieków Kielc 3,25-016, tel.: 41 342 15 30, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.